بین‌الملل 17:31 - 29 فروردین 1393
تهران – ایرنا – جدایی طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین روز جمعه اعلام کردند که خود را به توافق بین المللی ژنو که خواستار خلع سلاح آنهاست، محدود نمی کنند و درصدد دستیابی به تضمین های بیشتری در زمینه حفظ امنیت شان قبل از ترک ساختمان های دولتی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا اسلاویانسک و دونتسک، روز گذشته (پنجشنبه) توافقی با میانجیگری آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در ژنو به دست آمد که امیدواری قابل توجهی را برای کاستن شدت مناقشه در اوکراین به همراه دارد.



در این توافق قید شده است: به طور کلی همه گروه های نظامی که به صورت غیرقانونی و غیر مشروع در اوکراین شکل گرفته اند، باید خلع سلاح شوند.



به موجب این توافق، این گروه ها همچنین باید تمام ساختمان های دولتی و اماکن عمومی اشغال شده را تخلیه کنند و اموال مصادره شده را باز پس دهند.



اوکراین اعلام کرده که قانونی را در زمینه عفو جدایی طلبان تدوین می کند، اما در عین حال از ادامه تلاش ها برای ریشه کن کردن این افراد خبر داد.



به رغم انعقاد این توافق، جدایی طلبان از جای خود در شرق اوکراین تکان نخورده اند و معترضان ملی گرای اوکراینی نیز هیچ اثری از ترک کمپ های شان در میدان استقلال کی یف نشان نداده اند و معلوم نیست کدام طرف قدم نخست را برمی دارد.



اجرای این توافق در اوکراین دشوار خواهد بود، زیرا بین گروه های طرفدار روسیه و دولت کی یف که از حمایت غرب برخوردار است، بی اعتمادی عمیقی حاکم است.



براساس این گزارش، رهبران گروه های طرفدار روسیه در شهر اسلاویانسک که طی روزهای اخیر کانون بحران بوده است، تشکیل جلسه دادند تا در مورد نحوه واکنش به توافق ژنو تصمیم گیری کنند.



ˈدنیس پوشیلینˈ رهبر خودخوانده جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین به خبرنگاران گفت که تصور نمی کند جدایی طلبان خود را مقید به پیروی از این توافق کنند.



وی اضافه کرد که ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در نشست چهار جانبه وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، اوکراین و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز گذشته (پنجشنبه) با موضوع بررسی وضعیت اوکراین در ژنو برگزار شد، ˈتوافقی را برای ما امضا نکرد، بلکه این توافق را از طرف فدراسیون روسیه به امضا رساند.ˈ



از سویی دیگر، تجمع کنندگان در میدان استقلال شهر کی یف که مرکز اعتراضات علیه ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین بود، اعلام کردند که سنگر خود را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز 25 ماه مه (4 خرداد ماه) حفظ خواهند کرد.



ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر اوکراین نیز به پارلمان این کشور گفت که به توافق ژنو خیلی خوش بین نیست؛ وی خاطر نشان کرد که روسیه مجبور شده است از ˈگروه های مسلح غیرقانونیˈ بخواهد که تسلیم شوند.



در همین حال، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا با اعلام اینکه نشست ژنو بین روسیه، اوکراین و قدرت های غربی نویدبخش است، گفت: واشنگتن و متحدانش برای وضع تحریم های بیشتر علیه مسکو در صورت بهبود نیافتن اوضاع در اوکراین آماده می شوند.



دولت اوکراین وعده داده که قدرت را به مناطق واگذار و حقوق مردم را به ویژه در شرق این کشور در زمینه استفاده از زبان روسی در زندگی روزمره رعایت کند، اما در عین حال درخواست ها برای تشکیل یک ساختار فدرال که به اعتقاد آن منجر به مداخله همیشگی روسیه در شرق اوکراین و در نهایت تجزیه کشور می شود را رد کرده است.



طبق این گزارش، در توافق ژنو هیچ اشاره ای به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نشده است.



آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون دارایی شمار اندکی از روس ها را مسدود و صدور روادید برای آنها را ممنوع اعلام کرده اند. با این حال، دولت های غربی می گویند اکنون اقداماتی را در نظر دارند که ممکن است به اقتصاد روسیه آسیب بیشتری وارد کند.



مترجمام**9109**1275

انتهای پیام /*


3512599
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین امروز چهارشنبه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک تحلیلگر مسائل مقاومت فلسطین سرنگونی پنج پهپاد ارتش رژیم اسرائل به دست حزب الله لبنان را دارای پیام‌های خاصی برای این رژیم ، مقاومت و حامیان آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک سناتور روسی با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به حملات اسرائیل گفت که اعتراضات به این رژیم در آمریکا به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا در پی یورش پلیس آمریکا به محوطه آن و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین کلاس‌ها را تعطیل کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرد و از برلین خواست که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دادستان نیویورک دونالد ترامپ را به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برخورد دو بالگرد نظامی با یکدیگر در مالزی مرگ هر ۱۰ سرنشین در محل حادثه قبل از اعزام به بیمارستان، تایید شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است