سیاسی 04:15 - 26 مهر 1398
در آخرین هفته از مهرماه 98 خبرهای مهمی در حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی از قول مسئولان و کارشناسان این حوزه‌ها مطرح شد که از مهمترین آنها اجرای حکم زندان حسین فریدون بود.

مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد.

این هفته ریاست دستگاه قضا در مورد موضوعات مختلفی اظهار نظرهایی داشتند.

رییسی: تضعیف شورای نگهبان به نفع هیچ کس نیست

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حرکت همه مردم و مسئولان بر مدار قانون، از مسئولان اجرای قانون اساسی در کشور خواست که نهادهای قانونی نظیر شورای نگهبان را که ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است، تضعیف نکنند.

همچنین آیت الله رئیسی در پی دستگیری یکی از عناصر شبکه سرویس‌های اطلاعاتی غرب (روح‌الله زم)، در بیانیه‌ای موفقیت‌های اخیر سپاه پاسداران را تبریک گفت.

ریاست دستگاه قضا بخشنامه تفویض اختیار به روسای کل دادگستری‌ها برای عضویت نمایندگان قضایی در نهادهای شبه قضایی را نیز ابلاغ کرد.

وزیر دادگستری نیز در این هفته اعلام کرد:

هدف کنوانسیون سنگاپور، ارتقای استفاده از میانجیگری برای حل اختلافات تجاری بین‌المللی است

وزیر دادگستری در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه‌های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجی گری گفت: هدف اصلی کنوانسیون سنگاپور، ارتقای استفاده از میانجیگری برای حل اختلافات تجاری بین المللی است؛ زیرا میانجی گری از جمله ساز و کارهای سریع، کارآمد و به نسبت ارزان تر برای حل و فصل اختلافات تجاری است.

پیام دادستان کل کشور درباره دستگیری روح‌الله زم

حجت الاسلام والمسلمین منتظری نیز در پیامی موفقیت‌ سپاه پاسداران در دستگیری روح‌الله زم را تبریک گفت.

عباس ذاقلی سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران شد

عباس ذاقلی به عنوان سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، مراسم تکریم و معارفه سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران ظهر با حضور محمدی قائم مقام دادگستری کل استان تهران در مجتمع قضایی غدیر برگزار شد و محمدی قائم مقام دادگستری استان تهران درباره وی اظهار کرد: آقای ذاقلی از قضات پرتلاش با کارنامه بسیار درخشان در عرصه‌های مختلف قضایی، است.

سخنگوی قوه قضاییه هم در این هفته تاکید کرد:

بازنگری در فرآیند اجرای مجازات و شناسایی اموال افرادی‌که از قاچاق دچار افزایش سرمایه شده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بی سامانی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا به عنوان مهمان تلفنی در پاسخ به سوالی در رابطه با تاکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر بررسی مجدد و تغییر فرآیند مبارزه با قاچاق کالا در سفر به هرمزگان و الزامات آن گفت: در مرحله رسیدگی و صدور حکم و در فرآیند اجرای مجازات و قانون و همچنین شناسایی اموال کسانیکه از قاچاق کالا دچار افزایش سرمایه شده اند، باید بازنگری جدی صورت گیرد.

غلامحسین اسماعیلی گفت: الزام اولیه که در اصلاح فرآیند باید انجام شود، اقداماتی است که نهادهای متولی در امر پیشگیری از قاچاق کالا متکفل آن هستند و وظایفی است که قانونگذار برای آنها در فصل دوم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از تغییر اتهام «افساد فی الارض» سه متهم محیط زیستی خبر داد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده (موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی) برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفت: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده (موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی) برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند. بر اساس ماده ۲۸۰ آئین دادرسی کیفری دادگاه می‌تواند در جریان رسیدگی به پرونده عنوان اتهامی را تغییر دهد و بر همین اساس اتهام افراد اشاره شده از افساد فی الارض به همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر می‌کند.

اقدام سپاه در شناسایی و بازداشت روح‌الله زم ضربه سختی به دشمن زد

دبیر شورای نگهبان با اشاره به دستگیری سرشبکه آمدنیوز، اقدام سازمان اطلاعات سپاه در شناسایی و بازداشت روح‌الله زم را نشانه اشراف و قدرت‌نمایی اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) دانست و گفت: این اقدام بزرگ ضربه سختی به دشمن ملت ایران زد.

طراحی سامانه‌ ارتباط دفاتر اسناد و بنگاه‌های املاک

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال تهیه پیش‌نویس اصلاح و به روز رسانی قوانین دفاتر اسناد هستیم.

وکیل مدافع حسین فریدون درباره پرونده موکلش توضیح داد

وکیل مدافع حسین فریدون در رابطه با پرونده موکلش توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بیش از دو سال است که از شروع پرونده می گذرد و این اولین بار است که مصاحبه می‌کنم. تا به حال هم موکلم هیچگونه مصاحبه‌ای در این زمینه انجام نداده است. علت این موضوع این است که علی القاعده من و آقای فریدون با هم این عهد را داشتیم که دفاع و حمله در محکمه باشد و سعی کردیم که سیاسی کاری نکنیم و نیز سعی کردیم پرونده را سیاسی جلوه ندهیم.

