استانی 05:02 - 03 آبان 1393
یادداشت
نام‌گذاری خیابان‌ها و فضاهای مختلف شهری یکی از مباحث مهم در حوزه شهرسازی است که در حکم هویت‌بخشی به فضاهای شهری عمل می‌کند.

فرهنگ زنجان در نام‌گذاری فضاهای شهری مورد توجه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در واقع نام‌ها در فضاهای شهری به معنای شناسنامه فرهنگی و هویتی یک شهر محسوب می‌شوند.

کارشناسان معمار و شهرساز با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ در توسعه فضاهای شهری تاکیدات زیادی بر تامل و تفکر بر نوع نام‌گذاری بر فضاهای شهری دارند. موضوع نام‌گذاری معابر در سطح دنیا نیز دارای اهمیت بوده و کارشناسان نسبت به این موضوع حساسیت لازم را دارا هستند.

با توجه به سابقه دیرینه تاریخی کشورمان و همچنین سابقه مذهبی ایران ضرورت توجه به ابعاد فرهنگی، تاریخی و هویتی شهروندان شهرها در نام‌گذاری فضاهای شهری بسیار بالاست.

از اوایل پیروزی انقلاب مصوبه‌های مختلفی درباره ‌این مهم تصویب شده است. در فصل اول مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوبه یکصد و هفتاد و نهمین جلسه‌ی مورخه‌ی چهاردهم فروردین 1367) درباره‌ی اهمیت نامگذاری معابر شهرها آمده است؛ در نامگذاری باید از نام شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، ادبی و علمی در تاریخ تمدن اسلامی و همچنین از نام شهرها و اماکن مشهور در این تمدن استفاده کنند.

این شخصیت‌ها و شهرها و اماکن باید در درجه اول مربوط به تاریخ و جغرافیای ایران و در درجه دوم مربوط به تاریخ و جغرافیای سایر کشورهای اسلامی باشند. گرچه اسامی و نام‌ها موضوعی شکلی و ظاهری هستند اما باید توجه داشت که نام‌ها و اسامی معمولاً ناشی از فرهنگ، آداب و رسوم و مسایل اعتقادی هر جامعه است.

با همه اهمیتی که نامگذاری در سطح شهرها دارد وضعیت فعلی شهر زنجان در این بخش جالب توجه نیست.

مسئولان امر نیز متاسفانه حساسیتی نسبت به این موضوع از خود نشان نداده‌اند. البته یکی از اقدامات مناسب در طی روزهای گذشته نام‌گذاری یکی از میادین شهر زنجان به نام حسین منزوی اقدام شایسته‌ای بود.

البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که مسئولان و نمایندگان مردم زنجان در شورای اسلامی شهر برای نامگذاری محور گاوازنگ به اسم یوسف ثبوتی مخالفت کردند.

هر چند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این مخالفت عنوان نشده است اما تدام نام‌گذاری‌های مناسب در سطح شهر زنجان در راستای ارج نهادن به تلاش بزرگان علمی، هنری، ادبی و... شهر زنجان قابل تقدیر است.

شخصیت‌های تاریخی میراث ماندگار یک ملت محسوب می‌شوند و باید در نامگذاری معابر شهری به این میراث ماندگار توجه ویژه‌ای شود. با وجود صدها رویداد تاریخی و وجود شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی هنوز چنان که شایسته یک شهر فرهنگی باشد این امر مورد توجه مسئولین مربوطه قرار نگرفته است.

اگر شهر رم ایتالیا به وجود تندیس‌ها و مجسمه‌های مشاهیر جهان معروف شده است زنجان نیز می‌تواند با الگوبرداری از شهرهای موفق دنیا و بومی سازی آن قدم‌های مناسبی بردارد.

استان زنجان شخصیت‌های بزرگی دارد که بعضی در قید حیات نیستند و برخی نیز در قید حیات هستند اجر نهادن به مقام آنها با نام‌گذاری مناسب و همچنین ساخت مقبره و تندیس‌های آبرومند می‌تواند گامی مهم در راستی تحقق اهداف فرهنگی زنجان باشد.

شاید تنها دلیل برای کم کاری‌های موجود در شهر زنجان عدم شناخت مسئولین مربوطه از تاریخ کهن شهر و استان و نیز عدم حساسیت لازم باشد.

امید است شورای نام‌گذاری در کنار منتخبان مردم شهر زنجان در شورای اسلامی شهر با درک شرایط موجود با بهره‌گیری از نظرات محققان و پژوهشگران تاریخ و فرهنگ زنجان خط بطلانی بر این کاستی‌های چندین ساله بکشند و با تغییر نگرش‌های موجود (عدم مسئولیت و بی‌توجهی‌ها) شاهد رشد و شکوفایی تاریخ، تمدن و فرهنگ شهر زنجان باشیم.  

===============

یادداشت از احمد اسدی

===============


5029537
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است