بین‌الملل 14:44 - 23 مرداد 1399
از اصلاحات اخیر سودان به‌مثابه نقطه عطفی در تاریخ این کشور یاد می‌شود؛ اصلاحاتی که پس از سقوط عمر بشیر ممکن شد. اختلاف نظر بین نظامیان و مدافعان حقوق مدنی مانع از ثبات سیاسی و دوام دموکراسی شده است.

سودان گرفتار در کشاکش نظامیان و آزادیخواهان

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بیش از یک سال از سقوط حکومت عمر البشیر در سودان می‌گذرد. شورای موقت حکومتی این کشور در طول این مدت اقدام به اجرای اصلاحات گسترده‌ای کرده است، اما هنوز نمی‌توان به ثبات و پایداری دموکراسی در این کشور اطمینان داشت.

عمر البشیر، دیکتاتور سودان، پس  از ۳۰ سال حکومت اکنون در خارطوم زندانی است. اواخر ماه ژوئیه بود که با ماسک و دستکش به علت شیوع کرونا در دادگاه خود حضور یافت. او از جمله در ارتباط با اتهامات ناظر بر کودتای نظامی سال ۱۹۸۹ در برابر دادگاه پاسخگو است. تعیین مجازات اعدام علیه او نیز منتفی نیست.

در آوریل سال ۲۰۱۹، پس از اعتراضات گسترده مردم سودان، ژنرال‌های ارتش او را از قدرت سیاسی در این کشور عزل کردند. ادامه اعتراضات مردمی، ارتش این کشور را ناگزیر به پذیرش ایجاد یک شورای مشترک با نیروهای آزادیخواه کرد. از آن زمان تا کنون، اقدامات و اصلاحات زیادی صورت گرفته است. اما هنوز نسبت به ثبات سیاسی و دوام دموکراسی در سودان نمی‌توان مطمئن بود.

مارینا پتر، کارشناس مسائل سودان در سازمان "نان برای جهان"، معتقد است که اصلاحات صورت‌گرفته در سودان برای کل آفریقا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از سوی دیگر، دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه نیز امیدوار است که مقامات سودان عمر البشیر را برای محاکمه به اتهام نسل‌کشی و جنایت جنگی در منطقه دارفور، به آن دادگاه تحویل دهند.

ارتش و قدرت سیاسی

قدرت در سودان در اختیار ارتش و نمایندگان جنبش اعتراضی است. نمایندگانی که مشترکا شورای موقت حکومت سودان را تشکیل می‌دهند. ریاست دولت انتقالی بر عهده عبدالله حمدوک است؛ اقتصاددانی که طبق تصمیم باید امکان برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۲ را فراهم ساخته و نظم دموکراتیک را در سودان احیا کند.

آلکس دی وال، کارشناسان بریتانیایی امور سودان، انتخاب فردی غیرنظامی به عنوان رهبر دولت انتقالی را دستاورد بزرگی برای جنبش دموکراسی‌خواهی این کشور می‌داند. به‌رغم آن، این کارشناس بر این باور است که حمدوک نیز نمی‌باید قدرت ارتش را دست‌کم بگیرد.

دولت انتقالی اقدام به اجرای اصلاحات گسترده‌ای در این کشور کرده است. این در حالی است که هیچ نظارتی بر اجرای این اصلاحات در همه نقاط کشور پهناور سودان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت وجود ندارد.

مارینا پتر بر این باور است که به علت وجود اختلاف نظر و منافع بین نیروهای فعال در صحنه سیاسی سودان، اوضاع در این کشور همچنان شکننده است. او می‌گوید روند فائق آمدن بر این مشکلات روندی دشوار خواهد بود.

کاهش نرخ رشد اقتصادی

اوضاع اقتصادی سودان وخیم ارزیابی می‌شود. نرخ رشد اقتصادی این کشور حتی پیش از شیوع کرونا نیز روندی نزولی داشت.

از سوی دیگر، این کشور به شدت مقروض است و سامانه بهداشت و درمان این کشور در ارتباط با مقابله با ویروس کرونا با چالشی نفس‌گیر روبه‌رو است.

حدود یک چهارم جمعیت ۴۰ میلیون نفری سودان حتی پیش از شیوع کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن نیز در فقر زندگی می‌کرده است.

به‌رغم نشانه‌های مثبت دولت ترامپ در ارتباط با رفع تحریم‌های اقتصادی سال ۱۹۹۳، اقدام معینی در این زمینه روی نداده است. تحریم‌های اقتصادی آمریکا در آن زمان به علت پناه دادن به اسامه بن لادن توسط عمر البشیر وضع شده بودند؛ تحریم‌هایی که همچنان علیه این کشور اعمال می‌شوند.

مارینا پتر همچنین خطر نابودی اصلاحات را منتفی نمی‌داند. به باور او: «برای گروهی از مردم این اصلاحات خیلی گسترده هستند، حال آنکه گروه دیگری از مردم از بابت ناکافی بودن این اصلاحات شاکی بوده و خواستار شتاب بیشتر در اجرای آن‌ها شده‌اند.»

این کارشناس مسائل سودان می‌گوید که هر دو جریان موافق و مخالف اصلاحات، نیروهای خود را بسیج کرده و به خیابان‌ها کشیده‌اند.

افزون بر آن، نمایندگان جنبش دموکراسی‌خواهی سودان از حضور محمد حمدان دقلو در شورای موقت ناخشنود هستند. حمدان دقلو رهبر پیشین شبه‌نظامیان جنجوید در دارفور بوده و متهم به جنایت جنگی است.

حمدان دقلو پس از عبدلفتاح برهان، دومین فرد صاحب قدرت در شورای موقت به شمار می‌آید. دقلو از جمله متهم به کشتن حدود ۱۰۰ نفر از معترضان در سال ۲۰۱۹ است.

نمایندگان جنبش دموکراسی‌خواهی سودان با اشاره به نقش زنان در جنبش‌ اعتراضی سال ۲۰۱۹ که منجر به سقوط دولت عمر البشیر شد، نسبت به حذف زنان از قدرت سیاسی ناخشنود هستند. به باور مارینا پتر، در سودان امروز نیز، به‌رغم اصلاحات، مردان قدرت را بین خود تقسیم کرده و جایی برای نقش زنان قائل نشده‌اند.

انتهای پیام


10665668
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا در پی یورش پلیس آمریکا به محوطه آن و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین کلاس‌ها را تعطیل کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرد و از برلین خواست که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دادستان نیویورک دونالد ترامپ را به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برخورد دو بالگرد نظامی با یکدیگر در مالزی مرگ هر ۱۰ سرنشین در محل حادثه قبل از اعزام به بیمارستان، تایید شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تایید کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهدافی که تعیین کرده بود نرسیده است و این معنایی جز شکست ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس با دنباله روی از آمریکا، برنامه‌هایی را برای ارائه بزرگترین بسته کمک نظامی لندن به کی‌یف اعلام کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر اجرایی اتاق فکر هنگ کنگ معتقد است آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح در جهان نمی‌تواند حامی صلح و آرامش باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است