اقتصادی 09:13 - 09 شهریور 1394
افکارنیوز "نه"بانکیها به خودروسازان و خریداران
هنگامی که برای دریافت تسهیلات خرید خودرو به بانکها مراجعه میکنیم با پاسخ منفی آنها روبه رو میشویم و همه متفقالقول از عدم پرداخت این نوع تسهیلات به دلیل تغییر نرخ سودها خبر میدهند.
به گزارش افکارخبر، تسهیلات خرید خودرو، خدمتی که تنها نامی از آن در سیستم بانکی باقی مانده و خیلی وقت است که خروجی از سیستم بانکی با این عنوان نداشتهایم.
پرداخت این نوع تسهیلات در سیستم بانکی قطع بود و به هر بانکی که سر میزدیم از عدم پرداخت تسهیلات ۷ میلیونی خودرو خبر میداد اما بودند بانک هایی که در همان مقطع زمانی تسهیلات خودرو با سودهایی بالا و مبالغ دلخواه پرداخت میکردند.
این موضوع گذشت تا اردیبهشت ۹۴ که علی اصغر میرصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از سرگیری پرداخت این نوع تسهیلات با شرایطی جدید خبر داد به گونه ای که طبق اظهارات وی "طبق تصمیمات گرفته شده در جلسه شورای پول و اعتبار مصوب شد میزان مشارکت ۶۰ درصدی برای وام خودرو تعیین شده و حداکثر آن ۱۵ میلیون تومان باشد، بنابراین اگر خودرویی ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد ۶۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان از سوی بانکها پرداخت میشود که البته حداکثر به ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.
میرصادقی در مورد زمان بازپرداخت و سود وام خودرو نیز گفت: حداکثر بازپرداخت در یک دوره سه تا پنج ساله و نرخ سود آن برمبنای عقود مبادلهای که اخیراً به ۲۱ درصد کاهش یافته خواهد بود."
پس از گذشت چند ماه از این اظهارات و رایزنیهای صورت گرفته میان بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغیه به بانکها از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.
اما هنگامی که برای دریافت تسهیلات خرید خودرو به بانکها مراجعه میکنیم با پاسخ منفی آنها روبه رو میشویم به گونهای که همه متفقالقول از عدم پرداخت این نوع تسهیلات به دلیل تغییر نرخ سودها خبر میدهند ولی در عین حال، هستند بسیاری از کارشناسان و اهل فن که معتقدند بانکها شاید به خاطر تغییر نرخ سودها، تسهیلات خودرو پرداخت نکنند اما در واقعیت منابع لازم برای پرداخت را ندارند.
حال با وجود این مباحث در این بین که وام خرید خودرو به مشتریان پرداخت نمیشود آن سوی ماجرا خودروسازان نیز به فکر دریافت تسهیلات افتادهاند به گونهای که طبق اعلام هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو "در جلسه مشترک کمیسیون صنعت و معدن مجلس با مدیران عامل خودروسازی و مسئولان بانک مرکزی، آنها (مدیرانعامل ایران خودرو و سایپا) دو پیشنهاد را برای تأمین مالی شرکتهای خود، به رئیسکل بانک مرکزی ارائه کردهاند."
به گفته هاشم یکهزارع، "پیشنهاد اول این بوده که بانک مرکزی وام و تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار دهد تا آنها بتوانند به توسعه محصول و افزایش کیفیت بپردازند؛ در واقع خودروسازان عنوان کردهاند که توسعه محصول و بالا بردن کیفیت، هزینه دارد و سیستم بانکی ایران نیز باید مانند سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو، وام و تسهیلات لازم را در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دهد. "
مدیرعامل ایران خودرو اما فعال کردن وام خودرو را پیشنهاد دوم خودروسازان به بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: "ما به مسئولان بانک مرکزی گفتیم حالا که به خودروسازان وام نمیدهید، حداقل وام خودرو را فعال کنید تا قدرت خرید مشتریان بالا برود."
این در حالی است که برخی شنیدهها حاکی از این موضوع است که پرداخت تسهیلات خودرو از سر گرفته خواهد شد اما با مبلغی بالاتر و نرخ سودی متفاوت.
اما کمی که به آمار و ارقام اعلامی از سوی سیستم بانکی دقت کنیم، دخل و خرج بانکها همخوانی ندارد و به واقع با توجه به میزان معوقات آنها، هزینهها، فعالیت های به بنگاهداری و ... منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات در اختیار بانکها نیست و سیستم بانکی نه تنها پاسخگوی نیاز تولید و صنعت خودرو سازی کشور نیست بلکه کمک حال مشتریان و خریداران هم نمیتواند باشد.
