علمی فناوری 11:56 - 06 تیر 1401

کنتورهای گاز هوشمند می شوند / رسوخ اینترنت اشیاء به صنعت گاز

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز در رویداد توسعه همکاری‌های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری نگاه به داخل را در راستای تولید و اشتغال زایی مورد توجه و تأکید قرار داده اند که این به واسطه شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ما باید با توجه به ظرفیت عظیم خداوندی در حوزه نفت و گاز بتوانیم به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، گفت: در این حیطه نیازی به خارج نداریم و شاید بتوان گفت که امکان حل ۹۹ درصد از مشکلات کشور به واسطه دانش بنیان‌ها وجود دارد.

چگنی با اشاره به شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری به استفاده از پتانسیل‌های دانش بنیان‌ها در صنایع مختلف و اشتغال زایی گفت: این می‌تواند تدبیری مؤثر و پیشرو باشد که بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها را در کشور تقویت کنیم و از ظرفیت آنها در راستای رفع نیاز بهره ببریم.

معاون وزیر نفت افزود: تاکنون قدم‌های خوبی برای ارتباط صنعت نفت و گاز با شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها برداشته شده و می‌توان این چنین گفت که این صنعت یک ارگان پیشرو با راه اندازی انستیتوهای اختصاصی و مراکز نوآوری در زمینه بهره مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

چگنی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم ارتباط صنعت نفت و گاز با شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها را توسعه دهیم، گفت: در سال ۹۸ بود که صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادی را در زمینه گاز با حضور ۳۵۰ شرکت دانش بنیان برگزار کرد؛ برخی از این شرکت‌ها با صنعت گاز قراردادهایی منعقد کردند ضمن اینکه قرار است در روزهای آتی چنین رویدادی مجدداً برگزار شود تا بیشتر شاهد انعقاد قراردادهای فناورانه در این حوزه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۵ درصد انرژی توسط شرکت گاز تأمین می‌شود و این نیاز ۲۶ میلیون مشترک خانگی، صنعتی، تجاری و … را رفع می‌کند، تصریح کرد: ما به صورت کلی دو هزار مشترک صنعتی شامل نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، فولاد و… داریم که همگی وابسته به انرژی گاز کشور هستند و اینگونه می‌توان برداشت کرد که تقریباً با تمام ارکان کشور در ارتباط هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه صنعت گاز از جمله صنایع مهم و عظیم کشور محسوب می‌شود، گفت: این صنعت مهم در چنین رویدادهایی دست نیازش را به سمت شرکت‌های دانش بنیان دراز می‌کند و امیدوار هستیم با مشارکت هر دو نیازهای فناورانه صنعت گاز برطرف شود.

چگنی با اشاره به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی گفت: سیاست‌های ایشان راهگشاست از این رو ما باید سیستم‌های توزیع را مجهز به کنتورهای هوشمند از دیدگاه سخت افزاری کنیم.

وی با بیان اینکه همچنین از دیدگاه نرم افزاری لازم است اینترنت اشیا را به صنعت گاز رسوخ دهیم گفت: بنا داریم پروژه هوشمندسازی کنتورها را طی چهار سال عملیاتی سازی کنیم و برآورد شده که چهار میلیارد دلار برای این پروژه نیاز به تأمین مالی داریم.

چگنی ادامه داد: البته این میزان بیشتر خواهد بود زیرا مدل اقتصادی این پروژه احصا نشده اما یک پروژه جذاب و کلانی خواهد بود که باید سرمایه گذاران و بانک‌ها روی کار بیایند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه تأکیدات رهبری و اسناد بالادستی ما را مکلف به بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی می‌کند، گفت: در این پروژه طیف وسیعی از شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند حضور داشته باشند و پروژه را پیش ببرند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در مصرف گاز صرفه جویی کنیم، گفت: این ظرفیت خدادادی را ارزان در اختیار قرار می‌دهیم و باید قیمتی بالاتر داشته باشد اما فارغ از بحث قیمت لازم است صرفه جویی در عرصه انرژی داشته باشیم و بهینه مصرف کنیم.

وی تاکید کرد: هدف مگاپروژه مدیریت مصرف انرژی با تغییر کنتورهای گاز نیز در راستای بهینه سازی مصرف است.

گام موثر برای استفاده از حداکثری ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه گاز

دکتر مظلوم فارسی باف مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: نیاز بود که ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در شرکت ملی گاز ایران وارد می‌شد تا تحولاتی در صنعت گاز شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که دارای دستاوردهای قابل توجهی بودند متقاضی شرکت در این رویداد بودند، گفت: اما امروز ۶۰ شرکت در رویداد امروز حضور دارند.

فارسی باف با اشاره به شعار سال و ابلاغیه مقام معظم رهبری گفت: شرکت گاز برنامه‌هایی را در قالب هوشمند سازی مصرف انرژی در دستور کار دارد که این امر با بهره گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به نتیجه خواهد رسید. امیدواریم با تدوین برنامه‌ای منسجم به سمت اجرای پرتوان موضوع هوشمند سازی در نظام توزیع گاز با حداکثر توان شرکت‌های دانش بنیان گام‌های موثری برداریم.


11606518
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است