در نهایت وکیل مدافع حسین فریدون از انجام تشریفات قانونی انتقال موکلش به زندان اوین خبر داد.

حسین سرتیپی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: متعاقب تماس تلفنی دفتر دادستان محترم، امروز صبح آقای فریدون به همراه اینجانب در دادسرای مجری حکم حاضر شدیم و بعد از انجام تشریفات قانونی ایشان به زندان اوین مراجعه و در آنجا پذیرش شدند.

توضیحات دادستانی درباره بستن سایت‌های دانلود فیلم

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور درباره ممنوعیت ارائه خدمات سایت‌های دانلود فیلم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: عدم اعمال پالایش نسبت به ترافیک داخلی و اعمال نشدن نظارت بر شرکت‌های میزبانی موجب گردیده سایت‌های متخلّف زیادی از جمله سایت‌های قمار، سایت‌های منتشرکننده فیلم‌های مبتذل و مستهجن خارجی و نیز سایت‌های منتشرکننده غیرمجاز فیلم‌ها و آلبوم‌های آهنگ داخلی بدون اخذ مجوز از تهیه کننده و خواننده که تضییع کننده حقوق معنوی و مادّی هنرمندان هستند و همچنین سرورهای میزبان سایت‌های خارجی فیلتر شده که هر کدام از آن‌ها بارها فیلتر شده بودند، با تغییر میزبان باز هم به راحتی در دسترس قرار گیرند.

روسای کانون وکلای مرکز و اسکودا به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتند

رئیس کانون وکلای مرکز و رئیس اسکودا به رئیس قوه قضاییه در مورد تعلیق آیین نامه اجرایی ماده ١٨٧ قانون برنامه سوم و آزمون مرکز مشاوران نامه نوشتند و خواستار توقف اجرای آئین نامه اخیرالتصویب و نیز توقف فرایند برگزاری آزمون توسط مرکز امور مشاوران قوه قضائیه حداقل تا زمان تعیین تکلیف موضوع در مجلس در قالب طرح های موجود یا استفساریه قانونی از مجلس راجع به مراد قانونگذار از بند چ ماده ٨٨ قانون برنامه ششم، شدند.

نظر شورای نگهبان درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی

سخنگوی شورای نگهبان نظر این شورا درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام کرد و در توییتی نوشت: «در تبصره ۱، انتقال وظایف مذکور در ماده ۱ قانون «تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» به وزارتخانه‌های ذیربط، بدون تعیین دقیق وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها، مغایر اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی شناخته شد.»

همچنین عباسعلی کدخدایی در توئیت دیگری نوشت:

تفسیر اصل ۱۱۳ در دوره رئیس جمهور قبلی در سال ۱۳۹۱ انجام و ابلاغ شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف شورای نگهبان با رییس‌جمهور نیز گفت: اختلاف هیچگاه وجود نداشته و تنها بیان نظرات است.

گشت تعزیرات در بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) تهران

گشت تعزیرات تهران به منظور طرح ساماندهی بازار شهرستانی میدان امام حسین(ع) تهران به منظور برخورد با گرانفروشی و سد معبر با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، شهرداری، بازرسی اصناف، بهداشت و درمان و با دستور دادستانی  برگزار شد. هدف از این گشت برخورد با تخلفات گرانفروشی، بهداشتی، صنفی و سد معبر است.

طبق گفته رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات در این گشت ۲۰ پرونده تشکیل شد.

نوشین جعفری با وثیقه آزاد شد

نوشین جعفری روزنامه نگار و عکاس هنری امروز با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گزارش ایسنا نوشین جعفری که از مردادماه سال جاری بازداشت شده بود امروز با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

دومین روز گشت تعزیرات از «بازارچه شهرستانی» تهران نیز برگزار شد.

انتقاد نماینده دادستان از خلاء قانونی برای برخورد موثر با متخلفین صنفی

دومین روز از گشت ضربتی تعزیرات حکومتی استان تهران صبح امروز (سه‌شنبه) در بازارچه شهرستانی میدان امام حسین (ع) با حضور رئیس گشت تعزیرات استان تهران، نماینده دادستان، نیروی انتظامی، شهرداری، بازرسی اصناف و بهداشت و درمان برگزار شد و طی این گشت دو خانه مجردی فاقد صلاحیت زندگی و بهداشتی و همچنین دو انبار مواد غذایی غیربهداشتی نیز کشف و پلمب شد.

فسادهایی که کم‌وبیش اعلام می‌شود، عمدتاً ناشی از اشکالات ساختاری است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با مدیران بانک‌ها گفت: وجود این فسادهایی که کم‌وبیش اعلام می‌شود، عمدتاً ناشی از اشکالات ساختاری است.

انتهای پیام


10269467
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی رئیس جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه ها توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملازهی گفت: ایران و پاکستان در قبال مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه دیدگاه‌های مشترکی دارند که در سیاست منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر هم مسیر باشم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران و گسترش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت در انتخابات دور دوم مجلس را بسیار مهم تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است