اجتماعی 08:42 - 30 فروردین 1393
در گفتگو با مهر اعلام شد؛
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با اعلام راه اندازی 3 موزه در داخل مدرسه دارالفنون با عنوان موزه وزرا، اسناد و مدارک و معلمان ماندگار در آینده نزدیک، گفت: بر اساس نظر کارشناسان فنی آموزش و پرورش دارالفنون قبل از مرمت نیازمند مقاوم سازی است تا در برابر یک زلزله 3 ریشتری فرو نریزد و ما آماده آن هستیم تا با کمک خیرین مدرسه ساز و حفظ ظواهر تاریخی دارالفنون را ابتدا مقاوم سازی و سپس بر اساس نقشه سازمان میراث فرهنگی مرمت کنیم.

امکان مرمت دارالفنون با همکاری خیرین مدرسه ساز/ ورود مفاهیم اقتصاد مقاومتی به کتابهای درسی

محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند مرمت دارالفنون که در دولت یازدهم قرار شد با همکاری میراث فرهنگی و آموزش و پرورش این بنای تاریخی آموزشی مرمت و احیا شود، گفت: آموزش و پرورش همواره آمادگی خود را برای مقاوم سازی و مرمت این بنا بر اساس نقشه میراث فرهنگی اعلام کرده است.

وی درباره وضعیت تعامل با میراث فرهنگی با توجه به تغییر رئیس این سازمان توضیح داد: آموزش و پرورش تعاملات خود را هم در دوره ریاست گذشته و هم در دوره ریاست فعلی گسترش داده است و باید گفت که پرونده مرمت دارالفنون در میراث فرهنگی همچنان مفتوح است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معتقدیم که دارالفنون باید دوباره نفس آموزشی و فعالیتهای تربیتی بکشد، گفت: تا زمانی که فعالیتهای آموزشی و تربیتی در این مدرسه تاریخی دوباره جریان پیدا نکند صرفا نمی توان با مرمت آجرهای این بنا معتقد به احیای آن بود به همین جهت برنامه ریزی های لازم انجام شده است که در بخشهایی از دارالفنون که قابل استفاده است فعالیت های آموزشی، تربیتی و پژوهشی جریان پیدا کند.

محمدیان درباره وضعیت اعتباری مرمت این بنا نیز گفت: آموزش و پرورشی مشکلی در تامین منابع ندارد و اگر سازمان میراث فرهنگی با مشکلات مالی برای مرمت آن مواجه خواهد شد ما آمادگی کامل داریم که با بسیج خیرین مدرسه ساز این بنا را مستقل از منابع مالی دولتی مرمت کنیم.

وی درباره اینکه با وجود آمادگی آموزش و پرورش چرا همچنان استارت احیای این بنا زده نشده است، گفت: من فکر می کنم آنچه که مانع این اقدام و در نهایت طولانی شدن روند مرمت شده نظام دیوان سالاری و بروکراتیک در سازمان میراث فرهنگی است که حتی گاهی اوقات حرف کارشناسانش با یکدیگر همخوانی ندارد اما ترس ما از آن است که با طولانی شدن این مباحث دارالفنون تبدیل به نوش دارویی پس از مرگ سهراب شود که در نهایت باید آجرهای آن را از کف خیابان جمع کرده و دوباره روی هم بچینیم.

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بر اساس نظر فنی کارشناسان این وزارتخانه، دارالفنون قبل از مرمت نیازمند مقاوم سازی است و مرمت بدون مقاوم سازی احتمال تخریب این بنا را در برابر یک زلزله مثلا 3 ریشتری بالا می برد اما اگر مقاوم سازی شده به گونه ای که به سازه اصلی بنا آسیبی وارد نشود و ظواهر تاریخی نگهداری شود می توان امیدوار به نگهداری آن بود.

وی درباره فعالیتهای آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون گفت: در حال حاضر تعدادی از اتاقهای مدرسه در حال آماده شدن هستند که چیزی شبیه یک موزه برای بازدیدکنندگان باشد که نام آنها را موزه وزرا، معلمان ماندگار و اسناد و مدارک گذاشته ایم که در آینده نزدیک امکان بازدید آن برای مردم فراهم می شود ضمن آنکه بخشی از کارهای تالیف و تحقیق آموزش و پرورش نیز در همان جا انجام خواهد شد.

