اجتماعی 11:22 - 26 خرداد 1398

محیط زیست مانع توسعه گلستان نمیشود/طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: اجرای پروژه‌های مهم و محوری گلستان مانند پتروشیمی، آشوراده، تله کابین و … همیشه درگیر مباحث زیست محیطی بوده تا جایی که برخی از نمایندگان گلستان از محیط زیست به عنوان محیط ایست یاد می‌کنند حالا مدیرکل جدید محیط زیست گلستان می‌گوید نگاه ما نگاه ایجاد مانع برای توسعه نیست.

با محمدرضا کنعانی که کمتر از سه ماه است که عهده‌دار پست مدیرکلی حفاظت محیط زیست گلستان شده حول محور چالش‌های محیط زیستی در گلستان به گفتگو نشستیم. گفتگویی که با چالش کمبود محیط بان در اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان آغاز شد و به موضوعاتی همچون آشوراده و جدایی از پارک ملی گلستان و واگذاری آن به استان خراسان شمالی کشیده شد.

*گلستان با چالش کمبود محیط بان همیشه دست و پنجه نرم کرده است. آخرین وضعیت استان در این حوزه چگونه است؟

هم‌اکنون گلستان با نصف نیروی محیط بان پیش بینی شده بر اساس چارت سازمانی فعالیت می‌کند؛ پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم و جذب سالانه ۳۰۰ محیط بان تا پایان برنامه ششم توسعه در دستور کار است و سال گذشته سهمیه‌ای برای استان هم درنظر گرفته شده و فرآیند جذب تعدادی محیط بان انجام شد و امسال هم این فرآیند وجود دارد.

با توجه به اینکه نیروهای حفاظتی ما کم است به این سمت حرکت کرده‌ایم که از تکنولوژی هم در مناطق تحت مدیریت استفاده کنیم.

*منظور شما همان طرح هوشمندسازی پارک ملی گلستان است؟

بله با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر یک میلیارد تومان برای هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت محیط زیست گلستان با محوریت پارک ملی گلستان جذب کردیم. نصب دوربین‌های حفاظتی، حرارتی و دید در شب، تجهیز محیط بانان به ردیاب و … را در دستور کار داریم که هم باعث ارتقا عملکر حفاظتی شده و هم ایمنی محیط بانان را به همراه دارد.

*این طرح وارد فاز اجرایی شده است؟

بله طرح جامع آن تدوین شده و در فاز نخست طرح پایش تصویری در ایستگاه محیط بانی میرزابایلو در پارک ملی گلستان را با توجه به حساسیت‌های این ایستگاه به لحاظ حفاظت و … اجرا می‌کنیم.

چهار تا پنج دوربین در این ایستگاه نصب می‌شود که قابلیت کنترل در بستر وب دارد و ورودی‌ها، ترددها و آتشسوزی‌های این ایستگاه در ورودی کمربندی و دره آلمه توسط سازمان قابل رصد است.

فعالیت بی سیم استان تقریباً متوقف بود؛ بسیاری از مناطق تحت مدیریت ما قابلیت پوشش تلفن همراه ندارد و بی سیم می‌تواند از تکرار فاجعه شهادت محیط بانان و باشقره‌ها در گلستان جلوگیری کند.

در تلاش هستیم با تجهیزخودروها و کمک گرفتن از فناوری بخشی از کمبود نیروی محیط بان در گلستان را جبران کنیم و جذب همیار در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

*مشکلات در این حوزه تنها در کبود نیروی محیط بان خلاصه نمی‌شود و ایستگاه‌های محیط بانی گلستان کمبودهای بسیاری دارند.

بله در یکماه اول ورود به گلستان از تمام پاسگاه‌های محیط بانی گلستان بازدید کرده و دیدار چهره به چهره با محیط بانان داشتم. به طور کامل در جریان وضعیت ایستگاه‌های محیط بانی استان هستم و اداره برنامه‌ریزی منابع در اداره کل را برای همین موضوع (تأمین اعتبار بر مبنای برنامه) فعال کرده‌ایم. هم‌اکنون نیازهای ایستگاه‌ها مشخص است؛ ناوگان خودرویی (خودرو و موتور سیکلت) استان به شدت فرسوده است تلاش داریم در کنار تأمین نیازهای خودرویی و لجستیک از ظرفیت کارشناسان حوزه محیط طبیعی و حیات وحش برای حفاظت بیشتر مناطق تحت مدیریت بهره ببریم و از این‌رو گشت سیار توسط نیروهای بدنه کارشناسی و پایش‌های شبانه را آغاز کرده‌ایم.

