علمی فناوری 12:39 - 01 خرداد 1397
شیوع ویروسی مرگبار به نام نیپا تاکنون جان دست‌کم ۹ نفر را در هندوستان گرفته‌است.

براساس گزارش ساینس الرت، نیپا ویروسی جدید و مشترک میان انسان و حیوان به شمار می‌رود که دانشمندان به تازگی دریافته‌اند از قابلیت انتقال از خفاش‌ها به دیگر جانداران از جمله انسان برخوردار است.

بیماری عفونی ناشی از این ویروس درحال حاضر غیرقابل درمان است و امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر وجود دارد. این عفونت تاکنون 40 تا 75 درصد از افراد مبتلا را از بین برده‌است.

این آمار نشان از آن دارند که ویروس نیپا از قابلیت ایجاد بیماری همه‌گیر مرگباری برخوردار است، از این رو است که سازمان بهداشت جهانی نیپا را در لیست اولویت‌های پژوهشی اضطراری خود،‌ در کنار ابولا و سارس قرار داده‌است.

از میان 9 نفری که تاکنون در شهر کوزی‌کودی در کرالای هندوستان جان خود را از دست داده‌اند،‌آلودگی سه نفر از آنها به ویروس نیپا تایید شده‌است. 6 نفر دیگر در مرحله آزمایش به سر می‌برند و همچنین 25 نفر نیز در بیمارستان بستری شده‌اند.

از آن زمان تاکنون در هندوستان و بنگلادش همه‌گیری‌های کوچکتری رخ داده‌اند که 280 مورد ابتلا و 211 مورد مرگ به دنبال داشته‌اند. زمانی انتقال بیماری از خوک به انسان به اثبات رسید،‌مقامات هندی بیش از یک میلیون خوک را کشتند تا مانع از شیوع بیماری شوند.

اما تا به امروز دانشمندان ندین نوع خفاش میوه را به عنوان میزبان‌های طبیعی ویروس نیپا شناسایی کرده‌اند. در برخی از موارد انسان‌ها پس از نوشیدن شربت درخت نخلی که خفاش‌ها آن را آلوده کرده‌اند، بیمار شده‌اند. در موارد جدید ابتلا و مرگ،‌افراد در اثر خوردن میوه‌های عنبه‌ای که خفاش‌ها از آن خورده بودند به این ویروس آلوده شده‌اند.

علائم آلودگی به این ویروس متفاوت است اما بسیاری از بیماران ابتدا تب و سردرد شدید را تجربه می‌کنند و در پی آن گیجی و خواب‌آلودگی به سراغشان می‌آید. برخی از مبتلایان نیز نشانه‌هایی مشابه با سرماخوردگی را از خود بروز داده‌اند و در موارد حاد‌تر، فرد مبتلا پس از یک یا دو روز به کما می‌رود.

افرادی که از این بیماری جان به در می‌برند عوارض پایداری مانند تغییر شخصیت یا تشنج همیشگی را تجربه می‌کنند. در برخی موارد ویروس پس از چند ماه از بهبود فرد،‌دوباره فعال شده و باعث بیماری و مرگ فرد شده‌است.

تماس نزدیک با فرد یا حیوان بیمار می‌تواند به شیوع همه‌گیری اخیر در هندوستان دامن بزند و تحقیقات نشان داده‌اند بزاق فرد اصلی‌ترین عامل شیوع به شمار می‌رود.


9786823
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است