گوناگون 16:27 - 09 اسفند 1395
رئیس سازمان هواشناسی از کاهش ۷ درصدی بارش‌های کشور در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: طی ۱۰ سال اخیر بارش‌ها در کشور کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

به گزارش ایرنا، داود پرهیزکار  در حاشیه سفر به این استان در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به کاهش 7 درصدی بارش‌ها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ( اول مهر تا 9 اسفند) در مقایسه با میانگین مشابه دوره بلند مدت و کاهش 8.5 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و بارندگی‌های نرمال بهاره، پیش‌بینی می‌شود سال زراعی 95-96 با کاهش 10 تا 15 درصدی بارش‌ها پایان یابد.

وی، گرمایش زمین را عامل مهمی در کاهش بارندگی‌ها و تغییرات اقلیمی عنوان کرد و گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای بویژه دی اکسید کربن که ماحصل صنعتی شدن است، سبب گرم‌تر شدن هوا و تغییرات اقلیمی شده که ایران نیز درگیر چنین پدیده‌ای است.

پرهیزکار ادامه داد: به دلیل همین تغییرات اقلیمی است که در بخش‌هایی از کشور شاهد بارش‌های سیل آسا و در برخی از نقاط کشور از جمله چهارمحال و بختیاری با خشکسالی و کاهش 20 درصدی بارش‌ها مواجه شده‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی با رد این ادعا که خشکسالی‌های شکل گرفته در کشور ناشی از حربه‌های علمی برای آسیب رساندن به کشور است، تصریح کرد: برخی ادعا دارند که دشمن از طریق دستکاری اقلیمی قصد آسیب زدن به کشور را دارد که در پاسخ باید گفت این ادعا بی‌اساس است.

پرهیزکار افزود: باروری ابرها یکی از این حربه‌ها به شمار می‌رود اما باید گفت هرچند از نظر علمی مورد تایید است اما شرایط خاص دارد و به حدی کارساز نیست که منجر به پربارشی در یک منطقه و خشکسالی در اقلیم دیگر شود.

وی همچنین در خصوص به کارگیری فناوری باروری ابرها برای جبران کم بارشی‌های کشور خاطرنشان کرد: از نظر عملیاتی باروری ابرها نمی‌تواند در جبران کسری بارش‌ها و رفع خشکسالی اثر چندانی داشته باشد.

پرهیزکار با اشاره به آخرین فناوری‌های به کار گرفته شده در سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: سوپر رایانه‌ای برای سازمان هواشناسی تامین شده که توان 70 برابر پردازش اطلاعات را دارد و قوی‌ترین سوپر رایانه کشور به شمار می‌رود که کمک بسزایی برای صدور پیش‌بینی و پیش آگاهی دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان در کمال صحت و درستی و منطبق با واقعیت‌های موجود است، افزود: شائبه‌هایی که در خصوص غیرواقعی بودن اطلاعات وجود دارد کاملا بی‌اساس است و تکذیب می‌شود.

داود پرهیزکار به منظور تودیع و معارفه مدیران کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه به شهرکرد سفر کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی، چهارمحال و بختیاری در زمره استانهای خشک کشور قرار گرفته که با کاهش 20 درصدی بارش‌ها مواجه است.

خشکیدگی 70 هزار هکتار جنگل و 200 هزار هکتار مرتع، ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت، فرونشست زمین، کاهش شدید سطح ایستابی در دشت‌ها، شکل گیری چشمه‌های گرد و خاک و گسترش پدیده بیابان‌زایی از جمله آثار و تبعات پدیده خشکسالی در این استان به شمار می‌رود.


8865179
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است