علمی فناوری 13:15 - 15 اردیبهشت 1394
فرهادی:
وزیر علوم با اشاره به روند رشد صعودی تولید علمی ایران از سال ۲۰۰۰ تا کنون گفت: بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در پایان سال ۲۰۱۴میلادی 1.5 درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم محمد فرهادی، وزیر علوم در نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با اشاره به روند رشد صعودی تولید علمی ایران از سال ۲۰۰۰ تا کنون افزود: بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در پایان سال ۲۰۱۴میلادی 1.5 درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و در بین ۵۷کشور اسلامی مقام نخست و ۱۲۰کشور عضو جنبش عدم تعهد مقام دوم را دارد. 


وی وجود بیش از چهار میلیون ششصد هزار نفر دانشجو و ۷۰ هزار نفر عضو هیئت علمی را در مجموعه آموزش عالی، سرمایه بسیار بزرگی برای کشور دانست و تصریح کرد: اگر این سرمایه ملی مورد توجه قرار گیرد و در مسیر درست خود هدایت شود، موجب جهش علمی و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد. 


وزیر علوم تاکید کرد: یکی از راهکارهای رسیدن به جایگاه مطلوب و قله توسعه علمی، آمایش سرزمینی آموزش عالی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل نهایی خود را می‌گذراند. 


فرهادی نبود نظام جامعی برای ارزیابی مستمر و مؤثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، نامتناسب بودن ظرفیت-‌های آموزشی با نیاز واقعی کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی، کشاورزی، وجود تعداد زیاد دانشگاه و موسسه-‌های آموزش عالی و رشد چشمگیر کمیت آن‌ها در دهه گذشته را از موانع و مشکلات کلان آموزش عالی اعلام کرد که وزارت علوم برای حل آن‌ها در حال برنامه ریزی است. 


وی تقویت ارتباط با مراکز علمی معتبر جهان را از برنامه‌های جدی وزارت علوم عنوان کرد که از سال گذشته شروع شده و در سال جاری با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد. 


وزیر علوم با اشاره به وجود تخلفات علمی در امر پژوهش، نگارش پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی و پژوهشی گفت: برای به حداقل رساندن این مشکل در داخل دانشگاه‌ها اخیرا آیین‌نامه‌هایی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد و برای رفع آن در محیط بیرون از دانشگاه نیزلایحه‌ای از سوی وزارت علوم به دولت ارسال شده که پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. 


وی فراهم ساختن بستر لازم برای حاکمیت نخبگان در دانشگاه‌ها با اصلاح ساختار و تجدیدنظر در روند مرکز جذب هیئت علمی را از برنامه‌های وزارت علوم اعلام کرد و تاکید کرد دانشگاه‌ها به فرآیند جذب پرونده‌های جذب هیئت علمی سرعت بیشتری ببخشند. 


پذیرش ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در کشور


فرهادی تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های بزرگ جهان و جذب دانشجوی خارجی با اصلاح آیین نامه‌های موجود و تدوین آیین‌نامه‌های جدید را از برنامه‌های دیگر وزارت علوم در سال جاری اعلام کرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۴هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی به دانشگاه‌های ایران آمدند که این تعداد در سال جاری باید تا سه برابر افزایش پیدا کند. 


وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی آموزش از طریق تجدید نظر در رشته‌های قدیمی که دارای بازار کار نیستند و ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای و در کنار آن حذف رشته‌های تکراری و غیرقابل توجیه گفت: بازنگری رشته‌ها در شورای عالی برنامه ریزی در حال انجام است و تا پایان تابستان بسیاری از آن‌ها نهایی می‌شود. 


وزیر علوم تاکید کرد دانشگاه‌ها باید برای حل مشکلات اساسی کشور راهکار ارائه دهند و در این زمینه رفع خشکسالی و کمبود آب، مشکلات محیط زیستی، آلودگی هوا و مشکلات کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر در اولویت هستند. 


وی با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشگاه‌ها و کمبود منابع مالی گفت: هدایت مراکز آموزشی و تحقیقاتی برای عرضه فعالیت‌های تحقیقاتی به عاملان اقتصادی و تشویق فرهنگ کمک‌های بلاعوض و استفاده از پتانسیل خیرین آموزش عالی از جمله راهکارهای قابل تامل در این زمینه است. 


فرهادی تسهیل فرآیند استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری و ایجاد بستر قانونی لازم برای عضویت در سازمان‌های علمی جهانی و شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علم و فناوری جهانی را از برنامه‌های وزارت علوم اعلام کرد. 


وی با تاکید بر ارتقای نظام اطلاع رسانی و رفع نارسایی سیستم طبقه‌بندی و نگهداری اطلاعات و فراهم آوردن امکان دسترسی به پژوهش‌های انجام شده در سطح ملی و بین‌المللی گفت: وزارت علوم از ایجاد آزمایشگاه‌های مرکزی و مرجع و تقویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی حمایت می‌کند. 


وزیر علوم با اشاره به اعلام برنامه راهبردی وزارت علوم در آینده نزدیک از دانشگاه‌ها خواست برنامه‌های راهبردی خود را به تصویب هیئت امنا برسانند. 


فرهادی، توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها و تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های مهم و دارای اولویت وزارت علوم اعلام کرد. 


انتهای پیام/

6317872
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در تعطیلات نوروز ۱۸۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های کشور انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جامعه اورولوژی ایران از عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع در ایران خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: در فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها، ما به موسسان آموزش‌های لازم را داده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ستاره شناسان زمان شروع مهاجرت مشتری در منظومه شمسی را محاسبه کرده اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات جدید مشخص کرده است که مدل‌های آب و هوایی می‌توانند حرکت و جابجایی ماهواره‌ها را به درستی پیش‌بینی کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: در مسیر تحقق شفافیت و بهبود برنامه ریزی حاکمیتی و نظارتی در طول کمتر از یک سال ۶ داشبود و سامانه تخصصی به بهره برداری رسید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت میانبرها را با همکاری وزارت بهداشت ایجاد می‌کند و برای این منظور مسیرها و همچنین اطلاعات لازم را ارائه کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت میانبرها را با همکاری وزارت بهداشت ایجاد می‌کند و برای این منظور مسیرها و همچنین اطلاعات لازم را ارائه کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مالک اسپیس‌ایکس می‌گوید هیچ مدرکی دال بر وجود موجودات فضایی و بیگانگان در زمین ندیده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در زمینه هوش مصنوعی، مایکروسافت قصد ایجاد اتحاد با شرکت‌های بزرگ همچون سامسونگ را دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است