گوناگون 14:46 - 22 مهر 1398

معرفی آثار تازه مرکز پژوهش های جوان با محوریت کسب و کارهای جدید

به گزارش خبرنگارمهر، مرکز پژوهش های جوان با اهدافی چون تعمیق و ارتقای معرفت دینی، نخبه‌پروری، ارایه نظام ‌واره فکری و معرفی الگوهای رفتاری برای نسل نو و با رهگیری اصول و سیاست های تاسیس شده است. این مرکز جزو زیرمجموعه های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. این مرکز مجموعه کتاب هایی با محوریت آشنایی با فضای کسب و کارهای جدید منتشر کرده که درباره آنها با سعید کرمی رئیس مرکز پژوهش های جوان مصاحبه کردیم؛ مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید؛

*مرکز پژوهش های جوان تاکنون چه کتاب هایی را با محوریت آشنایی با آشنایی با فضای کسب و کارهای جدید منتشر کرده است؟

تا به حال آثار ارزشمندی مانند کتاب «در امدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام»نوشته حجت الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی،«معاملات فارکس»،نوشته حجت الاسلام سید مهدی معلمی،«آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس)»نوشته مشترک حجت الاسلام سید عباس موسویان و ابوذر سروش و«سکه های گداخته»(ربا در زندگی روزمره) اثر علی هوشیار در این مرکز منتشر شده است.

*درکتاب «در آمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام»به چه محورهایی پرداخته می شود؟

در این کتاب بیان می شود که بررسی ابعاد و قلمرو اقتصاد تعاونی از منظراسلام مستلزم پاسخ به پرسش‌های  چندی است؛از جمله اینکه مفهوم تعاون(لغوی واصطلاحی) چیست؟تاریخچه و ریشه‌های شکل‌گیری اندیشة اقتصاد تعاونی چیست؟توسعه و سیرتحول اقتصاد تعاونی درجهان چگونه بوده است؟ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی چیست؟آیا ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی ازمنظراسلام مورد تایید است؟جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به نظام سرمایه‌داری و کمونیسم چگونه است؟جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد بخش دولتی وخصوصی چیست؟اهداف اقتصاد بخش تعاونی چیست؟آثار و پیامدهای اقتصاد تعاونی چیست؟

*انگیزه اصلی از نگارش کتاب،«معاملات فارکس»چه بوده است؟

بازار فارکس با حدود ۱/۶ میلیارد دلار معامله، روزانه از بزرگترین بازارهای مالی دنیاست. از عوامل گسترش آن می توان به سهولت ورود با سرمایه اندک، بی وقفه بودن معاملات، دسترسی آسان به اطلاعات و صرفه جویی در زمان، اشاره داشت. البته دسترسی به این بازار همیشه سودآور نیست و فقدان دانش و تجربه مخاطرات جبران ناپذیری به بار می آورد. وجود مخاطرات این بازار و کلاهبرداری از طریق آن، موجب غرری بودن فارکس شده که آن را مشمول قواعد عمومی معاملات غرری می سازد. بازار بین المللی مبادلات ارز (فارکس) از بزرگترین بازارهای مالی دنیا است. پیشرفت الکترونیک و گسترش تکنولوژی و ارتباطات شگفت­آوری که امروزه به دلیل وجود اینترنت و رایانه در اختیار همگان قرار گرفته است باعث سهولت در امر تجارت و به خصوص تجارت در بازارهای مالی جهانی شده است. ویژگی­های منحصر به فرد این بازار سبب شده است که روز به روز بر رونق آن افزوده شود به گونه­ای که آنرا به بزرگترین و شناورترین بازار مالی دنیا مبدل ساخته است.

در چند سال اخیر بازار فارکس بسیار مورد توجه هموطنان عزیز به ویژه دانشجویان قرار گرفته است. باید دانست که  سهولت دسترسی به فارکس الزاماً موفقیت در این بازار را تضمین نمی­کند بلکه در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی و بدون داشتن آگاهی از وضعیت حقوقی و فقهی قراردادهای مرسوم در فارکس، در بیشتر مواقع موفقیت در این بازار سرابی دور از دسترس است و نتایج زیانباری به دنبال دارد.

