علمی فناوری 11:15 - 07 دی 1393
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:
حجت‌الاسلام محمد محمدیان گفت: سیاسی بودن دانشجویان به معنی فهم سیاسی، آگاهی از جریانات سیاسی و در ‌نهایت رفتار سیاسی مبتنی بر تحلیل دقیق است

حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: در رابطه با بحث تشکل‌های دانشجویی و در رابطه با خودسازی و تزکیه نفس در فعالیت‌های دانشجویی باید بگویم که چندین بار در قرآن تزکیه مقدم بر تعلیم ذکر شده است و اگر کار اصلی دانشجویان تحصیل علم است و اگر علم امری مقدس است، باید ظرف علم که دل‌های دانشجویان است، پاک و تطهیر گردد تا علمی که در آن دل‌ها قرار می‌گیرد دارای آثار و برکات شود و در نتیجه دانشجویان و همچنین جامعه از آن برکات بهره‌مند شوند.



وی افز د: اگر دانشجویی بدون تزکیه و خودسازی وارد فعالیت علمی شود دچار غرور علمی می‌گردد و غرور همانند چشم‌بندی است که بر روی چشم‌ها زده می‌شود و مانع مشاهده حقایق می‌گردد. اگر دانشجویی بدون تزکیه و خودسازی وارد فعالیت اجتماعی و سیاسی شود، دچار شهرت طلبی و قدرت طلبی شده و نام و عنوان و منافع شخصی و حزبی‌اش موثر در جهت‌گیری‌های وی خواهد شد و اهداف بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی و منطقه‌ای به فراموشی سپرده خواهد شد.



حجت‌الاسلام محمد محمدیان تصریح کرد: تزکیه و خودسازی از یکسو نیازمند به معرفت بیشتر و عمیق‌تر از معارف اسلامی و آموزه‌های وحیانی است؛ از سویی دیگر نیازمند عزم راسخ برای مهار نفس و مراقبت از افتادن در ورطه هوا و هوس است. انس با قرآن و تلاوت منظم و توأم با تدبر در قرآن نقش بسزایی در تزکیه نفس دارد و توسل به اهل بیت علیهم السلام و برقراری رابطه با آن انسانهای کامل زمینه را برای خودسازی و رشد و کمال معنوی فراهم می‌سازد.



 وی به نقش روحانیون در این رابطه اشاره کرد و اظهار داشت: ارتباط با روحانیون دلسوز و درد آشنا که زبان دانشجویان را می‌دانند و توان برقراری ارتباط با نسل جوان را دارند و با زبان قوم سخن می‌گویند و در میان آنان زندگی می‌کنند و بیشتر با عمل خویش آنان را به خودسازی دعوت می‌کنند، سرمایه ارزشمندی برای دانشجویان است که در شکل گیری شخصیت فکری و اجتماعی آنان نقش پر رنگی ایفا می‌کند و آنان را از افتادن در وادی افراط و تفریط محافظت می‌کند. امروز با لطف خدا روحانیون فراوانی در محیط‌های دانشگاهی حضور دارند و در دسترس دانشجویان هستند.



حجت‌الاسلام محمد محمدیان در ادامه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و هم خوانی داشتن روحانیون با گزاره‌ها وگفتمان انقلاب و اسلام اشاره کرد و تصریح کرد: همانگونه که در بخش‌های مختلف جامعه ما نگرانی‌های فرهنگی وجود دارد، در دانشگاه نیز این نگرانی‌ها بطور طبیعی وجود دارد. تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی یا جنگ نرم دشمن واقعیت غیر قابل انکاری است که نشانه‌های آن در دانشگاه نیز قابل مشاهده است. برای مقابله با این نگرانی‌ها، هم مسئولان در تمام رده‌های دانشگاهی وظایفی را بر دوش دارند و هم استادان و دانشجویان مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند که اگر همگی با وحدت و همدلی به این وظایف و مسئولیت‌ها توجه و تلاش کنند، بدون تردید ظرفیت عبور از این نگرانی‌ها و رفع آن‌ها را داریم.



