استانی 09:14 - 29 آذر 1393
فارس گزارش می‌دهد
هضم برخی از واقعیت‌ها سخت است؛ اینکه می‌گویند، در تمام دنیا زنان و کودکان 14 بار بیشتر از مردان در بلایا جان خود را از دست می‌دهند، آماری تکان‌دهنده اما منطبق بر واقعیت است!

زنان آسیب‌پذیرترین قشر در حوادث طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بی‌شک در دنیا آسیب‌پذیرترین افراد در مقابل حوادث و بلایای طبیعی کودکان، زنان و افراد سالخورده هستند و البته کشور ما نیز در حوادث مختلف این خسارت را در بعد تلفات انسانی تجربه کرده است و همین موضوع اهمیت آموزش و توانمندسازی این قشر آسیب‌پذیر را دوچندان می‌سازد.

اینکه چرا زنان در جامعه ما جزء افراد آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند و در کنار کهنسالان و کودکان قرار می‌گیرند تنها به شرایط کلی و ساختار فرهنگی جامعه ما باز نمی‌گردد، بلکه دنیا به ویژه کشوری‌های در حال توسعه به شدت با این مشکل دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

اکنون با قبول شرایط سخت بانوان در حوادث و قبول این واقعیت که نیمی از پیکره جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و بعضا به عنوان مدیران داخلی خانواده، نقش مهمی در کاهش کلی اثرات بلایای طبیعی دارند، مدیریت بحران و دستگاه‌های متولی چه تدابیری برای آماده سازی آنان به عنوان بخش آسیب‌پذیر جامعه به عمل آورده است.

برخی از پژوهش‌ها با بررسی دلایل این آسیب پذیری، یکی از عوامل مهم این آسیب را تفاوت‌های فیزیولوژیک بین زنان ومردان می‌دانند و اعتقاد دارند، زنان از عواقب بهداشتی متفاوتی در پی بلایا رنج برده و عوامل اجتماعی نیز در این روند موثر است.

باید از حسن مسئولیت زنان نسبت به خانواده در ایمن‌سازی جامعه سود برد

از دیگر عوامل موثر بر لطمه‌پذیری زنان در حوادث، محدودیت در دسترسی به منابع، ارتباط کمتر آنان با شبکه‌های اجتماعی به دلیل نقش بنیادی آنان در خانواده، مشارکت نابرابر در تصمیم‌گیری‌های مهم، کمبود اطلاعات، نداشتن مهارت‌های کافی و منابع اقتصادی و ناآگاهی از حقوق خود است.

از سویی دیگر باید پذیرفت آسیب‌پذیری زنان در حوادث، بیشتر در حس مسئولیتی نهفته است که آنان نسبت به دیگر اعضای خانواده به ویژه فرزندان خود دارند و همین موضوع آسیب‌پذیری آنان را در زمان حادثه افزایش می‌دهد.

زنان اغلب بیش از مردان به خانواده تعلق خاطر دارند و حاضرند در پای آن، خویشتن خویش را نیز سخاوتمندانه به خطر اندازند که همین موضوع می‌تواند به عنوان قابلیتی مناسب، برای مدیریت بحران در خانواده‌ها در موعد مواجه شدن با بحران‌های آسیب‌زایی چون بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط خاص گلستان ضرورت توجه به آموزش زنان را دوچندان می‌سازد

جدا از عکس‌العمل‌های متفاوت زنان و مردان در حمایت از خانواده در شرایط اضطراری، هنگامی که زنان، سرپرست خانواده خود را در حادثه از دست داده باشند، با خطر از کف دادن کمک‌هایی که بعد از بحران توزیع می‌شود نیز مواجه شده و در پی این نوع رفتار دچار فقر و تهیدستی می‌شوند.

استان گلستان، به عنوان استانی حادثه‌خیز از جمله نقاطی است که با توجه به بافت سنتی آن می‌بایست، شرایط خاصی برای بانوان آن در زمان بحران قائل شد و البته این موضوع نیازمند یک برنامه آموزشی مناسب و متناسب با شرایط این اقلیم است.

چه بسا اهمیت این موضوع را می‌توان در برگزاری اولین دوره آموزشی آمادگی در برابر بلایای طبیعی و انسان‌ساخت بزرگ توسط اداره کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر گلستان به وضوح دریافت.

