استانی 20:08 - 01 اردیبهشت 1397
مدیر آب و فاضلاب منطقه دزفول:
دزفول - مدیر آب و فاضلاب منطقه دزفول گفت: با بهره‌برداری از فاز نخست طرح جامع آبرسانی به شهرستان دزفول، منابع تولید آب شرب این شهرستان ۳۵ درصد افزایش یافت.

منابع تولید آب شرب دزفول ۳۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار مهر، جمال الدین برفر عصر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح جامع آبرسانی به شهرستان دزفول با هدف تأمین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق تلفیق آب زیرزمینی و آب سطحی رودخانه دز برای افق سال ۱۴۲۵ طراحی و در سال ۸۶ با آغاز عملیات ساخت مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی در تصفیه‌خانه شمال آغاز شد.

وی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات، این طرح که در دست سازمان آب و برق خوزستان بود متوقف شد و در حد حفر چند چاه باقی ماند اما خوشبختانه از سال ۹۱ با پیگیری‌های متعدد این طرح آغاز به کار کرد چرا که دزفول رفته رفته در حال نزدیک شدن به یک بحران آبی بود به‌گونه‌ای که با وجود اینکه نیاز آبی ما ۱۲۰ هزار مترمکعب بود، قادر به تولید بیش از ۹۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز نبودیم.

مدیر آبفای منطقه دزفول با بیان اینکه در چند سال اخیر اجرای طرح جامع آبرسانی به شهرستان دزفول با همت مسئولان ادامه یافت، گفت: روز پنجشنبه با حضور وزیر نیرو فاز نخست این طرح به بهره‌برداری رسید. همچنین در راستای این طرح، عملیات آبرسانی به شهر سالند و روستاهای بخش سردشت آغاز و فاز اول مجتمع آبرسانی به روستاهای بنه حاجات، دهنو، باقر، عبدعون، تأمین آب روستاهای سربیشه، فیروزآباد و بنه قیصر و روستاهای ماهور برنجی و میدان افتتاح شد.

برفر ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، مجموع حلقه‌های چاه آب شرب دزفول با افزایش ۱۰ حلقه چاه به ۳۸ حلقه چاه رسید ضمن اینکه دو مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی نیز افتتاح و ظرفیت مخازن آب شرب شهرستان از ۲۰ هزار مترمکعب به ۸۰ هزار مترمکعب رسید.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، منابع تولید آب شرب شهرستان دزفول ۳۵ درصد افزایش یافت.

برفر با بیان اینکه با بهره‌برداری از این مخازن و چاه‌ها دوام آب شرب دزفول در صورت قطعی برق به ۲۰ ساعت خواهد رسید، عنوان کرد: اعتبار هزینه شده برای فاز نخست این طرح جامع ۴۶۰ میلیارد ریال بوده و انتظار داریم با مساعدت مسئولان استانی و کشوری اعتبار لازم برای اجرای فاز نهایی این طرح که ضرورت منطقه به شمار می‌رود نیز تأمین شود.

مدیر آب و فاضلاب منطقه دزفول در ادامه گفت: در افق ۱۴۲۵ طرح آبرسانی به دزفول ۶۰ درصد منابع آبی ما از طریق چاه‌ها تولید خواهد شد و ۴۰ درصد دیگر از طریق احداث تصفیه‌خانه آب شربی که مقرر شده در بالادست رودخانه دز احداث‌شده تأمین خواهد شد.

برفر از انعقاد قرارداد ۱۶۰ میلیارد ریالی به‌منظور اجرای دو خط انتقال آب در راستای طرح جامع خبر داد و افزود: این خطوط انتقال شامل خط انتقال آب شرق دزفول از تصفیه‌خانه شمال تا جاده شوشتر (شهر سیاه منصور) و همچنین خط انتقال آب از تصفیه‌خانه شمال تا مخازن کوی آزادگان است که با اجرایی شدن این طرح گام بزرگی در راستای پایداری تأمین آب شرب و توسعه شبکه توزیع برداشته خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح پروژه‌های این اداره پرداخت و گفت: اصلاح شبکه آب پایگاه چهارم شکاری به ارزش ۴۸ میلیارد ریال و اصلاح شبکه توزیع آب تیپ زرهی به ارزش ۲۶ میلیارد ریال در دستور کار است که پیش‌بینی می‌شود این دو طرح در ۶ ماهه نخست سال جاری به اتمام برسند.

برفر همچنین اصلاح شبکه خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متری در خیابان امام خمینی، حدفاصل ۴۵ متری تا میدان مثلث را از دیگر طرح‌های در دستور کار آبفای دزفول در سال جاری برشمرد و گفت: خطوط انتقال آب شهر شمس‌آباد مربوط به سال ۵۳ است و با وجود افزایش جمعیت و تبدیل این منطقه به شهر اما تاکنون افزایش ظرفیتی صورت نپذیرفته که موجب افت فشار شدید و قطعی آب در این شهر و روستاهای اطراف آن شده است. پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری کلنگ اجرای خط انتقال این منطقه به طول هشت کیلومتر به زمین زده شود.

مدیر آبفای منطقه دزفول همچنین جمع‌آوری و اجرای خطوط انتقال فاضلاب کوی طالقانی و مدرس، انتقال فاضلاب زندان، طرح انتقال فاضلاب کوی زیباشهر به تصفیه‌خانه فاضلاب را از جمله طرح‌های در دستور کار این سازمان در بخش فاضلاب عنوان کرد و افزود: طی قراردادی به ارزش ۲۸۰ میلیارد ریال طرح جمع‌آوری فاضلاب خیابان شریعتی، حدفاصل ۴۵ متری به پیام‌آوران به سمت شمال شهر منعقد شده که بر اساس آن هشت هزار انشعاب فاضلاب در این منطقه به بهره‌برداری خواهد رسید.

برفر با اشاره به فرسودگی نیمی از شبکه توزیع آب دزفول تأکید کرد: قطعاً در بحث اصلاح شبکه سعی می‌کنیم مناطقی را که در بافت قدیمی‌تر قرار دارند در اولویت قرار دهیم.

وی در پایان از ارتقای سازمانی اداره آبفای دزفول از شهری به منطقه‌ای خبر داد و این امر را حاصل تلاش و پیگیری‌های چندساله در حوزه مدیریت آبفای دزفول و شهرهای اقماری برشمرد.


9753125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است