اقتصادی 21:43 - 20 تیر 1397
بهزاد رنجبر-خبرنگار:تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که با وجود رشد ۱۸درصدی بورس در یک‌ ماه گذشته چنانچه چالش تصمیم‌های سیاسی داخلی و خارجی که به افت اقتصاد منجر شده حل نشود، بازار سهام با نزول مواجه خواهد شد.

به گزارش همشهری، با وجود رشد بازار سهام در یک‌ماه گذشته کم نیستند کارشناسانی که معتقدند روند روبه‌رو به رشد بازار سهام تداوم نخواهد یافت. آنها معتقدند اکنون بورس از 2جبهه تهدید می‌شود؛ یکی از جنبه تصمیم‌های سیاست داخلی که به اختلال در بازارها و اقتصاد منجر شده و دیگری از جنبه تصمیم در عرصه سیاست خارجی که آینده نامشخصی را در روابط ایران با سایر کشور‌ها ترسیم کرده است و چنانچه تحریم‌ها بار دیگر اعمال شود،

این احتمال وجود دارد که صنایع ایران با چالش‌های زیادی مواجه شوند. به باور کارشناسان اگرچه اکنون اقتصاد دچار چالش‌های جدی شده است، اما وزن عوامل سیاسی ناشی از برجام که احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کرده بر بازار سهام بیشتر از سایر عوامل است زیرا بخش زیادی از سهامداران نگاهشان به مذاکرات دولت با اروپا و همینطور آینده برجام دوخته شده است. گمان می‌رود 2موضوع نقل و انتقال‌های مالی و فروش نفت که در مذاکره با اروپا دنبال می‌شود اثر عمیقی بر بازار سهام داشته باشد. هریک از این عوامل اثر زیادی بر عملکرد و فعالیت شرکت‌های بورس خواهد داشت.

ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه تأثیر عوامل سیاسی خارجی را بر بازار سهام بیش از سایر عوامل می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون وزن عوامل سیاسی در بازار سهام بسیار پررنگ است و این به خاصیت تصمیم‌های سیاسی بازمی‌گردد، زیرا این تصمیم‌ها استراتژی و راهبرد‌های کلان را مشخص می‌کند.

او توضیح داد: برای تشریح بهتر موضوع باید به موضوع برگزیت و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا توجه شود که چطور یک تصمیم سیاسی قادر است روی اقتصاد یک کشور اثر‌گذار باشد. او ادامه داد: موضوعاتی از قبیل فروش نفت ایران و واردات مواد اولیه از موضوعات حیاتی برای شرکت‌های بورس و اقتصاد ایران هستند و چنانچه در جریان تحریم‌ها در این دو زمینه با مشکل مواجه شویم نمی‌توانیم انتظار عملکرد مطلوب را از شرکت‌ها و صنایع بورس داشته باشیم.

  • اثر تصمیم‌های سیاسی داخلی

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه هم درباره اثر تصمیم‌های سیاسی داخلی بر اقتصاد و بازار سهام گفت: از نظر تاریخی ایران قبل از سال 1300دچار قحطی و فقر گسترده شد و تعداد زیادی در جریان این اتفاق جان خود را از دست دادند که بعد از آن با دوران 57سال سلطنت پهلوی مواجه بودیم. مهدی طحانی توضیح داد:

اگر به این دوره 57ساله نگاه کنید متوجه می‌شوید که حکومت پهلوی فقط در یک دوره کوتاه به حرف اقتصاددان‌ها گوش داد و سیاست‌ها را متناسب با علم اقتصاد تنظیم کرد و در همان دوره کوتاه برخی صنایع در ایران پاگرفتند و کارخانه‌هایی مثل ذوب‌آهن اصفهان، پالایشگاه بندرعباس، شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و برخی دیگر از صنایع ساخته شدند.

