اجتماعی 11:18 - 19 مرداد 1399
یک کارشناس مدیریت بحران بر ضرورت توجه به آموزش در مدیریت بحران به منظور ارتقا مسئولیت پذیری اجتماعی و تاب آوری در هنگام بحران تاکید کرد.

نقش آموزش در ارتقای مسئولیت اجتماعی و تاب‌آوری در بحران

سیدحمید جمال الدینی در گفت وگو با ایسنا، درباره جایگاه آموزش در مدیریت بحران گفت: آموزش به عنوان مهم‌ترین رکن در آمادگی مطرح است و تقریبا تمام سازمان‌های درگیر در مدیریت بحران در این امر فعالیت های مختلف و طرح های متفاوتی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه های محتلفی نیز برای این امر صرف شده است، افزود: با این وجود تحقیقات و مشاهدات حکایت از آمادگی نامطلوب آحاد جامعه و دستگاه‌ها دارد که به نظر می‌رسد علت اصلی آن نبود یک برنامه مدون ملی در حوزه آموزش آمادگی در برابر مخاطرات است.

معاون اسبق آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با تاکید بر ضرورت وجود نقشه راه و راهبردی مناسب در حوزه آموزش مدیریت بحران کشور، گفت: این نقشه راه می تواند بسیاری از مشکلات فعلی را نیز حل و فصل کند اما تجربه نشان داده که این امر میسر به جز در بستر آینده پژوهی میسر نخواهد شد. در واقع در عرصه مدیریت بحران ما به یک آینده‌پژوهی نیاز داریم تا به ما کمک ‌کند که از راه شناسایی و پیش‌بینی مخاطره‌ها و تهدیدها و تدوین سناریوهای محتمل، آمادگی را برای مقابله با بحران‌ها افزایش دهیم.

به گفته وی رویکرد آینده‌پژوهانه مبتنی بر سناریو، نگاهی عمیق به برنامه ریزان و مدیران بحران خواهد داد تا با ایجاد آمادگی در جامعه و سازمان‌ها از غفلت گیری جلوگیری کرده و در ساخت جامعه ای تاب آور مشارکت کند.

جمال‌الدینی با بیان اینکه در قانون مدیریت بحران این ظرفیت پیش‌بینی شده است، گفت: تمرکز براهداف کلانی مانند ارتقای دانش و تقویت درک خطر پذیری حوادث و سوانح در تمام سطوح سازمانی و اقشار جامعه، تقویت نگرش و رفتار پیشگیرانه وکاهش خطر مبتنی بر آینده پژوهی در برابر مخاطرات،  تقویت مدیریت یکپارچه و هماهنگ و ارتقای سطح تاب آوری و آمادگی تمامی سطوح مدیریت بحران کشور و ارتقای فرهنگ مدیریت خطر حوادث و سوانح مبتنی بر جامعه و تقویت صلاحیت‌های حرفه‌ای کنشگران مدیریت بحران در سند جامع آموزش مدیریت بحران در داشتن جامعه ای تاب آور موثر خواهد بود.  

معاون اسبق جمعیت هلال احمر در مورد مسئولیت اجتماعی در مدیریت بحران‌ها نیز اظهار کرد: طبیعتا با پیگیری این آموزش‌ها مساله مسئولیت پذیری و احساس تعهد فرد در برابر جامعه به هنگام بحران‌ها و حوادث نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم با توسعه آموزش‌های رسمی در مدارس، دانشگاه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی با همکاری سازمانهای دولتی، خصوصی و تشکل های مردم نهاد، توسعه آموزش‌های رسمی مبتنی بر فناوری،  توسعه آموزش های ترویجی و غیر رسمی و اطلاع رسانی با مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی،  هماهنگی و راهبری تمرین ها و مانورهای عمومی و تخصصی مدیریت بحران، ترویج فرهنگ مقام سازی ابنیه و فرهنگ ایمنی و تاب آوری، توسعه آموزش های کاربردی، مهارتی، فنی و حرفه ای مرتبط با مدیریت بحران، استقرار نظام برنامه ریزی و مدیریت یادگیری و نظارت و ارزیابی در سازمان مدیریت بحران می‌توان یک روند منطقی در نهادینه سازی درک از خطر در مدارس، دانشگاهها، پادگانها، ادارات، سازمانهای مردم نهاد و بخش های مختلف جامعه شکل داد و البته این روند در حال شکل گیری است.

جمال الدینی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص بودجه های مناسب، تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر و نظارت کافی بتوان به شعار خانواده آماده در مخاطرات، واقعیتی ملموس بخشید.

انتهای پیام


10658346
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است