علمی فناوری 16:22 - 24 بهمن 1394
معاون پرستاری وزارت بهداشت از طراحی برنامه‌ای 5 ساله برای جبران کمبود نیروی پرستاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پرستار در جمع خبرنگاران گفت: در طول یک سال گذشته 16 هزار نفر از گروه پرستاری را جذب کردیم که از این تعداد 9 هزار نفر صرفا برای جبران بار مراجعات مردم به بیمارستان‌ها بود ( که 10 تا 12 درصد بار مراجعات افزایش یافته بود)‌. اگر چه هنوز به دنبال جذب بیشتر این افراد هستیم ولی تاکنون 9 هزار نفر تنها برای جبران بار مراجعات و 7 هزار نفر هم برای بیمارستان‌ها و بخش های تازه تاسیس و تازه توسعه یافته از گروه پرستاری به کار گرفته شدند که در مجموع 16 هزار نفر می‌شوند.


وی افزود: همچنین جذب 3 هزار نیرو از حدود 16 دانشگاه از طریق موسسه آوا سلامت(که کنار وزارت بهداشت و درمان برای برقراری امنیت شغلی پرستاران تشکیل شده است) داشته‌ایم که از این طریق به کار گرفته شده‌اند. این موسسات زیرمجموعه هئیت امنای ارزی است که به نوعی در کنار وزارت بهداشت با دو هدف برقراری امنیت شغلی برای پرستاران و اینکه حق و حقوق و شرایط استخدامشان از بخش دولتی اگر بهتر نیست بدتر نباشد تاسیس شده است. 


میرزابیگی عنوان کرد‌: به بقیه دانشگاه‌ها هم توصیه کردیم که نیروهای شرکتی‌، بیمارستانی و خرید خدمتشان را از این طریق بگیرند بنابراین در تلاش هستیم که تا 7هزار نفر دیگر را از این طریق جذب کنیم.  البته در کنار همه این ها بحث پیگیری مجوز های استخدامی و استفاده از ظرفیت هایی که دولت می‌دهد کماکان در دستور کار قرار دارد و از محدود مجوز‌هایی هم که داده شده استفاده شده و برای مجوز های دیگر هم در حال پیگیری هستیم.


وی با بیان اینکه 100هزار نیرو در گروه پرستاری کم داریم، بیان کرد‌: این کمبود بدین معنا است که کاری که باید توسط 260 هزار نیرو انجام شود یا از سوی حدود 140 هزار پرستارانی که در بخش های خصوصی و دولتی کار می کنند با اضافه کاری و شیفت اضافی انجام شود یا اینکه بخشی از آن فراموش می‌شود و ممکن است که بیمار ضرر کند لذا در بیمارستان‌ها که مراجعه می کنید نوعا می بینید که پرستاران کم با تعداد زیاد بیماران روبه رو هستند.


وی در خصوص راهی برا‌ی حل این چالش عنوان کرد‌: برای حل این چالش برنامه تقریبا 5 ساله طراحی شده است. باید از طریق حل مسئله علمی و منطقی که سطح بندی خدمات پرستاری است جلو رویم و متناسب با آن بخش ها نیروی مناسب آن را بگیریم. همچنین متناسب با این موضوع تربیت نیرو است که با این برنامه شروع شده است.


میرزابیگی افزود: ظرفیت دانشکده‌های ما تا دو برابر و ظرفیت سطوح ارشد و دکتری ما تقریبا افزایش یافته است. در حال حاضر در سطح کمکی هم 10هزار نفر در حال آموزش هستند و افرادی که فارغ التحصیل شوند و شرایط لازم را داشته باشند به کار گرفته می‌شوند و امیدواریم با این سطح بندی‌ها در بازه 4 تا5 ساله کمبود پرستاران را جبران کنیم.


معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد‌: بیکار با جویای کار متفاوت است اگر کسی در شغل پرستاری جویای کار باشد و بخواهد کار کند با شرایط موجود این فرصت در اختیار آنها قرار دارد گفتنی است یک نفر در مشهد رسما به معاونت پرستاری برای کار معرفی شده و در همان شهر هم سه بیمارستان به این خانم پیشنهاد کار داده‌اند اما آن فرد شرایط سه بیمارستان را نپذیرفته است. نمی گوییم که شرایط ایده آل است اما همچنان اعلام می‌کنیم که با شرایط موجود که قدم های خوبی هم برای پیشرفت این شرایط برداشته خواهد شد از هر تعداد متقاضی که بخواهند کار کنند استقبال می‌شود.


وی در پایان با اشاره به میانگین کارانه‌ها گفت‌: میانگین کارانه‌ها متفاوت است و به درآمد بیمارستان‌ها بستگی دارد تقریبا می‌توان گفت در بخش‌های جراحی و .. کارانه‌ها بیشتر‌، در بخش های داخلی متوسط و در بخش‌های روان و کودک و.. کارانه‌ها نسبت رو به پایین دارند که قانع کننده نیست. اما لازم به ذکر است کارانه پرستاران ما نسبت به سال 92 حدود 2 تا  2.5  و گاهی حتی 3 برابر شده است.




انتهای پیام/ 

7680312
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سنجش شایستگی های حرفه ای هنرجویان در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای نهم اردیبهشت ازساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: اورژانس های بیمارستان ها باید بازسازی شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است