فرهنگی‌هنری 11:37 - 02 مرداد 1393
هنرمندان در حمایت از مردم غزه در حوزه هنری:
تالار اندیشه حوزه هنری چهارشنبه 1 مردادماه شاهد حضور جمعی از هنرمندان در شاخه های مختلف هنری سینما، هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر و ادبیات بود که آمدند تا در سکوت رسانه های غربی، مظلومیت مردم بی دفاع غزه را فریاد بزنند.

امروز آغاز شکست صهیونیست‌هاست/ سکوت سران مدعی حقوق بشر دردناک‌تر از بمب و موشک است
به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم غزه در مراسمی با عنوان «غزه تنها نیست» روز چهارشنبه یکم مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.
 
هنرمندان با آثارشان مردم غزه را تنها نمی گذارند
 
آغاز این مراسم با قطعه ای نمایشی درباره مظلومیت مردم غزه همراه بود و در ادامه محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی با تقدیر از حضور هنرمندان در این مراسم گفت: چند سالی است که رژیم صهیونیستی ماه مبارک رمضان را به کام ما و همه مومنان تلخ می کند. 
 
او با اشاره به تعاریفی که در قرآن کریم درباره دشمن آمده است، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در قرآن به آن پرداخته شده، بحث دشمن است که نقاب از چهره دشمن بر می‌دارد و ما از این دشمن با عنوان صهیونیسم یاد می کنیم. قرآن دشمن را این گونه معرفی می کند که در ایمان به خدا دروغگو و منافق است، پیغمبران بسیاری را کشته، هر گاه قدرت یافته در زمین فساد ایجاد کرده و به قتل و غارت پرداخته است.
 
رئیس حوزه هنری در ادامه بیان کرد: ما بیش از آن که نگران مردم غزه باشیم که البته هستیم، نگران بشریتیم  چرا که رژیم صهیونیستی امروز به سلاح های کشتار جمعی مسلح است و هیچ ابایی برای استفاده از آن ندارد چرا که قدرت های جهانی حامی او هستند و طبیعی است که باید نگران باشیم.
 
 وی اضافه کرد: در شرایطی که همه رسانه های جهان در خدمت رژیم صهیونیستی هستند، هنرمندان هر کدام به مثابه رسانه ای هستند که حضورشان می تواند این خفقان رسانه ای را از بین ببرد، هنرمندان ما همیشه نسبت به مظلومیت حساسیت داشته اند و برخلاف کسانی که هنرشان فقط سرزنش دیگران است که برای فلسطین چه کرده اید، هنرمندان مختلف از جمله هنرمندان حوزه هنری بهترین آثار را با موضوع فلسطین خلق کرده اند.
 
مؤمنی شریف یادآور شد: در شرایطی که دشمن تلاش دارد با سیاست های مرموز رسانه هایش، ظلم خود را طبیعی جلوه دهد و از افکار عمومی حساسیت زدایی کند، در این میان هنرمندانی هستند که می توانند با ارائه آثارشان به ابعاد تازه ای از این توطئه ها بپردازند و نگذارند که مردم  دچار غفلت شوند.
 
او با بیان این که قرآن سرنوشت دشمنان را نکبت بار خوانده است، تصریح کرد: طبق پیش بینی قرآن، امروز آغاز شکست صهیونیست ها را شاهدیم چرا که در طول سالهای گذشته تاکنون 3 بار در حمله به نوار غزه، در نهایت مجبور به عقب نشینی شده است و این بار نیز همین خواهد شد.
 
رئیس حوزه هنری در خاتمه سخنانش گفت: هنرمندان ایران برخلاف مدعیان دروغگوی صلح و حقوق بشر، با آثار ارزشمند خود مردم غزه را تنها نخواهند گذاشت.
 
 
 
شعر مقاومت ایران چیزی کم ندارد
 
علیرضا غزوه شاعر، سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به اشعاری که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین سروده است، گفت: حدود 40 شعر با موضوع فلسطین سروده ام و معتقدم که دوستان ما در زمینه ادبیات مقاومت خوب کار کرده اند و به تأیید بسیاری از صاحبنظران، ادبیات مقاومت ایران چیزی از شعر مقاومت سوریه، عراق و فلسطین کم ندارد.
 
