بین‌الملل 11:04 - 07 تیر 1401

ایران چگونه در حیات خلوت آمریکا نقش‌آفرینی می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه تحلیلی «نشنال ریویو» در گزارشی با عنوان «ایران در حال افزایش تاثیرگذاری بر ونزوئلا است؛ آمریکا باید مراقب باشد» ایران را بازیگری موثر در معادلات آمریکای لاتین دانست که تحریم‌های آمریکا تاثیری بر محدودسازی این کشور نداشته‌است. در ذیل به خلاصه‌ای از این گزارش اشاره می‌شود؛

از پاییز ۲۰۲۰ شاهد روند رو به رشد «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا و دولت «حسن روحانی» در ایران بودیم و اکنون در دولت رئیسی نیز این مناسبات رو به گسترش است. از آن زمان ایرانی‌ها به ونزوئلا در دور زدن تحریم‌های آمریکا در زمینه انرژی یاری رسانده‌اند و در مقابل، در صدد کنترل بیشتر صنعت نفت این کشور و همچنین بخش‌های کلیدی اقتصاد ونزوئلا برآمده‌اند.

در این ماه دو اتفاق مهم رخ داد که روند رو به تکامل روابط ضدآمریکایی تهران- کاراکاس را به تصویر کشید؛ مسائلی که نشان می‌دهد همزمان با افزایش نفوذ ایران در ونزوئلا، امنیت ملی ایالات متحده کاهش خواهد یافت.

اتفاق نخست در بوئنوس‌آیرس رخ داد که در جریان آن، دولت آرژانتین یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا را توقیف کرد. به ادعای «آنیبال فرناندز» وزیر امنیت آرژانتین، هواپیما به این دلیل توقیف شد که برخی از خدمه آن با سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران مرتبط بودند و این نیروی برون مرزی سپاه از سال ۲۰۰۷ از سوی آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌است. بنابراین دولت آرژانتین گذرنامه ۱۹ خدمه آن که پنج نفرشان ایرانی بودند را ضبط کرد.

اتفاق دوم در پیوند با مناسبات تهران- کاراکاس در ونزوئلا رخ داد، زمانی که یک نفتکش ایرانی در حال انتقال حدود یک میلیون بشکه نفت خام سبک برای فرآوری در پالایشگاه‌های ونزوئلا بود؛ معامله‌ای که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و تمامی شرکت‌های خارجی از انجام آن با شرکت‌های نفتی ونزوئلا منع شده‌اند.

با این حال، برخلاف اولین گزارش ما در مورد این معاملات غیرقانونی در سال ۲۰۲۰، این بار محموله‌های ایران به ونزوئلا از سوی مقامات این دو کشور پنهان نشد. در واقع، رسانه‌های ایران هفته پیش گزارش کردند که این سومین محموله آنها به ونزوئلا در ماه گذشته است. این گواه روشنی است که تحریم‌های انرژی آمریکا علیه ونزوئلا و ایران نه تنها کارساز نیست بلکه حتی دیگر مقامات تهران و کارکاس از این تحریم‌ها هراسی ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند.

این عدم جدیت و بی‌اعتنایی به تحریم‌ها تنها متوجه ایران و ونزوئلا نیست و حتی چین نیز با خرید نفت این دو کشور به طور سیستماتیک تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.

همه این شواهد، نشانگر آن است که سیاست تحریمی ایالات متحده به درستی کار نمی‌کند و در صورت عدم بازبینی در آن، حتما به شکست خواهد انجامید و بدتر اینکه این ناکامی، پیامدهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی ناخواسته‌ای برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

ایران در حال حاضر شرکای راهبردی ارزشمندی در آمریکای جنوبی دارد که امضای نقشه راه همکاری ۲۰ ساله با ونزوئلا در همین ماه نمود آن است، در حالی که آمریکا یک کنار ایستاده و نظاره‌گر است.


11607588
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است