محمدیان درباره مشکل تملک مغازه های پیرامون مدرسه دارالفنون نیز گفت: ما گزارشات را به بخش حقوقی آموزش و پرورش داده و آنها در حال پیگیری برای حل مشکل تملک زمین هستند.

آموزش مفاهیم اقتصاد مقاومتی به کتابهای درسی می آید

محمدیان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مهر به ورود آموزش مفاهیم اقتصاد مقاومتی در کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: ما در مقابل مفاهیم اقتصادی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم در شعار سال 93 و هم درباره اقتصاد مقاومتی بود سه برنامه داریم که یکی از آنها آموزش مفاهیم اقتصاد مقاومتی به دانش آموزان در کتابها، اقتصاد مقاومتی در منابع اقتصادی آموزش و پرورش و چگونگی تخصیص بهینه این منابع، استفاده مضاعف از ظرفیت های نیروی انسانی و منابع آموزش و پرورش و هم افزایی فعالیت های اقتصادی مرتبط با آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در توضیح بیشتر نحوه اقتصادی کردن فعالیتهای آموزش و پرورش گفت: ما در حال برنامه ریزی هستیم که چگونه در کنار آموزش مفاهیم دانش کارآفرین تربیت کنیم یا در حوزه فعالیت آموزش و پرورش می توان به صنعت کیف و کفش دانش آموزی، لوازم التحریر و... اشاره کرد.

محمدیان با اشاره به اینکه کارهای مطالعاتی و پژوهشی ما با محوریت این سه برنامه در موضوع اقتصاد مقاومتی شروع شده است، تصریح کرد: ما در حال حاضر کتاب اقتصاد داریم که محتویات آن تابع قوانین و مفاهیم اقتصاد آزاد است. مفهوم اقتصاد مقاومتی چند سالی است در دنیا مطرح شده و رهبر انقلاب نیز با درایت کامل تاکید بر اقتصاد مقاومتی کرده اند.

وی ادامه داد: در ابتدا باید این مفاهیم در حوزه های علمیه و دانشگاهها مطرح شده تا تولید دانش جدید شود. آموزش و پرورش در صدد است که از دانش جدید در حول و حوش اقتصاد مقاومتی فرصت طلبی کرده و این مفاهیم را در کتابهای درسی وارد کند.

محمدیان درباره آنکه آیا از سال جدید تحصیلی این مفاهیم وارد کتاب های درسی می شود، گفت: فعالیتهای ما در کوتاه مدت و بلندمدت تعریف شده است. با توجه به تغییرات محتوای کتابها در هر سال تحصیلی به تدریج این مفاهیم وارد کتابهای درسی شده و یا آنکه مفاهیم موجود را عمق می بخشیم.

 


3514585
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ ثوب البسه قاچاق خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت، از کشف ۲۸ کیلوگرم حشیش توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در اتوبان آزادگان خبر داد و افزود: در این عملیات پلیسی یک قاچاقچی حرفه‌ای مواد افیونی در اقدامی ضربتی دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قائمیان گفت: قانون جوانی جمعیت تسهیل گر برون رفت از این شرایط است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارقان حرفه‌ای محتویات خودرو و کشف اموال مسروقه خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری ۲ سارق حرفه‌ای و سابقه دار لوازم و محتویات خودرو‌ها در محدوده شهرستان ری و جنوب تهران، خبر داد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران از بازآفرینی بلدیه تهران بعد از ۵۰ سال در محدوده میدان امام خمینی(ره) خبرداد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران، مهم‌ترین اقدامات فرهنگی هنری انجام شده شهرداری در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ را بیان کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از کشف ۱۱ کیلو حشیش در باقرشهر با تلاش ماموران کلانتری ۱۷۵ این فرماندهی، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر درپی وقوع سیل و آبگرفتگی در ۷ استان کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی روز روانشناس را تبریک گفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است