فرهنگی‌هنری 12:55 - 28 آبان 1397
داود آزاد ضمن توضیحاتی درباره جدیدتری کنسرتش، گفت: امسال یکی از پرکارترین سال‌های زندگی من است.

سال پرکار داود آزاد/جزئیات کنسرت با ارکستر «میرآترا»

به گزارش ایسنا، نشست خبری کنسرت ارکستر «میرآترا» به خوانندگی داود آزاد در خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، داود آزاد ـ خواننده و نوازنده ـ درباره این کنسرت که ۶ آذرماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، بیان کرد: این کنسرت فضای جدیدی از آثار من است، سه اثر بی‌کلام اجرا خواهد شد که روی یکی از آن‌ها بداهه‌خوانی می‌شود. تمرین این کنسرت از اردیبهشت‌ماه شروع شد و غیر از محرم و صفر در مابقی ایام تمرین داشته‌اند. من فکر می‌کنم کار متفاوتی ارائه شود. در چند وقت اخیر من با ارکسترهای کوچک روی صحنه رفتم یا در خیلی موارد تنها بودم اما این ارکستر بزرگ ۷۰ نفره است که می‌تواند فضای جدیدی را برای ما به ارمغان بیاورد.

در ادامه،میرامیر میری ـ رهبر ارکستر ـ درباره این ارکستر که به گفته او ۹۰ درصد سازهایش ایرانی هستند، اظهار کرد: یک سال طول کشید تا ما به ارکستراسیون مطلوب از سازهای ایرانی رسیدیم. ما اجراهای زیادی داشتیم، ارکستر دو سال استراحت کرد تا به توافق رسیدیم آثار قدیمی و جدید استاد را روی صحنه ببریم.

او اضافه کرد: آینده‌نگری ما این است که ارکستر کاملا ایرانی باشد. ما به حجم ارکستر کلاسیک نزدیک می‌شویم اما با سازهای ایرانی. ارکستر به شکل خصوصی اداره می‌شود و ما حامی مالی دولتی نداشتیم. اما خانه موسیقی از ما حمایت کرده است. من برای «میرآترا» اتفاق خوب می‌بینم و همکاری با داود آزاد می‌تواند مقدمه کارهای بیشتر و بزرگتر باشد.

میری درباره سازهای این ارکستر گفت: سازهای کلاسیکی مانند ابوا، کلارینت، فلوت و ویولنسل در این ارکستر حضور دارد. همچنین از سازهای مهجوری مانند خورشید، جُنبُش، بُزُک و شاه رباب استفاده خواهیم کرد. همچنین گروه کر هفت نفره و سازهای کوبه‌ای خواهیم داشت و در بخش‌هایی از نوازندگان هم به عنوان گروه کر استفاده می‌کنیم.

رهبر ارکستر «میرآترا» درباره رپرتوار این اجرا نیز بیان کرد: ما ۱۱ قطعه را در دو بخش اجرا می‌کنیم. انتخاب قطعات با مشورت استاد عزیز بوده است که از آلبوم‌ها و اجراهای قدیمی انتخاب شده است. همچنین دو کار جدید داریم که ضبط نشده و آماده ضبط است.

آزاد نیز در این زمینه گفت: ما یک قطعه آذری نیز اجرا خواهیم کرد. آثاری که در این کنسرت اجرا می‌شود از آلبوم‌های «لیلی‌نامه»، «کوی‌ تو» و یک آلبوم دیگر انتخاب شده است. دو قطعه ضبط نشده نیز «مست مستم» و «سلطان منی» نام دارند که شعرشان از مولانا است. پیش‌تر آن‌ها را با تنبور اجرا می‌کردیم اما الان برای ارکستر بزرگ تنظیم شده است و به زودی آن را ضبط خواهیم کرد.

همچنین ویدا لقمانی ـ سرپرست ارکستر ـ بیان کرد: ارکستر هشت سال است کار خود را آغاز کرده و به یاری تک تک بچه‌ها توانسته ادامه بدهد. این یک خانواده بزرگ ۷۰ نفره است که کار می‌کند. ما روز به روز پیشرفت بهتری داریم و مسلما اجرای خوبی خواهیم‌ داشت.

او گفت که قیمت بلیت این کنسرت از ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود که هر قشری بتواند به این اجرا بیاید.

در بخش دیگری از این نشست داود آزاد از فعالیت‌های شخصی خود سخن گفت و اظهار کرد: من اخیرا بسیار درگیر کار ضبط شده‌ام. ۱۰ آلبوم آماده انتشار دارم که به زودی یکی از آلبوم‌ها به نام «یللی» از سوی حوزه هنری منتشر خواهد شد؛ این آلبوم برای بزرگداشت حزین لاهیجی است. همچنین کاری در نیویورک در زمینه موسیقی سرخ‌پوستی تولید کردیم.

او که ۲۸ آبان‌ماه در خانه موسیقی صحبت می‌کرد، با اشاره‌ای کلی به برنامه کنسرت‌هایش در شهرستان‌ها و خارج از کشور، خبر داد: برنامه داریم کنسرت ـ تئاتری را به نام «خسرو و شیرین» با ارکستر «میرآترا» سال آینده روی صحنه ببریم.

میری در این زمینه توضیح داد: خواننده این اثر استاد آزاد و خانم لقمانی کارگردانیش خواهد کرد. ارکستر را برای این اجرا کوچک‌تر خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست میری توضیح داد که رپرتوار کنسرت‌ها از خودشان است و تا سه کنسرت دیگر رپرتوار آماده برای اجرا دارند. او گفت که برای تنظیم کارها مشکل چندانی ندارند.

او درباره موضوع منع نوازندگی بانوان در برخی استان‌ها بیان کرد: فعلا به این جمع‌بندی می‌رسیم که ارکستر را برای شهرستان کوچک کنیم و ترجیحا در شهرستان‌هایی اجرا می‌کنیم که بانوان نوازنده هم بتوانند روی صحنه بروند. 

انتهای پیام


9977362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو قطعه از آثار عکاسی دانش آموز ایرانی، مورد پذیرش گروه داوری چهارمین دوره مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس ۲۰۲۴ Youth Photo Contest Noframes در کشور روسیه قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است