در این دوره آموزشی که اخیرا آغاز شده، حدود 180 نفر از بانوان شاغل در استانداری و فرمانداری‌های سطح گلستان مشارکت دارند و مخاطبان با موضوعاتی از جمله مدیریت بحران، حمایت روحی و روانی بانوان و کودکان و آمادگی در برابر حوادث و بلایای طبیعی به شکل تئوری و امداد و نجات اولیه به شکل عملی آَشنا می‌شوند.

آموزش‌های بانوان باید در سطح جامعه گسترش یابد

هر چند گلستان با مباحث آموزش عمومی در حوزه مدیریت بحران ناآشنا نیست و می‌توان از پروژه UN به عنوان مهم‌ترین پروژه آموزشی این مجموعه، طی سال‌های گذشته یاد کرد، اما دغدغه آموزش بانوان به عنوان ارکان خانواده، موضوعی نیست که بتوان از آن ساده گذشت.

در اولین جلسه آموزشی که جامعه‌ای کوچک از بانوان شاغل در مجموعه اداری گلستان از جمله استانداری و فرمانداری‌ها را در بر می‌گرفت آنان بر توانمندی خود تاکید داشتند و این نگاه را که به آنان به عنوان جامعه‌ای آسیب‌پذیر یاد کنند، نمی‌پسندیدند.

آنان با پذیرش تفاوت ساختاری بین زن و مرد اعتقاد داشتند انسان‌های توانمندی هستند و می‌توانند در هنگام بحران نقشی اساسی و حیاتی ایفا کنند.

این اعتماد به نفس و این نوع ادبیات و پیوند آن با مدیریت بحران، گویی تقریبا همان چیزی بود که متولیان این دوره آموزشی به دنبال آن بودند و نخستین برآیند این دوره آموزشی، جدا از افزایش مهارت، افزایش اعتماد به نفس و باورمندی در آنان بود.

زنان ظرفیت مناسبی برای مدیریت بحران‌های طبیعی هستند

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با تاکید بر اهمیت آموزش بانوان در مواجهه با پدیده‌های طبیعی گفت: به‌کارگیری توانمندسازی زنان در برنامه‌ریزی و پاسخگویی در شرایط اضطراری از الزاماتی است که می‌تواند آمار مرگ و میر زنان و کودکان و درصد آسیب‌پذیری آنان را در بلایای طبیعی به شکل جدی کاهش دهد.

صادق‌علی مقدم اظهار کرد: تجربه‌های علمی نشان داده، زنان آمادگی درک خطر بیشتری نسبت به مردان داشته و در عین حال آمادگی مشارکت در فعالیت‌های امداد اضطراری را همانند و پایاپای مردان داشته‌اند که این موضوع اهمیت توانمندسازی این قشر را دوچندان می‌سازد.

وی ادامه داد: تجربه زلزله‌هایی چون منجیل و رودبار در کشور نشان داد، اکثر خانواده‌هایی که در آن زن خانواده زنده مانده بود، ضمن اداره خوب زندگی، امور کودکان حادثه‌دیده نظم و ترتیب یافته بود و زندگی در خانه‌های موقت نیز روال عادی پیدا کرده بود.

آموزش بهترین مسیر توانمندسازی بانوان است

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر توانمندسازی زنان در جامعه یادآور شد: آموزش بهترین مسیر برای توانمندسازی زنان جامعه برای رویارویی آنان با حوادث و بلایای طبیعی است.

مقدم  خاطرنشان کرد: زنان در زمره یکی از گروه‌های آسیب پذیر جامعه محسوب می‌شوند و تحقیقات و تجارب گذشته نیز نشان داده، تعداد زنانی که همواره جان خود را در سوانح طبیعی از دست می‌دهند به نسبت مردان بسیار بیشتر هستند.

وی تاکید کرد: این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و باید با تدابیر مناسب ضمن توانمندسازی و ایمن‌سازی زنان، از ظرفیت حضور آنان به عنوان فردی تاثیرگذار و آرامش‌بخش در کانون خانواده برای برخورد منطقی با حوادث بهره برد.

دوره آموزشی بانوان شاغل در استانداری و فرمانداری‌های تابعه استان گلستان، با عنوان «آمادگی در برابر بلایای طبیعی و انسان‌ساخت» مبتنی بر نیاز محلی به مدت چهار روز و در قالب دو گروه 75 نفره طی روزهای 25 و 26 آذرماه و شش و هفت دی ماه با همکاری اداره کل مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر استان و اداره کل اداری، مالی استانداری گلستان در محل اداره کل مدیریت بحران گلستان برگزار می‌شود.


5451398
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است