او در ادامه سخنانش با اشاره به تاریخچه حضور یک ایرانی به عنوان فرمانروای غزه در دوره هخامنشیان بیان کرد: اگر امروز غزه مقاومت می کند، به دلیل حضور فرمانروای ایرانی به نام «باتیس» است که 2500 سال پیش در غزه حکمرانی می کرد، او در مقابل اسکندر حاضر به کرنش و تسلیم نشد و زمانی که اسکندر پایش را سوراخ کرد، او همچنان مقاومت کرد و ناله نکرد. بنابراین مقاومت امروز مردم غزه یادگار مقاومت این فرمانروای ایرانی است. 
 
او از اتفاقات اخیر غزه با عنوان شعر یاد کرد و گفت: فلسطینی ها امروز بسیار جلوتر از چند سال پیش حرکت می کنند و تونل هایی حفر می کنند که از دل شهرهای اسرائیلی بیرون می آید و موشک هایشان مناطق اسرائیلی را هدف می گیرد.
 
علیرضا قزوه با اشاره به برنامه هایی که از سوی نهادهای مختلف در حمایت از مردم  غزه برگزار شده و می شوند، گفت: این گونه فعالیت ها نشان از وجدان بیدار مردم و هنرمندان ما دارد که برای غزه کار می کنند تا بگویند که غزه تنها نیست.
 
دردناکتر از صحنه های دلخراش غزه، سکوت سران کشورهای اسلامی است
 
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور به عنوان سخنران سوم پشت تریبون قرار گرفت.
 
ایوبی با  ابراز خرسندی از حضور هنرمندان در این گردهمایی گفت: داعشیسم و طالبانیسم سربازان بی مزد صهیونیست ها هستند که قصدشان جابجا کردن دشمن و دشمنی است.
 
او ابراز امیدواری کرد که دیدن صحنه های دلخراش غزه و فلسطین جامعه جهانی را از خواب گران بیدار کند و بدانند که دشمن بشریت همان دشمنی است که امام راحلمان گفت یک غده سرطانی است و باید از بین برود.
 
ایوبی یادآور شد: امیدوار هستیم که ویرانی های  امروز در غزه و فلسطین نتیجه اش به آبادانی برسد.

 
وی ادامه داد: صدای بمب و موشک و آتش و خون در غزه در ماه مبارک رمضان بسیار دردناک است و دردناک تر از آن صداهای ناهنجار، سکوت همه سران مدعی خدمت به اسلام است، سران کشورهای اسلامی و کشورهایی که سینه چاک حقوق بشرند و حاضرند برای یک نفر سینه چاک کنند. اما امروز بر این فجایع ناظرند و لبخندی از سر رضایت بر لب دارند.
 
او در خاتمه ابراز امیدواری کرد که مردم و هنرمندان ایرانی در روز  جمعه خشم خود را از جنایات رژیم صهیونیستی فریاد بزنند و حضوری پرشور  در راهپیمایی روز قدس داشته باشند.

 
 
هنرمندان تجسمی سهم خود را در حمایت از مردم غزه ایفاء کرده اند
 
حبیب الله صادقی هنرمند نقاش در ادامه این مراسم پشت تریبون رفت و گفت: هنرمندان تجسمی حوزه هنری از همان روزهای شروع پیروزی انقلاب اسلامی همان قدر که به اهداف و ارزش های انقلابی توجه داشتند، به همان اندازه نیز به موضوع فلسطین توجه نشان دادند و هنرمندان نقاش، تصویرگر، گرافیست و کاریکاتوریست نقش و سهم خود را در نشان دادن جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایفا کردند.
 
وی افزود: اگر در تاریخ هنر پیکاسو با تابلوی گرانیکا و فرانسیس گویا با آثارش حضور دارند، هنرمندان مسلمان ما نیز باید نقش جدی خود را در زمینه هنر مقاومت در تاریخ هنر کشورمان داشته اند و من معتقدم که هنرهای تجسمی ایران در کنار شعر و ادبیات انقلاب اسلامی، همیشه آماده دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین بوده است.
 
این هنرمند نقاش در خاتمه از خلق آثاری با موضوع داعش، طالبان و رژیم آل سعود خبر داد و گفت: این آثار را امیدوار هستم که تا پایان ماه مبارک رمضان رونمایی کنم.
 
این مراسم با اجرای سرودی با صدای میلاد ابراهیمی ادامه پیدا کرد که برای اولین بار در این مراسم رونمایی شد.
 
منوچهر محمدی تهیه کننده سینما نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که سخنانش را در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین به زبان عربی و در  جملاتی کوتاه ارائه کرد.
 
