اقتصادی 14:29 - 06 مهر 1401

ثبت آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاه‌های حرارتی در تابستان امسال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پاون، ناصر اسکندری، اظهار داشت: تعمیرات نیروگاهی بر اساس دستورالعمل‌های سازنده، میزان کارکرد، عمر دستگاه‌ها و اتفاقاتی که در طول مدت بهره‌برداری در نیروگاه‌ها داشتیم، تشخیص داده می‌شود که به چه ترتیبی انجام شود و همه ساله برنامه‌ریزی برای انجام تعمیرات صورت می‌گیرد.

وی افزود: برنامه تعمیرات نیروگاهی، گاهاً بر اساس نیاز شبکه و اتفاقاتی که در شبکه برق رخ می‌دهد، دچار تغییراتی می‌شوند و نیاز به جابه‌جایی برنامه به‌وجود می‌آید.

نقش تأمین سوخت در ایجاد تغییر در برنامه تعمیرات نیروگاهی

اسکندری از مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد تغییر در برنامه تعمیرات نیروگاهی را بحث سوخت اعلام کرد و گفت: اغلب نیروگاه‌های کشور گازسوز هستند و گاز به عنوان پایه سوخت نیروگاهی محسوب می‌شود، اگر به هر دلیلی امکان تأمین گاز وجود نداشته باشد، مثلاً وقتی مصرف خانگی گاز بالا رود، تأمین گاز نیروگاه‌ها محدود می‌شود؛ در چنین شرایطی نیروگاه بایستی از سوخت دوم استفاده کند که در اغلب نیروگاه‌ها، این سوخت دوم گازوئیل است و در برخی نیروگاه‌ها این سوخت نفت‌کوره است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های بخاری کشور که مازوت (نفت‌کوره) می‌سوزانند، به دلیل آنکه حتماً باید در تأمین برق مشارکت داشته باشند، در برخی اوقات در فصل سرد، که گاز نیروگاه‌ها تأمین نمی‌شود، مجبور می‌شویم این نیروگاه‌ها را در مدار داشته باشیم؛ طبعاً در آن بازه، تعمیرات را نمی‌توانیم انجام دهیم و تعمیرات آن‌ها به تعویق می‌افتد؛ ما در تمامی سال‌ها چنین مواردی را داریم، اما تلاش می‌کنیم که با برنامه‌ریزی منسجم، این تغییرات به حداقل برسد.

معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: برای تعمیراتی که از مهرماه سال گذشته شروع شد و تا خرداد ۱۴۰۱ ادامه داشت، سعی کردیم برنامه‌ریزی دقیقی باشد که تمامی عوامل تأثیرگذار در آن دیده شود.

وی افزود: سازندگان داخلی هنوز پتانسیل اینکه بتوانند ۱۰۰ درصد قطعات مورد نیاز تعمیرات نیروگاهی را بسازند ندارند و تأمین قطعات، یکی از مشکلات جدی ماست؛ اما بخش اعظمی از قطعات نیروگاهی، توسط سازندگان داخلی با کیفیت مناسب ساخته می‌شود.

رنج قابل قبول آمادگی نیروگاه‌ها در جهان، ۹۵ درصد است

اسکندری با بیان اینکه "با وجود تمامی موانع و مشکلات، برنامه تعمیراتی سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیروگاه‌های کشور بدون مشکل هدایت شد و به‌درستی پیش رفت"، گفت: انجام کامل و به‌موقع تعمیرات نیروگاهی، موجب شد بالای ۹۸ درصد آمادگی نیروگاه‌ها را در زمان پیک تابستان امسال داشتیم؛ در واقع در فصل گرم ۱۴۰۱، آمادگی نیروگاه‌ها بالای ۹۸ درصد و به صورت پیوسته بوده است.

وی ادامه داد: این عدد، رقمی است که اگر با معیارهای جهانی بخواهیم مقایسه کنیم، در استانداردهای جهانی، حدود ۹۵ درصد است و عدد ۹۵ درصد، رنج قابل قبولی در دنیا برای آمادگی نیروگاه‌هاست؛ اما در ایران این رقم در تابستان سال جاری ۹۸ درصد بود.


11698200
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است