اقتصادی 08:57 - 14 مرداد 1394
وزیر جهاد کشاورزی عراق به ایران آمده است تا زمینه افزایش مبادلات دانش و محصولات کشاورزی را میان دو کشور فراهم کند.

آقای وزیرچه امتیازاتی از ایران گرفت و رفت؟
به گزارش افکارخبر، دو روز پیش فلاح حسن زیدان الهی، وزیر کشاورزی عراق به ایران آمده‌است.



او دیروز با محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی یک دیدار یک ساعته داشت که در این دیدار، وزاری کشاورزی ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی یک موافقنامت‌نامه همکاری را در ۱۲ بند امضا کردند.



در این دیدار، حجتی اعلام آمادگی کرد که انتقال تجارت و دانش در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، شیلاتی، سیستم‌های نوین آبیاری و زراعی به عراق صورت گیرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به اجرایی شدن هر چه بیشتر توافقات میان دو کشور در حوزه کشاورزی شود.



حجتی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج با کشور عراق داشته باشد و با اشاره به قابلیت‌های تولید در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: ما در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن ماهی از طریق آبزی‌پروری تولید می‌کنیم و در صنعت دام و طیور و تولید شیر و فرآورده‌های لبنی نیز پیشرفت های خوبی داشته‌ایم به طوری که امروز تولید ما در این محصولات، بیش از نیاز کشور است و صادرکننده گوشت طیور، تخم مرغ و محصولات لبنی هستیم.



وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ایران در دو دهه قبل، واردکننده عمده محصولات کشاورزی بود، اما با توجه و حمایت‌های دولت، همکاری مردم و کشاورزان، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، امروز علاوه بر تامین نیاز گوشت مرغ و تخم مرغ کشور به دنبال صادرات این محصولات هستیم.



حجتی حجم تبادلات تجاری ایران و عراق را ۱.۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این حجم تبادلات در حوزه کشاورزی می تواند افزایش یابد.



وزیر جهاد کشاورزی عراق نیر در این دیدار به تشکیل کمیته کاری مشترک و معرفی کارشناسان و نمایندگان دو کشور تاکید واظهار کرده است: توسعه همکاری‌های ایران و عراق در چارچوب موافقتنامه‌ها امکان پذیر است و این کمیته مشترک همکاری می‌تواند گسترش یابد.



وی با اشاره به این که اراضی کشاورزی عراق به خصوص در مناطق شمالی به علت حمله داعش از بین رفته است، اظهارکرده است: ما نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی خود را در سه استان شمالی به علت ناآرامی ها و اشغال نیروهای داعش از دست داده ایم. در استان نینوا ۲۰ درصد گندم و ۵۰ درصد جو مورد نیاز کشور مان تولید می‌شد که اکنون به صحنه نبرد میان ما و داعش تبدیل شده است.



وی گفت: ما باید به مناطق مرکزی و جنوبی برای انجام عملیات کشاورزی روی بیاوریم و به علت کم آبی نیاز داریم سیستم آبیاری نوین را در اراضی کشاورزی توسعه دهیم. ما ده‌ها سال است که به خصوص در زمینه گندم و جو، مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی راه اندازی کرده‌ایم و با این حال نیازمند تجربیات ایران در این حوزه هستیم.



او میزان تولید گندم عراق را در سال های گذشته، چهار میلیون تن عنوان و اظهار کرد: هم اکنون به دلیل شرایط به وجود آمده در عراق، میزان تولید گندم عراق به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش یافته است.



وزیر جهاد کشاورزی عراق ادامه داد: ما برای تولید گندم در مناطق مرکزی و جنوبی با مشکل درصد بالای نمک و خشکسالی و کم آبی مواجه هستیم و به بذر مناسب برای کشت در این مناطق نیاز داریم.



وی در عین حال خواستار سرمایه گذاری های مشترک دو کشور در حوزه کشاورزی شد و گفت: در این راستا می توان بخش‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق کرد.



زیدان اللهیبی با بیان این که بیشترین حجم مبادلات محصولات کشاورزی عراق با کشور ایران صورت می گیرد، اظهار کرد: در راستای توسعه این مبادلات، صدور گواهی های بهداشتی از سوی ایران ضروری است.



البته حضور وزیر جهاد کشاورزی عراق در ایران آغاز همکاری‌های کشاورزی عراق و ایران را با یکدیگر رقم نمی‌زند؛ پیش از این نیز همواره در زمینه محصولات کشاورزی مبادلاتی میان دو کشور بر قراربوده است.



هندوانه یکی از محصولات کشاورزی است که ایران به عراق صادر می‌کند و البته صادرات این محصول به عراق همواره حاشیه‌هایی به همراه داشته است.



همچنان که در ایران اعتراضاتی صورت گرفت مبنی بر اینکه در شرایط کم‌آبی چرا باید میوه آب بری مثل هندوانه آن هم با قیمت نازلی به کشورهای خارجی صادر شود؟ و البته دولت عراق نیز گاهی در هنگام برداشت هندوانه در کشور خود، به دلیل حمایت از تولید داخلی جلوی واردات هندوانه ایران را گرفته است.



سیب درختی و خربزه نیز از دیگر میوه‌های ایرانی است که به عراق صادر می‌شود.



تخمه جابانی نیز از محصولات ایرانی است که مورد علاقه‌ی عراقی‌ها بوده و در مناسبت‌هایی مانند عید فطر و... به این کشور صادر می‌شود. صادرات گسترده این محصول به عراق در مواردی منجربه ایجاد مشکلاتی در بازار تخمه جابانی در ایران شده و قیمت آن را در بازار داخلی افزایش داده بود.



مرغ نیز از دیگر محصولاتی صادراتی ایران به عراق است که مدتی صادرات آن به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی در میان طیور ایران متوقف شده است ولی گفته می‌شود که با پاک شدن ویروس آنفولانزا از مرغداری‌های ایران صادرات آن از سر گرفته می‌شود.



علاوه بر این، ایران همواره میوه‌جاتی مانند خربزه، سیب درختی، و انواع سبزی‌جات و صیفی‌جات و در برخی مواقع گوشت دام را به عراق صادر می‌کند.



 بررسی رابطه ایران و عراق در حوزه محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که در همکاری‌های این دو کشور ایران غالبا یک صادرکننده بوده است و موارد واردات محصولات کشاورزی به ایران بسیار کمتر از صادرات آن بوده است. بااین همه به نظر می‌رسد که حضور وزیر کشاورزی عراق در ایران و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان این دو کشور، زمینه‌ساز مبادلات بیشتر دو کشور هم در زمینه محصولات کشاورزی و هم در زمینه تحقیقات، دانش و فناوری خواهد بود.

6860367
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعلام جایزه تحویل گندم علاوه بر جلوگیری از هدررفت این محصول استراتژیک در افزایش میزان خرید تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت مهندسی گاز گفت: امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ ساله، میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» افلاطونی گفت: در تصویب طرح هادی روستایی باید دقت کافی وجود داشته باشد تا اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید خارج نشوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی از بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعتی با همت دولت خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان امور جنگل‌ها گفت: طرح کاشت یک میلیارد نهال یکی از برنامه‌های کنترل و مهار گسترش بیابان در کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: بنابر آمار سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است که با واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن بازار به تعادل رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران از احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی طی سال گذشته خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به منظور دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: سکوهای انتشار آگهی ملک در شیپور و دیوار، اگر تا هفته آینده وب سرویس مشخص شده (احراز هویت مالک و کد پستی ملک) را انجام ندهند، بخش مسکن‌شان مسدود خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز چهارم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۴۴۶ واحد کاهش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است