سیاسی 13:23 - 07 اردیبهشت 1394
لاریجانی و ناطق «هنر دولت تشکیل مجلس همراه نیست، این هنر نیست و حتما تبعات خود را نیز به همراه دارد هنر دولتمردان و دولت باید این باشد هر نماینده ای که مردم انتخاب کردند دولت اعلام کند با آنها کار می کند و مشکلی هم با آنان ندارد».

تشریح آخرین وضعیت انتخاباتی "ناطق نوری و لاریجانی"
به گزارش افکارنیوز؛ - محسن کوهکن سخنگوی سابق هیئت رئیسه مجلس و دبیر کل جامعه نمایندگان ادوار مجلس از تلاش اصولگرایان و تعدادی از نمایندگان ادوار برای متقاعد کردن ناطق جهت نقش آفرینی و حضور در انتخابات سخن گفت و با اشاره به اینکه وی به این درخواست ها دست رد زد، گفت: وی وقتی تصمیمی بگیرد دیگر مجاب کردن آن کار راحتی نیست.



وی در عین حال نقش ناطق نوری در جریان اصولگرایان(جبهه پیروان) را تعیین کننده و محوری تر از علی لاریجانی برشمرد و افزود: هم اکنون اصل در جریان اصولگرا بر همگرایی گذاشته شده و در این اصل که با محوریت جامعتین است لاریجانی هم می تواند نقش داشته باشد.



نایب رئیس جبهه پیروان همچنین نسبت به ائتلاف لاریجانی و روحانی واکنش نشان داد و اظهارداشت: صلاح و مصلحت دولت این است در هیچ انتخاباتی دخالت نکند از این رو ائتلاف هایی که اینگونه مطرح می شود مبارک و میمون نیست.



انتقاد از موضع گیری اسحاق جهانگیری"معاون اول رئیس جمهور" محور دیگر سخنان کوهکن بود، وی طرح این سخنان از سوی عضو شاخص کابینه را مناسب ندانست و به او و اعضای دیگر دولت یازدهم خاطرنشان کرد: هنر دولت تشکیل مجلس همراه نیست، این هنر نیست و حتما تبعات خود را نیز به همراه دارد هنر دولتمردان و دولت باید این باشد هر نماینده ای که مردم انتخاب کردند دولت اعلام کند با آنها کار می کند و مشکلی هم با آنان ندارد، این هنر است و این تدبیر می خواهد.



این نماینده سابق مجلس همچنین به تشریح نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات پرداخت و گفت: با این طرح انتخابات پرهزینه خواهد شد و باید اشکالات و ایرادات آن برطرف شود.



*نشست ماهانه کانون نمایندگان عصر امروز با حضور حجت الاسلام ناطق نوری برگزار می شود، آیا شما به عنوان دبیرکل جامعه نمایندگان در این نشست شرکت می کنید؟



تهران نیستم اگر حضور داشتم حتما اولویت اولم شرکت در این برنامه بود.



*آیا این برنامه را می توان گعده انتخاباتی ناطق و همسویی نمایندگان با وی برای حضور در انتخابات آینده تلقی کرد؟



درخواست های انتخاباتی را می توان دو گونه مطرح کرد. درخواست اول اینکه وی(ناطق نوری) انتخابات را هدایت و به اصولگرایان کمک کند و درخواست دوم اینکه وی از تهران کاندیدای انتخابات مجلس شود، دوستان زیادی با ناطق در این باره صحبت کردند اما او تا این لحظه اعلام کرده تصمیمی در مورد ورود به امر انتخابات ندارد. اینکه ایشان حضور و کمک کنند امری قابل قبول است اما در این بخش هم دوستان موفق نشدند. البته این روزها مدام حرف هایی مبنی بر نزدیکی ناطق با اصلاح طلبان مطرح می شود در صورتی که اگر حاج آقای ناطق تصمیم بگیرد به امر انتخابات ورود پیدا کند حتما در کنار برادران اصولگرا خواهد بود، شکی در این نداریم.



*در انتخابات گذشته هم برخی از چهره های شاخص اعلام کرده بودند وارد انتخابات نخواهند شد به نظر شما این احتمال می رود ناطق نوری در دقیقه ۹۰ تصمیم خود را تغییر دهد؟



دوستان خیلی با او صحبت کردند تا قانع شود ورود پیدا کند اما تا به حال قبول نکرد، نمی دانم تا چه اندازه موفق خواهند شد. بالاخره ناطق وقتی تصمیمی بگیرد روی آن فکر می کند و حساب شده تصمیم می گیرد و مجاب کردن آن به راحتی نیست.



