استانی 07:59 - 29 دی 1399
/مشاهیر کُرد/
ایسنا/کردستان در ایران همه او را با رمان "آخرین انار دنیا" می‌شناسند، رمانی جذاب و خواندنی که تاریخ و فرهنگ مردم کرد به خوبی در آن به تصویر کشیده است.

بختیار علی؛ انقلابی در ادبیات کُردی

او متفکر، نویسنده، شاعر و نظریه‌پردازی بزرگ است که لقب پرکارترین و پرتیراژترین نویسنده کُرد را اذان خود کرده است و او کسی نیست جز بختیار علی، نویسنده و متفکر بزرگ کُرد.

در سال ۱۹۶۰ در شهر سلیمانیه‌ عراق متولد شده است و در رشته‌ زمین‌شناسی در دانشگاه‌های شهرهای سلیمانیه و اربیل تحصیل کرده است.

بختیار علی یکی از وزنه‌های مؤثر بر جریان روشنفکری و ادبیات معاصر کُردی است که توانسته در طول سه دهه فعالیت مستمر تأثیر به‌سزایی بر روند دگراندیشی، فرهنگ‌سازی و ادبیات معاصر کردستان بگذارد.

پس از آنکه در ماجرای تظاهرات دانشگاه سلیمانیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، درس و دانشگاه را رها کرد و تمام وقت خود را صرف آفرینش ادبی کرد.

با راه افتادن دوباره جنگ‌های داخلی میان احزاب سیاسی کردستان عراق در سال 1994، "بختیار علی" کردستان را به نشانه اعتراض به این برادر کشی‌ها  ترک و رهسپار سوریه می‌شود و بعد از 9 ماه زندگی در دمشق خود را به آلمان می‌رساند و تا سال 1999 در "فرانکفورت" اقامت می‌کند. در همان ایام به همراه جمعی از همراهان کُرد خود، مجله "ره‌هه‌ند"(رهند) را در اروپا منتشر می‌کنند و در همان سال به شهر "کلن" آلمان نقل مکان می‌کند و هم اکنون نیز مقیم آنجاست.

در همان سال‌های غربت نخستین رمانش "مرگ دومین تک فرزند" را در سال 1997در سوئد منتشر کرد و یک سال بعد نیز دومین رمان خود با عنوان "غروب پروانه" توسط انتشارات "رهند" در استکهلم سوئد به چاپ رسانید.

 وقتی  که رمان سومش با عنوان "واپسین انار جهان" در سال 2002 در سلیمانیه منتشر شد، اتفاقی جدید درعرصه رمان نویسی کُردی روی داد و توجه فرهیختگان و نویسندگان و شاعران کُرد را برانگیخت.

هرچند نام بختیار علی از مرزهای کردستان فراتر رفته است؛ اما «آخرین انار دنیا» رمانی‌ست‌ که بختیار علی را صاحب سبکی کرد که به عقیده‌ بسیاری از منتقدان، مهمترین رمان ادبیات کُرد است.

عمده شهرت بختیارعلی، به دلیل نوشتن نقدهای بنیادینی است که در آنها به نقد و تحلیل ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر کردستان پرداخته است. در این میان تقدس‌زدایی و نقد درونی رادیکال وی از مفهوم موجود «هویت و ناسیونالیسم کردی" بسیار چشمگیر بوده و واکنش‌های گوناگون و متفاوت روشنفکران و سیاسیون کرد و همچنین واکنش خصمانه‌ سنت‌گرایان را برانگیخته است.

آثار "بختیار علی" سرشار از شاعرانگی ناب و تجلی‌گاه خیال‌های ظریف و رنگارنگ و تصاویر نابی هستند که مخاطب را به یک سفر عمیق درونی خیالی دعوت می کنند. او در این مسیر ما را به کشف‌های جدیدی نایل می کند. کشف‌هایی که ما را به چالش با اندیشه‌های سطحی پیرامون‌مان وا می‌دارد و در این میان چشم‌اندازهای تازه‌ای را بر روی‌مان می‌گشاید که در آنها یک زیست انسانی آرمانی و به دور از تعصب های مستبدانه و فاشیستی متصور شده است.

اگر به رئالیسم جادویی علاقه دارید، لذت خواندن رمان‌های بختیار علی را از دست ندهید. رمان‌هایی که در فضایی نامتعارف سرگشتگی و تباهی انسان جهان سومی در دنیای مدرن را به تصویر می‌کشند.

انتهای پیام


10908231
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است