او تأکید کرد: اگر سیاستمداران یاد بگیرند که در سایه آرامش‌های بین‌المللی اقتصاد را به اقتصاددان‌ها واگذار کنند قطعا اقتصاد ایران و به‌دنبال آن بازار سرمایه با رشد‌های زیادی مواجه می‌شود زیرا اقتصاد ایران از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

  • از بین رفتن صنایع ایران

طحانی در مورد اثرات تصمیم‌های اقتصادی در کشور گفت: اگر به صنایع بورس دقت کنید در هر دهه تعدادی از صنایع از دور خارج شده‌اند؛ به‌طور مثال در دهه80 صنایع ساختمانی، پیمانکاری و کاشی و سرامیک نقش خود را در بازار سهام از دست دادند و در دهه90 صنعت بانکداری دچار مشکل شد.

او با بیان اینکه در طول چند سال گذشته صنعت دارو‌سازی‌ با مشکل مواجه شده است، گفت: درحال حاضر به غیر از صنایعی که به چاه نفت و معادن نزدیک هستند بقیه صنایع حالشان خوب نیست؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد تا پایان دهه90 برخی دیگر از صنایع هم با مشکل مواجه شوند با چنین شرایطی اکنون 20صنعت در بازار سهام حضور دارند که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند.

  • اثر توافق با اروپا

طحانی در مورد عوامل تعیین‌کننده در روند رو به رشد بازار سهام تأکید کرد: موضوع برجام برای بازار سهام مهم است؛ از این جهت حتی یک توافق کوچک با اروپا در زمینه برجام قادر است به رشد بازار سهام کمک کند و در عین حال به کاهش ارزش دلار منجر شود. طحانی ادامه داد:

به‌لحاظ تاریخی اقتصاد ایران دارای شرایط مشابه سال‌های 90 تا 92 است؛ با این تفاوت که در آن سال‌ها اولا شرایط بانک‌ها بهتر از الان بود و دوم اینکه نرخ بهره هم نسبت به سال‌جاری کمتر بود؛ در عین حال در آن سال‌ها امید‌ها در دل‌ها زنده‌تر بود. او ادامه داد: با این حال چنانچه تصمیم‌های اقتصادی اولویت پیدا کند و سیاستگذاران تصمیم بگیرند که نظرات اقتصادی را اولویت بدهند به‌دلیل پتانسیل‌های زیاد اقتصاد ایران، امکان رشد برای اقتصاد و بازار سهام وجود دارد.

  • سایه جنگ تجاری

حسین استاجی از کارشناسان اقتصادی گفت: اکنون قیمت برخی فلزات در بازارهای جهانی مانند مس و روی روند کاهشی دارد که علت اصلی آن به جنگ تجاری چین و آمریکا بازمی‌گردد. او افزود: برخی سیاست‌های اقتصادی آمریکا مانند افزایش نرخ بهره، باعث تقویت ارزش دلار شده است که کاهش قیمت مواد خام را در بازار‌های جهانی به‌دنبال دارد.

استاجی گفت: کارشناسان برای اقتصاد چین در سال 2018رشد اقتصادی 7درصدی را پیش‌بینی می‌کردند که براساس آن به واردات انواع فلزات مانند فولاد و مواد معدنی نیاز داشت اما با توجه به جنگ اقتصادی که آمریکا به راه انداخته و تعرفه‌ها را بالا برده، در میزان رشد اقتصادی چین و به تبع آن میزان مصرف فلزات، ابهاماتی رخ داده است. او تأکید کرد: جنگ تجاری آمریکا و چین این نگرانی را ایجاد کرده است که قیمت فلزات و مواد خام کاهش یابد. در این میان، تنها امید اهالی سرمایه به نفت خام است که پیش‌بینی می‌شود قیمت آن کاهش چندانی نیابد.

