وبگردی 11:51 - 27 مهر 1396
به نظر می رسد ترامپ به مقصود خود رسیده است؛ برجام باشد و یا نباشد. ترامپ نقش خودش را خوب ایفا کرده و به مقصودش رسیده است. البته گام اول آن را و آن مشغول کردن ما و یا به تعبیر روشن تر سرِ کار گذاشتن ما است...

غیرت کاری و غیرت شعاری

ترامپ به عنوان یک تاجر هوچیگر نژاد پرست که اکنون رئیس جمهور آمریکا شده است از زمانی که آمده است جز جنجا ل آفرینی چیزی نداشته و با این وضعیتی که دارد می بینیم که برای پیشبرد مقاصد خود از هیچ چیز ابا ندارد؛ او را دیوانه بخوانند و یا نخوانند وبه حواس پرتی متهم کنند و یا نکنند، در سخنرانی هایش شکلک در آورد و یا نیاورد؛ او کار خودش را می کند و طرفدارانی هم دارد و دست کم هنرش این است که بین مخالفان خود دودستگی ایجاد می کند.



ببینید در باره برجام چه مقدار ذهن همه را و به ویژه ما ایرانیان را به خود مشغول کرده است؛ به طوریکه از مدت ها قبل و هم بعد ازاظهار نظر های او ذهن و فکر و صفحات تفسیر روزنامه و صدا و سیما را به خود مشغول کرده است و جالب اینجاست که با این حرکات نمایشی آن راجذاب تر هم می کند؛ یعنی پیشاپیش یا افراد را می گمارد که مردم را تحریک کندحدس بزنند او چه در چنته دارد و یا خودش چنین می کند تا برنامه هیجانی تر، و توی دلها خالی تر شود و ذهن انسان ها در گیر تر کند!



داستان او داستان دیوانه ای است که سنگی را در چاه می اندازد که صد تا عاقل نمی تواند آن را بیرون آورد!

اینکه پس از این همه بحث و گفتگو و حدسها و برداشتها آخرش موضع خودش را روشن نکرد و همه چیز را در بوته ای از ابهام گذاشت، برای طرف مقابلش، که ما باشیم، خود موضوعیت دارد و آن یعنی ایجاد دل مشغولی و ابهام و روشن نکردن آینده و همواره منتظر نگه داشتن ما و شاید ها و اما و اگر هائی برای بعضی از دوستدارانش در داخل و خارج که چه خواهد گفت و یا چه خواهد کرد، و این دفع الوقت خود هدف است؛ زیرا ما نمی توانیم به اهداف اقتصادی خود برسیم وحامیان به ظاهر علاقمند برجام هم نمی توانند قاطعانه تصمیم بگیرند. او دارد کار خودش را می کند و اروپائیان هم در خفا لبخندی هم به امریکا می زنند. و این برای او هدف است و برا ی ما که خود را درگیر این بازی کرده ایم نگرانی و غصه. که نه کار هایمان پیش می رود و نه همراهان ظاهریمان دل و دماغ و جرأتی برای کار کردن با ما دارند . این یعنی بلاتکلیفی! همانند همان دوران مذاکره!



اثرات دیگری که هم اکنون رویه کاری او به وجود آورده است به این شرح است:



* موکول کردن همه کار ها به فرداها از جمله اینکه ببنیند کنگره چه می کند و سپس اینکه ما چه موضعی باید بگیریم. البته اگر گروهی متخصص سیاسی و حقوقی مأمور رصد کردن کار باشند و به موقع پاسخ شفاهی و کتبی به او بدهند و در مراکز حساس بین المللی آن را ثبت کنند باز کاری مثبت انجام شده است.

* او به تجارت خود مشغول است و همانگونه که دیدیم فروش فراوانی کرد و با این خوش رقصی و نام بردن خلیج عربی زمینه را برای فروش بیشتر اسلحه فراهم کرد و این کار کمی برای امریکا نیست.

* دشمنان منطقه ای ما را جری تر و آنان را برای توطئه بیشتر مصمم کرد.

* اگر ایران کوتاه بیاید که مانند همیشه حرف خود را پس گرفته و ادعاهای خود را کنارگذاشته است و نتیجه اینکه هم ترامپ و متحدانش را قوی تر کرده و هم محبوبیت او را در بین مردمش برای انتخاب مجدد فراهم کرده است و اگر کوتاه نیاید این برنامه همچنان ادامه دارد.