*بخش های اصلی این کتاب کدامند؟

 در این کتاب محورهای انواع معاملات در فارکس،ریسک ها و خطرهای ورود به بازار فارکس،روش های پوشش ریسک در بازار فارکس،بازار فارکس و آسیب های اقتصادی ناشی از خروج ارز از کشور،کلاهبرداری در بازار فارکس،بررسی فقهی بازار فارکس و... به خواننده اموزش داده می شود.

*رویکرد کلی در کتاب«آشنایی با بازار سرمایه اسلامی (بورس)»چیست؟

کتاب «آشنایی با بازار سرمایه اسلامی (بورس)» به دنبال آن است تا با بیانی ساده، ضمن مروری مختصر بر تاریخچه بازارهای اوراق بهادار، خواننده را با مفهوم دارایی مالی آشنا سازد. در ادامه ضمن تبیین ارکان نظام مالی، به بررسی مهمترین ابزارهای مالی مورد استفاده در بازارهای مالی می‌پردازد. در بخش بعدی بازارها و ابزارهای مالی فعال در یک نظام مالی اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و جایگاه نهادها در نظام مالی اسلامی ایران ارائه می‌شود. انتظار می‌رود خواننده پس از مطالعه کتاب با مفاهیم و کلیات بازارهای سرمایه اسلامی (با تاکید بر سازوکارهای موجود در بازار اوراق بهادار ایران) و نیز برخی از مهمترین نهادهای مالی مانند صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری آشنا شود و آمادگی لازم را برای ورود به چنین بازارهایی به دست آورد. مطالعه این کتاب شرط لازم برای ورود به بازارهای اوراق بهادار است و برای کسب شرط کافی باید مطالعات تخصصی‌تری در این زمینه صورت پذیرد.

*کتاب «سکه های گداخته» (ربا در زندگی روزمره)  چه مضامینی را مورد توجه قرار می دهد؟

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده که شامل: «مباحث مربوط به ربا، تعریف، تاریخچه، ربا در ادیان و انواع ربا»، «ربا در معاملات بانکی»، «ربا در بازار غیرمتشکل پولی» و «ربا و مسئولیت افراد، جامعه و نظام» می باشد. این کتاب نگاهی گذرا با بیانی روان و تبیینی مختصر از ربا، مسیر تاریخی و دلایل نامطلوب بودن ربا را ارائه می دهد.

*اهمیت این کتاب چیست؟

کتاب مذکور موضوعات، مطالب و مصداق ‌های سودمند و کارگشایی از مسئله ربا را جمع ‌آوری کرده و در قالبی کاربردی در اختیار مخاطبان می ‌نهد تا به پاسخ ‌هایی سودمند درباره یکی از مسائل زندگی روزمره خود دست یابند و بستری مناسب برای بهبود و رشد فرهنگ دینی در مواجهه با مقوله ربا، شناخت آن و پرهیز از آن فراهم آید. در این کتاب به تبیین ربا، جایگاه آن در اسلام،معاملات آلوده به ربا  در میان مردم ـ اعم از معاملات رایج در بورس،بیمه، بانک و بازارهای غیرمتشکل پولی ـ و در کنار آن نظریاتی را که برای مشروع جلوه دادن بهره مطرح شده، می ‌پردازد. در پایان نیز، مسئولیت افراد، جامعه و نظام را در قبال مسئله ربا بیان کرده است. هدف این کتاب بهبود فرهنگ عمومی مردم مسلمان در ارتباط با معاملات در بازارهای مختلف، مسئله ربا و افزایش مطلوبیت زندگی در پرتو شناخت احکام آن است. در این ‌باره پاسخ ‌های مراجع تقلید گاهی مستقیم بوده و البته بیشتر اقتباس شده ‌اند.


10266146
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است