پرداخت این نوع تسهیلات در سیستم بانکی قطع بود و به هر بانکی که سر میزدیم از عدم پرداخت تسهیلات ۷ میلیونی خودرو خبر میداد اما بودند بانک هایی که در همان مقطع زمانی تسهیلات خودرو با سودهایی بالا و مبالغ دلخواه پرداخت میکردند.
این موضوع گذشت تا اردیبهشت ۹۴ که علی اصغر میرصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از سرگیری پرداخت این نوع تسهیلات با شرایطی جدید خبر داد به گونه ای که طبق اظهارات وی "طبق تصمیمات گرفته شده در جلسه شورای پول و اعتبار مصوب شد میزان مشارکت ۶۰ درصدی برای وام خودرو تعیین شده و حداکثر آن ۱۵ میلیون تومان باشد، بنابراین اگر خودرویی ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد ۶۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان از سوی بانکها پرداخت میشود که البته حداکثر به ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.
میرصادقی در مورد زمان بازپرداخت و سود وام خودرو نیز گفت: حداکثر بازپرداخت در یک دوره سه تا پنج ساله و نرخ سود آن برمبنای عقود مبادلهای که اخیراً به ۲۱ درصد کاهش یافته خواهد بود."
پس از گذشت چند ماه از این اظهارات و رایزنیهای صورت گرفته میان بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغیه به بانکها از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.
اما هنگامی که برای دریافت تسهیلات خرید خودرو به بانکها مراجعه میکنیم با پاسخ منفی آنها روبه رو میشویم به گونهای که همه متفقالقول از عدم پرداخت این نوع تسهیلات به دلیل تغییر نرخ سودها خبر میدهند ولی در عین حال، هستند بسیاری از کارشناسان و اهل فن که معتقدند بانکها شاید به خاطر تغییر نرخ سودها، تسهیلات خودرو پرداخت نکنند اما در واقعیت منابع لازم برای پرداخت را ندارند.
حال با وجود این مباحث در این بین که وام خرید خودرو به مشتریان پرداخت نمیشود آن سوی ماجرا خودروسازان نیز به فکر دریافت تسهیلات افتادهاند به گونهای که طبق اعلام هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو "در جلسه مشترک کمیسیون صنعت و معدن مجلس با مدیران عامل خودروسازی و مسئولان بانک مرکزی، آنها (مدیرانعامل ایران خودرو و سایپا) دو پیشنهاد را برای تأمین مالی شرکتهای خود، به رئیسکل بانک مرکزی ارائه کردهاند."
به گفته هاشم یکهزارع، "پیشنهاد اول این بوده که بانک مرکزی وام و تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار دهد تا آنها بتوانند به توسعه محصول و افزایش کیفیت بپردازند؛ در واقع خودروسازان عنوان کردهاند که توسعه محصول و بالا بردن کیفیت، هزینه دارد و سیستم بانکی ایران نیز باید مانند سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو، وام و تسهیلات لازم را در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دهد. "
مدیرعامل ایران خودرو اما فعال کردن وام خودرو را پیشنهاد دوم خودروسازان به بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: "ما به مسئولان بانک مرکزی گفتیم حالا که به خودروسازان وام نمیدهید، حداقل وام خودرو را فعال کنید تا قدرت خرید مشتریان بالا برود."
این در حالی است که برخی شنیدهها حاکی از این موضوع است که پرداخت تسهیلات خودرو از سر گرفته خواهد شد اما با مبلغی بالاتر و نرخ سودی متفاوت.
اما کمی که به آمار و ارقام اعلامی از سوی سیستم بانکی دقت کنیم، دخل و خرج بانکها همخوانی ندارد و به واقع با توجه به میزان معوقات آنها، هزینهها، فعالیت های به بنگاهداری و ... منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات در اختیار بانکها نیست و سیستم بانکی نه تنها پاسخگوی نیاز تولید و صنعت خودرو سازی کشور نیست بلکه کمک حال مشتریان و خریداران هم نمیتواند باشد.
6983294
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتابگیری روند جمعآوری گازهای همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعلهای گازی واحدهای پتروشیمی جمعآوری میشوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفتهی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرحهای توسعهای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حملونقل جادهای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاریهای بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارشهای سالانه شرکتها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار میگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدودههای شهری برای تکمیل پروژههای نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.