* اینکه آبرویش رفت و دیگر جهان با او توافق نخواهد کرد و به او اعتماد نخواهد داشت بیشتر مصرف داخلی دارد. معمولا زورگو حرف خود را به هر وسیله ای پیش می برد. مگر امریکای تروریست¬پرور الان مدعی مبارزه با تروریسم نیست و مگر عربستان مولد داعش و مانند آن پرچمدار مبارزه با تروریسم نشده و حتی حاضر شده که نوچه خود قطر را در این راه فدا کند.

* او با این برنامه دارد زورآزمائی می کند تا ببیند متحدان اروپائی او تا کجا حاضرند با او همگام شوند. این یعنی که باید ناز او را بکشند تا از موضعش کوتاه بیاید و این باز یعنی برد با او. متحدان اروپائی او اگر چه الان موضع گرفته اند ولی در طول زمان ممکن است با او کنار بیایند و یا دست کم دو و یا چند دسته شوند.

* ایجاد نفاق در بین مردم ایران بر خلاف آنکه بعضی می گویند مردم با هم متحد می شوند. بلی اگر جنگی دیگر، که خدا نکند، درگیر شود با هم اند و لی در دراز مدت ستون پنجمی ها شروع به نق زدن می کنند. مگر تا همین دیروز نبود که یک عده ای می گفتند ما انرژی هسته ای میخواهیم چه کنیم و دیدیم که پس از کوتاه آمدن ما باز همان آش و همان کاسه برقرار است و این را آنها آنقدر ادامه می دهند تا باز عده ای بگویند مثلا ما موشک می خواهیم چکار!

* این وضعیت به اروپائیان فرصت می دهد تا به ما ناز کنند و ما را از لولو بترسانند و ما را تحت فشار های بیشتر قرار دهند. هم اکنون بعضی از آنها مثل فرانسه اظهار می کند که برجام باشد ولی باید مذاکرات خود را با ایران بیشتر کنیم این یعنی رخنه در برجام.

* رفتار این چنین و با تهدید های امریکا برجام را موریانه خواهد خورد و فقط نامی از آن باقی می ماند. اما در ایران از موافق و مخالف دودستی به آن می چسیند و همواره می گویند ما آغاز کننده نقض نیستیم و با آنکه بارها ادعا می کنند امریکا برجام را نقض کرده است ولی جسارت اثبات آن را نداریم و در مجامع حقوقی بین المللی آن را ثبت نمی کنیم.

* سرمایه گذاریهای خارجی اگر هم جواب دهد با توجه به روحیه دولتمردان ایران و یا شاید ترس و فشار، باز کار برای خارجی ها درست خواهد شد و نیروهای بیکار ما بیکار تر از همیشه و عواقب بعد از آن هم معلوم است که چیست.

* به متحدان اطراف هم نمی توان آنچنان دل بست. سابقه و لاحقه آنها نشان می دهد که در مواقع حساس ما را تنها گذاشته اند. روسیه که برای فروش اس 300 آن همه در فشار بود اکنون به عربستان اس 400 فروخته است. یعنی هر کشوری دنبال منافع خودش هست.



پس باید راه حلی اندیشید. خارجی ها و به ویژه امریکا با ما کنار نمی آید و شاید ما با آنها کنار نمی آئیم. باید سیاست ها را به گونه ای عوض کنیم که جواب دهد. به نظر من توجه به داخل و امکانات داخلی بدون روتوش باید مد نظر باشد. اکنون دو سناریو در برابر ماست:

1- درگیر شدن در مناقشات ترامپی که ازاین به بعد همچنان ادامه دارد و انتظار هر روزه و هر ساعته برای اینکه وی چه گفت و منفعلانه عمل کردن. و بعدا همه تقصیرات را به گردن امریکا انداختن و اینکه نگذاشتند ما کار کنیم و گرفتار شعار شدن و تظاهرات کردن،

2- توجه به داشته های داخلی

استفاده از این فرصت و اتحاد به وجود آمده و بهره برداری مناسب برای ساختن کشور بدون جناح بازی ها. تغییر نگاه از خارج به داخل با انتخاب مدیران دلسوز، مطلع، بی ادعا و پاکدست واقعی و نه شعاری. و داشتن غیرت کاری! و معلوم است که این سناریو برنامه می خواهد و از خودگذشتگی.


9486266
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ماه رمضان، ماه مغفرت و برآورده شدن آرزوها و دعاهای انسان است؛ اینکه در این ماه که مهمان خداوند باری تعالی هستیم، از خدا چه بخواهیم، پرسشی است که در این نوشتار با استفاده از آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و‌سر هر مسئله‌ای سریع خشمگین می‌شوید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با تضعیف شدن قدرت آمریکا در کنترل و دیکته کردن امور جهانی، جهان جدیدی در حال ظهور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سوره‌های قرآن پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است