*نزدیکی ناطق نوری و لاریجانی در عرصه انتخابات مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا در غیاب ناطق، لاریجانی می تواند نقش او را در جرگه اصولگرایان(جبهه پیروان) ایفاء کند؟



نقشی که حاج آقای ناطق در جریان اصولگرایی دارد خیلی محوری و تعیین کننده تر است البته ما به آقای لاریجانی ارادت داریم و شخصیت قابل قبول و قابل احترامی است اما در جریان اصولگرایی اصل بر همگرایی گذاشته شده است. اگر اصل بر همگرایی نباشد و یک یا دو سلیقه اصولگرا بخواهند کار را به پیش ببرند شاید کار راحت تر انجام شود اما کار بر مبنای همگرایی همه اصولگرایان و با محوریت جامعتین است بنابراین نقش لاریجانی هم نقش خوبی خواهد بود.



* نقش لاریجانی را در اردوگاه اصولگرایان تعیین کننده ارزیابی کردید در حالی که رسانه ها و برخی از چهره های اصلاح طلب این روزها از ائتلاف روحانی و لاریجانی سخن می گویند آیا احتمال می رود لاریجانی در انتخابات در جریان همسو با دولت بازی کند؟



زمانی یکی از برادران تحلیلی ارائه کرده بود مبنی بر ائتلاف و همسویی جریان معتدل اصولگرا با جریان معتدل اصلاحات که بیشتر آرزوی سیاسی بود، آنچه مسلم است همه جریان ها و چهره های سیاسی درون نظام می توانند فعالیت کنند و ما(اصولگرایان) هم باید برادرانه در عرض آنها فعالیت کنیم به همین جهت ائتلاف با آنها در امر انتخابات میمون و مبارک نیست ضمن اینکه صلاح و مصلحت هم براین است"نه این دولت و نه هیچ یک از دولت ها" وارد امر انتخابات نشوند.



** اما جهانگیری"معاون اول رئیس جمهور" در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران در سعد آباد شرکت و موضع گیری انتخاباتی کرد



هنر دولت و دولتمردان باید این باشد که بگویند ما انتخابات آزاد برگزار می کنیم و طبق قانون هرکس انتخاب شود این هنر را داریم که با او کار کنیم نه اینکه هنر من در این باشد مجلس را همراه با دولت کنم این هنر نیست و حتما تبعات خود را نیز به همراه دارد.



** کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس به تصویب رسید، هم اکنون تعدادی از اصلاح طلبان به حمایت از این طرح پرداختند دولت هم حمایت خود را اعلام کرد، نظر شما در این باره چیست؟



این طرح معایب و محاسنی به همراه دارد به اعتقاد بنده محاسن استانی شدن بر معایب آن می چربد و معتقدم استانی بودن به نفع مجلس و کشور است. ما اگر حوزه های انتخابیه را در نظر بگیریم می توان دو گونه نگاه کرد، اول منافع کوتاه مدت و دوم منافع میان مدت است منافع بلند مدت حوزه انتخابیه در سامان یافتن اقتصاد کشور و کلان نگری ها است به همین جهت باید از طریق کارشناسی کارها پیش رود و درگیرو دارها و اختلافات منطقه ای قرار نگیرد البته می شود در جزیئات این طرح بعضی از اشکالات و ایرادات آن را برطرف کرد.



** اما سخنگوی شورای نگهبان از احتمال رد این طرح خبر داد و برخی از نمایندگان مجلس هم می گویند طرح استانی شدن هزینه فراوان ایجاد می کند، قبول دارید؟



بله، برای کسانی که مستقل وارد می شوند و به هر جهت امکان مالی ندارند خیلی گران و پرهزینه خواهد شد و یکی از ایرادات وارده به این طرح پرهزینه کردن انتخابات خواهد بود و باید اشکالات و ایرادات آن برطرف شود.

6271505
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در ارمنستان درباره گفتگو‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفتگو‌ها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرز‌های بین المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه درباره رایزنی‌هایش در نیویورک گفت: به دلیل ماهیت و طبیعت کار در نیویورک، موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها مورد توجه ما قرار داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان رئیس جمهور گفت: مشارکت مردمی در مسائل تولید عمدتا با محوریت زنان خانه دار در دستور کار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلالی گفت: تهران به توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با مسکو و تقویت روابط دفاعی مطابق با قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خبر سازی رسانه‌های غربی در مورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است