گوناگون 02:30 - 11 اسفند 1393
هرچند عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر سفر همزمانش با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به ریاض را روز گذشته یک مسئله تصادفی خواند اما تنش‌ها میان قاهره و آنکارا آنقدر طی ماه‌های گذشته شدید بوده که باز هم این حضور همزمان در عربستان توانست نظر رسانه‌های جهان را به خود جلب کند و جنجالی شود.

رئیس‌جمهور مصر که مدت‌ها با حمایت ترکیه از اخوان‌المسلمین روبه‌رو بوده روز گذشته راهی عربستان شد و امروز هم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد با تمام کردن حج عمره‌اش از مکه به ریاض برود. رسانه‌ها با تمرکز بر سفر سران این دو کشور مهم منطقه به ریاض گمانه‌زنی کرده‌اند که سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان قصد دارد برای میانجیگری میان دوطرف و حل اختلاف‌های آنها تلاش کند. عربستان سال گذشته میلادی هم برای حل اختلاف‌ها میان مصر و قطر تلاش داشت.

ریاض طی روزهای گذشته شاهد صف طولانی سفرهای دیپلماتیک مقام‌های کشورهای مختلف ازجمله امرای کشورهای عربی ازجمله قطر، کویت، امارات و اردن بوده است. رئیس‌جمهور مصر اعلام کرده که طی نخستین سفر رسمی خود به ریاض در دوره پادشاهی سلمان بن‌عبدالعزیز درباره مسائل مختلف منطقه با پادشاه عربستان گفت‌وگو خواهد کرد. طرح تشکیل نیروی نظامی مشترک ضد‌تروریسم ازجمله محورهایی است که گفته می‌شود قرار است میان دوطرف درباره آن بحث شود.

براساس این طرح جنجالی مصری‌ها پیشنهاد تشکیل نیروی مشترک نظامی میان کشورهای عربی را مطرح کرده‌اند. در مقابل انتقادها از این طرح، سیسی روز گذشته در گفت‌وگو با العربیه اعلام کرد که این نیروی مشترک برای عملیات تهاجمی علیه کشورهای دیگر درنظر گرفته نشده است.

در زمان پادشاهی عبدالله، عربستان میلیاردها دلار به سیسی برای محکم کردن جای پای خود در مصر کمک کرده بود. در مقابل ترکیه با ریشه‌های اخوانی حزب حاکم عدالت و توسعه به صراحت با حمایت از اخوان‌المسلمین در مقابل سیسی موضعگیری داشت. روابط میان قاهره و آنکارا به‌دنبال انتقاد ترکیه از مصر به‌دنبال برکناری محمد مرسی از قدرت در سال 2013، تیره و تار شد.

مقام‌های مصر، ترکیه را به حمایت از اخوان‌المسلمین و پناه دادن برخی اعضای این جنبش متهم می‌کنند و در مقابل آنکارا، سیسی را مسئول کودتا در مصر و سرکوب اخوانی‌ها می‌خواند.

شاید به‌خاطر همین طیف گسترده اختلاف‌های میان ترکیه و مصر بود که با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها درباره ریاض هر دو طرف مذاکره در عربستان را رد کردند. رئیس‌جمهور مصر در مقابل خبرهای منتشر شده اعلام کرده که حضور همزمان او و اردوغان تنها یک تصادف بوده و رئیس‌جمهور ترکیه هم گفته است به هیچ عنوان با سیسی دیدار نخواهد کرد. سیسی روز گذشته هم در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها بار دیگر از ترکیه انتقاد کرد و از این کشور خواست دست از مداخله در مصر بردارد.

اختلاف‌ها میان مصر و ترکیه به حدی جدی بوده که اردوغان سال‌گذشته میلادی حضور بر سر یک میز با روسای جمهور چند کشور ازجمله سیسی را در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رد کرد.رجب طیب اردوغان روز شنبه در راس هیأتی بلندپایه شامل معاونان نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر خارجه و تعدادی از اصحاب رسانه و سرمایه‌داران ترکیه‌ای برای حج عمره وارد جده شد و روز گذشته با لباس احرام به مکه رفت. امروز اما قرار است رئیس‌جمهور ترکیه برای دیدارهای رسمی به ریاض برود و با سلمان پادشاه عربستان دیدار کند.

مسائل مهم منطقه ازجمله سوریه از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوهای امروز اردوغان در ریاض خواهد بود. درحالی‌که ترکیه با امضای توافقنامه آموزش نیروهای شبه‌نظامی حاضر در سوریه همچنان به‌دنبال تغییر رژیم در این کشور است سیسی روز گذشته اعلام کرد که مصر خواهان حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران سوریه است، رئیس‌جمهور مصر با رد راه‌حل نظامی در سوریه گفت: من از وحدت سوریه سخن می‌گویم و معتقدم تقسیم سوریه به نفع ما نیست و عاقلانه نیست که تروریست‌ها را در سوریه به حال خود بگذاریم.

مسئله ایران یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوهای پادشاه عربستان با روسای جمهوری مصر و ترکیه خواهد بود. آنکارا و قاهره اختلاف‌های جدی دارند اما گفته می‌شود پادشاه جدید عربستان به‌شدت از توافق هسته‌ای ایران و غرب نگران است و این مسئله را فراتر از اختلاف‌های مصر و ترکیه می‌داند. به‌گفته منابع آگاه، سلمان با خبرهای پیشرفت مذاکرات ایران همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا قطر، مصر و ترکیه را به هر قیمتی در یک خط کنار خود قرار دهد.


5953314
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است