پس از آن کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون روی سن آمد و در سخنان کوتاهی گفت: در دنیای امروز 2 جریان موازی هم حرکت می کنند، یکی جریان داعش که سعی دارند او را به عنوان مسلمان معرفی کنند که مردم را می کشد و با سرهای بریده آنها فوتبال بازی می کنند و دیگری اسرائیل که معتقد است تروریست ها را می کشد. اکنون که بسیاری از کسانی که مسلمان نیستند، به جنایات رژیم صهیونیستی معترف هستند، وظیفه ما مسلمانان در این زمینه مشخص تر می شود.       
 
او ابراز امیدواری که در روز جمعه مردم ادای دینی به مردم غزه داشته باشند.
 
ای کاش همه دنیا در دفاع از مظلومیت مردم غزه یک دقیقه فریاد بزند
 
نرگس آبیار کارگردان سینما که در این مراسم حضور داشت با بیان این که بدون دعوت به این مراسم آمده اما حضور در این مراسم را وظیفه خود دانسته است، گفت: وظیفه ما هنرمندان این است که در آثارمان به موضوع غزه و فلسطین بپردازیم و ترسی از دیده نشدن آثارمان نداشته باشیم.      
 
وی با اشاره به فیلم «عمر، هانیه، ابوسعد» که در جشنواره کن به نمایش درآمده است، یادآور شد: این فیلم بسیار تأثیرگذار و قوی بود و به خوبی هم دیده شد. اگر چه ما فیلم می سازیم که تأثیرگذار باشد اما مهمتر از آن باید تأثیر خود را بر قلوب مردم دنیا بگذارد و این نکته مهمتری است.
 
او در خاتمه با اشاره به نقل قولی درباره مظلومیت مردم غزه گفت: همه جای دنیا به احترام کشته های یک حادثه یک دقیقه سکوت می کنند و ای کاش همه دنیا به جای یک عمر سکوت، یک دقیقه فریاد بزند.
 
حمایت از مردم فلسطین در ایران سابقه طولانی دارد
 
موسوی گرمارودی شاعر، به عنوان سخنران بعدی در جایگاه قرار گرفت. او اشعاری را در حمایت از مردم غزه خواند و گفت: شعر «سلام بر فلسطین» را من پیش از انقلاب به اشاره معلم شهیدم علی شریعتی سروده ام و در حسینیه ارشاد قبل از سخنرانی او خواندم که پس از آن به زبان انگلیسی و عربی هم ترجمه شد و به سران آن زمان فتح نیز داده شد.
 
این شاعر پیشکسوت افزود: حمایت از مردم فلسطین سابقه طولانی در کشور ما دارد و امیدوارم که جامعه روشنفکری ما از روشنفکران دیگر مناطق دنیا یاد بگیرند و اگر از اهل قبله تقلید نمی کنند لااقل از غیر اهل قبله بیاموزند.
 
او در خاتمه نیز اشعار دیگری را با موضوع فلسطین برای حاضران خواند.
 
پیام قدردانی رئیس جمهور از هنرمندان
 
در ادامه بیانیه هنرمندان حاضر در این مراسم در حمایت از مردم غزه را سیدجواد هاشمی خواند و پس از آن حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور پشت تریبون ایستاد و با ذکر سخنی از امام خمینی (ره) گفت: امام راحلمان فرمود که شهادت هنر مردان خداست. اکنون این جمع همبستگی هنرمندان ایرانی با هنرمندان فلسطینی است، کسانی که هنر خود را در عرصه شهادت و جهاد به نمایش گذاشتند و گردهمایی این جمع از هنرمندان در این روز به معنای آن است که ما قدر هنر شهادت را می شناسیم، هنری که دارای زبانی جهانی است و زمان نمی شناسد.
 
او افزود: به شهادت رسیدن هر کودک، نوجوان، میانسال و کهنسال فلسطینی موثرترین پیام تاریخ برای همه جهان است و مگر جز این است که هنرمندان به دنبال اثربخشی هنر خود می گردند.
 
آشنا یادآور شد: همه هنرمندانی که ارزش هنر خود را به دمیدن روح تعهد در کالبد انسانهای می دانند، امروز با فلسطینی ها احساس همبستگی می کنند.
 
او در خاتمه متذکر شد: من پیام قدرشناسی و تشکر رئیس جمهور را تقدیم همه هنرمندانی می کنم که امروز با حضورشان به همه کسانی که دیروز خائنانه شعار نه غزه، نه لبنان سر داده بودند، پاسخ دادند.
 
