علمی فناوری 11:28 - 08 آذر 1394
شاید انسان هرگز نتواند ماشین زمانی به معنی واقعی آن در اختیار داشته‌باشد تا به گذشته بازگردد و شاهد اولین لحظات شکل‌گیری جهان هستی باشد، اما دانشمندان توانسته‌اند آن لحظات کوتاه و حیاتی را در بزرگترین آزمایشگاه جهان شبیه‌سازی کنند.

براساس گزارش پاپ‌ساینس، دانشمندان در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون اعلام کردند این آزمایشگاه غول‌پیکر به پرتوهایی ثابت دست‌ یافته‌است، و توانسته با موفقیت ذرات را با انرژی باورنکردنی به یکدیگر برخورد دهد. انرژی این برخورد‌ها دوبرابر بیشتر از انرژی برخورد‌هایی بوده که تاکنون در این برخورد‌دهنده انجام گرفته‌ و برابر 1045 تریلیون الکترون ولت بوده‌است.

برخورد میان جریان‌هایی از ذرات سرب با بار مثبت منجر به ایجاد حجمی عظیم از انرژی و خلق توده‌ای از ذرات بنیادین شده‌است که دمای آنها 250 برابر دمای هسته خورشید بوده‌است.

این توده از مجموعه داغ و شدیدا متراکم از ذرات پلاسمای کوارک-گلوئون تشکیل شده‌است، ترکیبی که دانشمندان باور دارند دقیقا لحظاتی پس از ایجاد جهان هستی به وجود آمده‌است. رالف هویر مدیر کل سرن می‌گوید برخورد دادن یون‌ها در برخورد‌دهنده بزرگ سنتی ماهانه‌است اما برخورد‌های این‌بار به دلیل دستیابی به سطحی جدید از انرژی و خلق نوعی جدید از ماده که با اولین مراحل شکل‌گیری جهان هستی ارتباط دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

در اولین لحظات شکل‌گیری جهان هستی، برای چند میلیونیوم ثانیه، ماده‌ای بسیار داغ و متراکم شکل‌گرفته‌است، نوعی سوپ اولیه از ذرات بنیادینی به نام کوارک و گلوئن. در جهان سرد امروز،گلوئن‌ها کوارک‌ها را با پروتون‌ها و نوترونهایی که تشکیل‌دهنده ماده هستند، به یکدیگر می‌چسباند. 

افزایش انرژی برخورد‌ها به حجم و دمای پلاسمای کوارک-گلوئن خواهد افزود و به این شکل دانشمندان فرصت بهتری برای درک دقیق‌تر این مدیوم به شدت تعاملی به دست خواهند‌آورد و همچنین فرصتی برای مطالعه روی ذرات مختلف کمتر شناخته شده در این پلاسما ایجاد خواهد شد. 


7443384
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است