 وی تصریح کرد: بدون تردید نقاط مثبت در فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از نگرانی‌هاست. با وجود نگرانی‌هایی که اشاره شد، نباید از این موضوع غافل شویم که وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها در مقایسه با بخشهای دیگر جامعه بهتر بوده و البته از دانشگاه نیز چنین انتظاری می‌رود. نباید از حضور دانشجویان متدین و انقلابی و آگاه و بصیر در عرصه‌های مختلف دانشگاهی و نقش آفرینی آن‌ها غافل باشیم. نمازهای جماعتی که در دانشگاه‌ها برپا می‌شود یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی بشمار می‌رود. ما معتقدیم بعد از حرم امام رضا (ع) و چند حرم دیگر، بزرگ‌ترین نمازهای جماعت در سطح کشور در مساجد دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد و از نظر کیفی یعنی حضور استادان و جوانان، نمازهای جماعت دانشگاهی بی‌نظیر هستند. مراسم اعتکاف و شبهای احیاء و مجالس حسینی نیز در دانشگاه‌ها از شکوه خاص خود برخوردار است. انس با قرآن و مطالعه آثار اندیشمندان اسلامی و تشکیل حلقه‌های معرفت و جلسات بحث و نقد و نظر در مباحث فکری و اخلاقی در دانشگاه‌ها قابل مقایسه با هیچ محیط دیگری نیست.



حجت‌الاسلام محمد محمدیان درادامه به تفاوت میان سیاسی بودن و سیاست زده بودن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سیاسی بودن دانشجویان به معنی فهم سیاسی، آگاهی از جریانات سیاسی و در ‌نهایت رفتار سیاسی مبتنی بر تحلیل دقیق است. اگر دانشجویان با مبانی قدرت و حاکمیت در نظامهای مختلف آشنا باشند و معادلات قدرت در جهان را بفه‌مند و اگر جریانات سیاسی را بشناسند و از پشت پرده این جریانات و سوابق آنان آگاهی لازم را کسب کرده باشند و اگر در فعالیت‌های سیاسی رفتار مناسب و متناسب با اهداف بلند انقلاب اسلامی و منافع کشور داشته باشند، دانشگاه بطور طبیعی سیاسی خواهد بود. اما ورود جریانات سیاسی خارج از دانشگاه به صحن دانشگاه و تلاش برای یارگیری از دانشجویان در احزاب سیاسی و جذب نیرو و سیاهی لشکر از میان دانشجویان و استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه برای اهداف جناحی و حزبی، تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی است و مهم‌ترین آسیب آن تحقیر شخصیت دانشگاهیان می‌باشد. گویی دانشجویان به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند و احزاب همانند دایه دلسوز‌تر از مادر به سراغ آنان آمده و در صدد کمک به آنان می‌باشند.



وی به رویکرد رییس جمهور نسبت به دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: آقای روحانی در جلسات عمومی و خصوصی بار‌ها تأکید کرده که از وزرای علوم و بهداشت بطور صریح و جدی خواسته است که مراقب فضای علمی دانشگاه باشند و آرامش دانشگاه را حفظ کنند. در عین حال چندین بار تاکید کرده‌اند که دانشگاه نباید باشگاه سیاسی احزاب باشد و فعالیتهای حزبی حتما در بیرون دانشگاه انجام گیرد. ما از این رویکرد ایشان استقبال می‌کنیم و امیدواریم مدیران وزارتخانه‌ها و همچنین روسای محترم دانشگاه‌ها و مدیران دانشگاهی به این تذکرات توجه لازم را داشته باشند و با تمام توان مانع از تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی گردند.



وی خاطرنشان کرد: یکی از خطوط قرمز در شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأیید روسای دانشگاه‌ها مسئله فتنه و نقش داشتن در فتنه است. اگر افرادی در فتنه سال ۸۸ سهم داشتند و بعد از آن هم اظهار ندامت نکرده‌اند و در صدد جبران بر نیامده‌اند نباید بر کرسی ریاست دانشگاه تکیه بزنند. خط قرمز دیگر تعهد و دلبستگی افراد به ارزش‌های اسلامی و هم چنین نظام است؛ دانشگاه‌ها امانتی هستند که مردمی که برای ایجاد این نظام خون داده‌اند و از تمام امکانات خویش برای حفظ آن هزینه کرده‌اند این امانت را به ما سپرده‌اند و ما حق نداریم مدیریت این مراکز حساس را به کسانی که دلبستگی به ارزش‌های مورد احترام این مردم یا نسبت به نظام ندارند بسپاریم. البته سطح علمی و توان مدیریتی روسای پیشنهادی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر در سطح قابل قبولی نباشد ممکن است مورد مخالفت قرار گیرد.







انتهای پیام/


5499370
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است