 
لزوم از خودگذشتگی هنرمندان برای مردم غزه
 
یوسفعلی میرشکاک شاعر نیز در سخنانش تأکید کرد: آنقدر به هنر تبلیغاتی و شعاری سرگرم شده ایم که از اساس ماجرا که همان اشهد ان لا اله الا الله و محمد رسول الله است دور شده ایم، همه به جزئیات مشغولیم، ورک شاپ برای نقاشان و شب شعر برای شاعران اما اینها غزه را از تنهایی بیرون نمی آورد.
 
او تأکید کرد: هر گاه توانستیم به رسول الله لبیک گوییم و حول حقیقت حضرت مولا جمع شویم، با این همه مسلمان در جهان می توانیم کاری از پیش ببریم و اگر شعبه شعبه شویم، رودها به جوی آب تبدیل شوند و آب باریکه ها قطره چکان شوند، کاری از پیش نمی رود و زمانی به خودمان می آییم که این بلا و ظلم دامن خودمان را هم گرفته باشد.
 
میرشکاک ادامه داد: از جوانی تا امروز آنقدر برنامه های این چنینی دیده ام و چیزی از تنهایی غزه و فلسطین کم نکرده است. ذات ایرانی جنگاور است و می تواند جنگاوری خود را بدون چند و چون لغزاننده ایدئولوژیک نشان دهد.
 
او در ادامه تصریح کرد: غزه از تنهایی بیرون نمی آید مگر آن که هنر اصلی ایرانیان که جنگاوری است و یادآور همان جمله شهادت هنر مردان خداست، به کار آید و با از خودگذشتگی اجازه ندهند که ظالمانی چون داعش و رژیم صهیونیستی کاری از پیش برند.
 
 این شاعر با سابقه افزود: در عصر رسانه های دیداری چرا می خواهیم با شعر به جنگ داعش و رژیم صهیونیستی برویم، در انقلابها و جنگها این جنگاوران هستند که پیش می افتند و  به رفیقانم در حوزه هنری می گویم که اگر می خواهید غزه تنها نماند و اهل اشهد ان لا اله الا الله و محمد رسول  الله (ص) هستید باید سر سپرده ابا عبدالله الحسین (ع) باشید.
 
گام اول پیش از جهاد، غمگساری و دلسوزی برای مردم غزه است
 
محسن نفر به نمایندگی از هنرمندان موسیقی کشور در این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) 34 سال است که به کمک و دستگیری از مردم مظلوم فلسطین عنایت دارد.
 
او با اشاره به سخنان میرشکاک ادامه داد: برای جهاد کردن در کنار مردم غزه موانع بسیاری وجود دارد و یکی این که اول باید دلها با مردم غزه همسو و همرنگ شود، اگر ما غمخوار مردم فلسطین نباشیم، گام بعدی که جهاد در کنار آنها است، اتفاق نمی افتد و بنابراین اولین گام غمگساری برای مردم غزه و فلسطین است که در این گام ما با آنها همراه بودیم، از دیگر مسلمانان جهان پیشتر بوده ایم. گام بعدی که جهاد است ذیل امامت حضرت ولی عصر (عج) رخ خواهد داد و صهیونیست ها از صفحه روزگار محو خواهند شد.
 
او با اشاره به تأثیر سرودها و موسیقی هایی که با موضوع مردم فلسطین ساخته شده‌اند، گفت: هنر موسیقی نزد مردم فلسطین و رزمندگانش غوغا می کند و نقش تهییج و ترغیب مردم فلسطین به مقاومت را بر عهده دارد و از این بابت خوشحالم که موسیقی نقش تأثیرگذار خود را در پیوند با مردم فلسطین ایفا کرده است.
 
او ابراز امیدواری کرد که این سرودهای توفنده در جهت همدلی و هم آوایی با رزمندگان فلسطینی به خصوص از سوی کانون هنر انقلابی ساخته شود و هم آوا با رزمندگان فلسطینی فریاد شود.
 
در این مراسم کارداران سفارت های خارجی از جمله فلسطین، لبنان، افغانستان، سودان، سومالی، نیجریه و هنرمندانی از جمله سیدمسعود شجاعی طباطبایی، حبیب الله صادقی، مصطفی رحمان دوست، علیرضا غزوه، رسول اولیازاده و رضا میرکریمی حضور داشتند.
 
امضای طوماری در حمایت از مردم مظلوم غزه با حضور حاضران، برپایی کارگاه نقاشی در تالار اندیشه حوزه هنری و افتتاح نمایشگاه کاریکاتور و عکس با موضوع حمایت از مردم غزه در نگارخانه ابوالفضل عالی پایان بخش این مراسم بود.

4314725
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است