  • بازار سرمایه؛ کلید عبور از بن بست نقدینگی

کریم منصوری، کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بازار سرمایه و پیش‌بینی رشد شاخص‌ها گفت: با هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام تأمین مالی مناسب و ارزان قیمت بنگاه‌ها اتفاق می‌افتد و در پی آن می‌توان شاهد بهبود وضعیت صنایع و اقتصاد بود. او درباره دلایلی که می‌تواند به رشد شاخص بورس و صعود بیشتر آن منجر شود گفت: یکی از مولفه‌هایی که این فرضیه را قوت می‌بخشد شرایطی است که رفته رفته در سایر بازارها حاکم خواهد شد؛

بنابراین بخشی از نقدینگی از بازارهایی مانند خودرو، ارز، سکه و مسکن می‌توانند وارد بازار سهام شود. او افزود: به تازگی دولت بر حمایت از بازار سرمایه تأکید می‌کند درصورت فراهم کردن زیرساخت‌ها و همراهی دولت با بازار سهام، می‌توان شاهد رونق بیشتر معاملات در بورس و در پی آن رشد شاخص بود.

منصوری گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از نقدینگی در اقتصاد کشور سرگردان است، همین امر به یکی از دلایل اصلی تورم و گرانی بیش از حد در بازارهایی مانند مسکن، سکه، ارز و خودرو تبدیل شده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درصورتی که بازار سرمایه محور سیاست‌های اقتصادی شود و تلاش کنیم نقدینگی را به سمت بازار سهام هدایت کنیم، از یک طرف نقدینگی سرگردان، اقتصاد ایران را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر در پی تأمین مالی مناسب و ارزان بنگاه‌ها از طریق بازار سهام، می‌توان شاهد بهبود وضع صنایع و اقتصاد بود.

  • بورس؛ تحت‌تأثیر رکود قبل

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با بیان اینکه اقتصاد ایران تحت‌تأثیر رکود چند سال گذشته قرار دارد و هنوز نتوانسته آنطور که باید از رکود خارج شود، گفت: اقبال به بازار سرمایه از افزایش نرخ خدمات و تولیدات بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه ناشی می‌شود اما اگر رکود به رونق تبدیل شود و محصولات و خدمات بنگاه‌های اقتصادی در بازار داخل و خارج خواهان بیشتری پیدا کند، ظرفیت رشد در بازار سرمایه به‌مراتب بیشتر از بازارهای موازی خواهد بود.

محسن فاضلیان یکی از مشکلات مزمن بنگاه‌های اقتصادی را کمبود منابع مالی- چه برای حفظ روند تولید محصولات و خدمات (سرمایه در گردش) و چه برای انجام توسعه ظرفیت تولید محصولات و ارائه خدمات خود (هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت) -دانست و گفت:

به‌نظر می‌رسد ساختار مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی با درک صحیح از شرایط حاکم بر بازار سرمایه از قبیل الزامات افشای مطالبات نهاد ناظر و مطالبات سرمایه‌گذاران می‌توانند تجهیز منابع مالی خوبی را برای شرکت‌های خود رقم بزنند. اوافزود: اما مهم‌تر از استفاده شرکت‌های اقتصادی از این حجم نقدینگی جلوگیری از رشد نقدینگی در آینده است؛ به‌نظر می‌رسد اگر روند گذشته بخواهد تکرار شود، بازار سرمایه در رقابت با بازارهای موازی همچون سکه، ارز و مسکن و سپرده بانکی انتخاب اول نخواهد بود اما اگر روند کنونی رشد نقدینگی مهار شود، به مرور شاهد اصلاح بازارهای رقیب بازار سرمایه خواهیم بود.

او توضیح داد: سودهای کلان حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب همچون ارز و سکه به اقتصاد ایران کمکی نکرده و ساختار حاکمیت هم کوچک‌ترین بهره مالیاتی از آن نبرده است، بلکه برای اقتصاد به مثابه سمی مهلک عمل کرده است. اما در مقابل بازار سرمایه نیاز نقدشوندگی سرمایه‌گذاران را برطرف و بازاری برای رقابت در جذب منابع مالی فراهم کرده است.

فاضلیان گفت: واقعیت این است که همچنان نظام اقتصادی ایران یک نظام مبتنی بر بانک است و گزینه اول و ممکن برای تأمین مالی یک پروژه سیستم بانکی است. اینکه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین منابع مالی به بازار سرمایه رجوع کنند و اعتماد آنها به این بازار بیشتر شود مستلزم صرف زمان بیشتری است.


9839589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است