اقتصادی 14:39 - 22 دی 1395
فارس گزارش می‌دهد
طبق ماده 71 برنامه ششم، دولت مکلف است به ازای واردات هر کیلو آهن‌آلات به طور متوسط 100 تومان از واردکنندگان دریافت و آن را در جهت توسعه و نوسازی شبکه ریلی هزینه کند.

هزینه 100 تومانی واردات هر کیلو آهن‌آلات در برنامه ششم؛ سربار تازه تولید یا تکمیل زنجیره ارزش؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس ماده 71 برنامه ششم،‌ دولت مکلف است به منظور کاهش هزینه‌های حمل مواد معدنی و فولادی از طریق توسعه و نوسازی شبکه ریلی بر اساس طرح توسعه صنعتی و معدنی برای دسترسی به واحدهای معدنی و صنایع معدنی و فولادی، به ازای هر کیلوگرم آهن‌آلات وارداتی از جمله آهن و فولاد به شکل شمش، انواع تیرآهن، کویل، لوله، میل‌گرد، مفتول، میله، قراضه، پروفیل،‌ کلاف، ورق گالوانیزه و ورق استیل به طور متوسط هزار ریال اخذ کند.

طبق تبصره این ماده برنامه ششم، گمرک موظف است وجوه حاصل از این محل را به حساب خاصی نزد خزانه دارایی کل کشور و به نام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی واریز کند تا در قالب بودجه سنواتی برای تکمیل طرح‌های ریلی در اختیار این شرکت قرار گیرد.

این ماده در  حالی در برنامه ششم گنجانده شده که برخی تولیدکنندگان داخلی معتقدند اجرای آن باعث افزایش هزینه تولید در کشور می‌شود.

* هزینه تولید افزایش می‌یابد

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل در این مورد به خبرنگار فارس گفت: این ماده برنامه ششم بر خلاف روند کلی توسعه کشور مبنی بر کاهش موانع تعرفه‌ای و حذف موانع غیرتعرفه‌ای است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تأمین آهن و فولاد در کشور با مشکل روبه‌رو است و تولیدکنندگان در بخش صنعت نمی‌توانند نیاز خود را به ورق‌های فولادی به راحتی تأمین کنند.

وی با اشاره به واردات حدود 5 میلیون تن انواع آهن‌آلات طی سال جاری به کشور، گفت:‌ برخی ورق‌های فولادی در داخل تولید نمی‌شوند که مجبوریم از طریق واردات آنها را تأمین کنیم.

کاوه با طرح این سوال که چرا صادرات فولاد خام صورت می‌گیرد؟ گفت: افزایش تولید ورق‌های فولادی در کشور و تأمین نیاز صنایع داخلی باعث افزایش ارزش افزوده حاصل از شمش فولاد در کشور خواهد شد.

به گفته وی، اجرایی شدن ماده 71 برنامه ششم باعث به هم ریختگی در بازار خواهد شد و قیمت محصولات صنعت را افزایش می‌دهد.

وی از تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم خبر داد و گفت: در این نامه، درخواست جلوگیری از تصویب و اجرایی شدن ماده 71 را به مجلس ارائه کرده‌ایم.

نامه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:

* واردات 1.5 میلیون یورویی برخی ورق‌های فولادی

در مقابل، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در این مورد به فارس گفت: اجرای ماده 71 برنامه ششم باعث تکمیل زنجیره تولید در صنعت فولاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ماده 71 بیشتر در مورد واردات ورق‌های فولادی اعمال خواهد شد که این اقدام، حرکتی در جهت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت فولاد می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با طرح این سوال که چرا برخی ورق‌های فولادی در کشور تولید نمی‌شوند؟ اظهار داشت: در حال حاضر یک پروژه در این زمینه در استان خراسان برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکل روبه‌رو است و بانک‌ها کمکی به تولید ورق‌های فولادی در کشور نمی‌کنند.

باستانی ادامه داد: چرا باید ورق‌های فولادی تولید داخل را با دمپینگ در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و در مقابل، صنایع لوازم خانگی کشور با مشکل تأمین ورق روبه‌رو باشند و برای تأمین نیاز آنها مجبور به واردات شویم؟

وی با بیان اینکه قرار است هزینه 100 تومانی دریافتی از محل واردات ورق‌های فولادی صرف توسعه حمل و نقل ریلی شود،‌ گفت: در حال حاضر حمل و نقل جاده‌ای ارزان‌تر از حمل و نقل ریلی است و به همین دلیل بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع تصریح کرد: با اجرای ماده 71 برنامه ششم، علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش در معادن و صنایع معدنی، زمینه برای توسعه حمل و نقل ریلی نیز فراهم خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر واردات برخی ورق‌های فولادی سالانه به 1.5 میلیون یورو می‌رسد و این در حالی است که اقدامی برای ایجاد کارخانه‌های تولید این نوع ورق‌ها در داخل صورت نگرفته است.


8651213
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است