استانی 09:06 - 03 اردیبهشت 1396
‌کوچ بهاره پرندگان از آفریقا و شبه‌قاره هند به هرمزگان آغاز شد.

آغاز کوچ بهاره پرندگان از آفریقا و شبه‌قاره هند به هرمزگان

‌به گزارش ایسنا،  معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیشتر پرندگان مهاجر بهاره از شبه‌جزیره عربستان، آفریقا و شبه‌قاره هند وارد کشور می‌شوند.

میثم قاسمی بابیان اینکه پرندگان مهاجر بهاره برخلاف مهاجر زمستانه که در تالاب‌ها سکنی می‌گزینند، خشک زی هستند، تصریح کرد: این پرندگان چک‌چک‌ها، سسک ها، بادخورک‌ها، پرستوهای دریایی، کوکو، سنگ چشم پشت بلوطی و گنجشک گلو زرد هستند.

وی افزود: پرندگان مهاجر بهاره برای شکار نرم‌تنان و حشرات در بهار و تابستان به هرمزگان سرازیر می‌شوند.

قاسمی اضافه کرد: خروج این پرندگان از هرمزگان با توجه به جثه آن‌ها، ذخایر چربی‌شان و حساسیت‌شان بــه درجه حرارت بالا متفاوت است.     

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه پرنده‌های نر قویتر، زودتر به منطقه رسیده و قلمروهای اولیه را تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی ماده‌ها می‌رسند، نرهایی را انتخاب می‌کنند که زیستگاه بهتری را برای بزرگ کردن جوجه‌ها اشغال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: جفت‌ها باید پس از بنا کردن لانه و خوابیدن روی تخم‌ها جوجه‌ها را تا قبل از کوچ بعدی آماده پرواز کنند.

قاسمی بابیان اینکه هرمزگان با داشتن جنگل‌های حرا، بیش از دو هزار کیلومتر نوار ساحلی و زیستگاه تالابی، مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است، خاطرنشان کرد: در سرشماری زمستانه سال گذشته، 45 هزار و 679 قطعه پرنده از 89 گونه در سواحل هرمزگان شمارش شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشتر گونه‌ها از خانواده‌های حواصیلیان، آبچلیکیان، سلیمیان ، کاکاییان و باکلانیان هستند، عنوان کرد: از این تعداد 45 هزار و 482 قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی‌، 146 قطعه پرنده شکاری و 51 قطعه سایر پرندگان بودند که در مناطق تالابی و سواحل مشاهده و شمارش شد.



انتهای پیام


9034012
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است