علمی فناوری 12:53 - 05 خرداد 1395
به علت تغییر سبک زندگی و تغییرات محیطی میزان چاقی در کشور بویژه در سنین پایین تر رو به تزاید است و تقریبا 80 درصد افراد برای درمان چاقی خود نیاز به انجام عمل لاپاراسکوپی خواهند داشت

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در کنگره بین المللی جراحی های درون بین و کم تهاجمی ایران که امروز در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد با اشاره به این که پیشرفت های خوب و شگرفی در اعمال لاپاراسکوپی داشته ایم، گفت: امروزه با ورود  تکنیک‌های نوین در عرصه جراحی یک تغییر بزرگ پارادایمی رخ داده و شاهد توسعه روز افزون لاپاراسکوپی هستیم.


وی با بیان این که شاید لاپاراسکوپی مولودی از یک تغییر بزرگ در هزاره سوم باشد، افزود: استفاده از روش لاپاراسکوپی به طور جهانشمول رو به افزایش است.


زالی به استفاده از تکنیک های مختلف و مهندسی نوین اشاره کرد و بیان داشت: ترکیب فناوری با تکنیک های جدید سبب شده در وضعیت مطلوبی از جراحی لاپاراسکوپی قرار داشته باشیم و خوشبختانه فرآیند تغییرات هوشمندانه و تکنیکی و اخلاقی درعرصه جراحی مفتوح است.


 رییس کل سازمان نظام پزشکی به مهارت و تسلط در عرصه جراحی اشاره کرد و اذعان داشت: ایران در مهارت های جراحی از دیرباز زبانزد بوده و کشور ما در همه عرصه های پزشکی همواره پیش‌قراول و پیشگام است.


 وی با بیان این که رشد چاقی در ایران متفاوت است، تصریح کرد: در گذشته لاپاراسکوپی مصارف تشخیصی داشت و در عرصه  زنان و مامایی خلاصه می شد اما امروزه برای اعمال جراحی قلب و دریچه، بای پس و سایر حوزه‌های مغز و اعصاب و نورولوژی کاربرد درمانی داد و یکی از مصارف آن در آینده نزدیک برای درمان چاقی است.


به گفته وی به علت تغییر سبک زندگی و تغییرات محیطی میزان چاقی در کشور بویژه در سنین پایین تر رو به تزاید است و تقریبا 80 درصد افراد برای درمان چاقی خود نیاز به انجام عمل لاپاراسکوپی خواهند داشت.


وی با بیان این که اکنون یک یا 2 درصد افراد جامعه از چاقی مفرط رنج می برند، عنوان کرد: متاسفانه به علت رشد چاقی و سبک زندگی از نرم جهانی فاصله گرفته ایم و لازم است تا فرهنگ استفاده از جراحی لاپاراسکوپی را برای درمان افراد مبتلا به چاقی مفرط نهادینه کنیم.


زالی افزود : البته افراد باید آگاهی های لازم را داشته و از هر گونه تبلیغات اغواء کننده دوری کنند.


جنبه نقاهتی کوتاه حاصل اعمال لاپاراسکوپی
رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای استفاده از اعمال لاپاراسکوپی برای درمان بیماری ها اشاره کردو گفت: گسترش اعمال لاپاراسکوپی در نظام سلامت که با مشکلات اقتصادی متعددی روبه رو است بسیار موثر بوده و حتی به نفع بیماران خواهد بود.


وی افزود: اقامت بیمارستانی هزینه زیادی را برای خانوارها به همراه دارد بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم تا شرایط مناسب تری برای بیماران فراهم شود و بستر اقتصادی نیز تسهیل شده و شاهد کاهش بستری بیمارستانی باشیم.


زالی با بیان فواید استفاده از روش لاپاراسکوپی برای درمان بیماری ها اذعان داشت: احتمال عفونت کمتر ، اسکار کمتر که گاهی اوقات بر روابط اجتماعی بیمار تاثیر گذار است، کاهش مصرف آنتی بیوتیک و سایر داروها و ریکاوری سریع تر از جمله مزایای این روش جراحی است.


وی با اشاره به این که مصرف دارو و میزان خونریزی بیمار در این روش جراحی ، بطور چشمگیری کاهش دارد، خاطرنشان کرد :البته لاپاراسکوپی سرجری بدون عارضه نیست اما نکته مهم این است که در این روش می توان با استفاده از رباتیک سرجری بسیاری از محدودیت ها را از بین برد.

7924156
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است