استانی 15:48 - 17 خرداد 1399

«بیل» آتش جنگل را خاموش نمی‌کند/منابع طبیعی سمنان نیازمند تجهیزات

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر فخری ظهر شنبه در نشست پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به فرماندهی عملیات بحران استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه آتش سوزی زاگرس درس مهمی به تمام استان‌ها داده است، تاکید کرد: بیل و کُلنگ در جامعه امروز ما و با توجه به توسعه یافتگی جوامع و ظهور تکنولوژی‌های روز و فناوری‌های نوین، در بحث حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آتش سوزی، ابزار کارآمد و مناسبی نخواهد بود.

وی با تاکید بر این مهم که هیچ منبع اعتباری خسارت‌های ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و از بین رفتن منابع طبیعی را جبران نخواهد کرد، افزود: موضوع تأمین اعتبار تنها، بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود لذا منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی در این امر سالهااست که حضور دارند و اگر تنها هر سال ۱۰ درصد از این اعتبارات تأمین و به درستی هزینه می‌شد، امروز به واقع ما نباید مشکلی در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع می‌داشتیم.

معاون عمرانی استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همه امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرستان‌ها وجود دارد باید بروز و آماده شوند و در مواقع بحران و آتش سوزی به صورت ویژه و همه جانبه برای مدیریت بحران پای‌کار بیایند از سوی دیگر ما باید پیش از پیش آمادگی داشته باشیم تا در آینده با آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع خود مواجه نشویم و در صورت بروز این مقوله، بتوانیم با مدیریت و مقابله و اطفا حریق از وارد آمدن خسارت جبران‌ناپذیر جلوگیری کنیم.

فخری در این جلسه بر نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداری‌ها نیز باید در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی استان پای‌کار باشند و تمامی تجهیزات و امکانات خود را در مواقع بحرانی برای پیشگیری از بروز حوادث و خسارت‌های جبران‌ناپذیر وارد عملیات کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است تا تفاهمنامه‌ای مابین دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها و منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی انعقاد شود تا در بحث‌های پیشگیری از آتش سوزی و اتفاقات ناگوار و همچنین نوع مدیریت و برخورد با بحران آموزش‌های لازم ارائه شود.

معاون استاندار سمنان اضافه کرد: دهیاری‌ها نیز با توجه به اینکه پهنه وسیعی از جنگل‌ها و مراتع در حوزه روستاها قرار دارد می‌توانند در این خصوص نقش به سزایی را ایفا کنند و امکانات خود را با استفاده از افراد محلی و روستاییان برای پیشگیری و مقابله با بحران به کار گیرند.

فخری با بیان اینکه می‌توان از محل اعتبارات ماده ۱۸ نیز در این خصوص بهره‌گیری کرد، گفت: تیم‌های نظارتی و حفاظتی با حضور محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های متولی امر در مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطقی که جنگل و مرتع وجود دارد، مستقر شوند.

وی ضمن اشاره به ضرورت توجه جدی به پیشگیری از غرق شدن مردم در سدها، استخرها، چاه‌ها و منابع آبی استان، خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی متولی امر در خصوص ایمن سازی، نصب فنس، حصار کشی و افزایش ایمنی در سدها، استخرهای ذخیره آب، استخر بوستان‌ها، چاه‌ها و منابع آبی تحت مدیریت خود برای پیشگیری از غرق شدن افراد اقدام‌کنند.


10562585
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است