*در سال‌های اخیر جدایی پارک ملی گلستان از گلستان و واگذاری مدیریت آن به خراسان شمالی بارها مطرح شده است، به‌طور شفاف راجع به این موضوع توضیح دهید؟

درخواستی از سوی استانداری خراسان شمالی برای واگذاری بخشی از پارک ملی گلستان به این استان واصل شده است اما بر اساس سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و ین اداره کل، پارک ملی جزو لاینفک استان گلستان است و مدیریت آ به طور یکپارچه و در گلستان خواهد بود.

الگویی که برای پارک ملی گلستان هم در نظر گرفته شده الگویی است که در جاهای مختلف دنیا به اجرا در آمده است؛ برای نخستین بار در سطح کشور شورای مشورتی یا راهبری جهت مدیریت مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی گلستان با حضور استاندار گلستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، جوامع محلی، تشکل‌های مردم نهاد و سایر ذینفعان تشکیل شده که این امر موجب شتاب و دقت بیشتر در اجرای برنامه‌های زیست محیطی در این پارک ملی شده است.

سیاست سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست استقلال و یا مستقل سازی پارک ملی نیست؛ سازمان با تأمین منابع مالی (تخصیص بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته و تصویب ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه سال ۹۸ از محل اعتبارات ملی جهت هوشمندسازی، مقابله با خشکسالی و اطفا حریق و …)، تأمین امکانات و تجهیزات حفاظتی، مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد، سعی در ارتقا سطح حفاظت در پارک ملی گلستان دارد.

*با وجود امضا موافقت‌نامه بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست کش و قوس در خصوص اجرای طرح گردشگری آشوراده همچنان ادامه دارد و این طرح متوقف است.

توقفی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود ندارد؛ توافق بین سازمان و استانداری گلستان برای اجرای طرح گردشگری در ۲۲ هکتار از اراضی آشوراده انجام و این موافقت‌نامه همچنان به قوت خود باقی است اما جاده اسکله یا همان سایت پشتیبان که در حریم تالاب انجام شده مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده و ماهم این دو موضوع را از هم تفکیک می‌کنیم. تاکید می‌کنم طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست و استان باید ضمانت‌نامه‌ای بدهد و کار را پیش ببرد.

*اما آنچه از مضمون جلسات مرتبط با موضوع آشوراده در استان به خاطر دارم و بارها از سوی مدیرکل سابق محیط زیست گلستان مطرح شد؛ بسیاری از موضوعات و از جمله آشوراده به استان تفویض اختیار شده بود.

دادن مجوز برای طرح پشتیبان از اختیارات اداره کل محیط زیست گلستان نبوده بلکه نظارت بر اجرای طرح گردشگری آشوراده به مدیرکل استان تفویض اختیار شده است.

*ظاهراً محیط زیست با ساخت اسکله توسط سازمان بنادر و دریانوردی هم مخالف است؟

محیط زیست مازندران با ساخت آن اسکله مخالفت کرده است قرار است به زودی جلسه‌ای با حضور نماینده محیط زیست مازندران و سازمان بنادر و دریانوردی در گلستان برگزار شود و مشکلات را مرتفع کنیم.

*این اسکله جایگزین اسکله چوبی می‌شود؟

طرح هنوز به ما ارائه نشده است و در سازمان بنادر و دریانوردی در مرحله تدوین است.

*گفته می‌شود محیط زیست به محیط ایست در گلستان تبدیل شده و با تغییرات مدیریتی تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مختلف تغییر می‌کند.

اگر مدیران در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان پیش بروند و سلیقه‌ای تصمیم نگیرند در تصمیمات راسخ هستیم؛ نگاه ما این است گلستان را به سمت توسعه پایدار راهبری کنیم و نگاه ما ایجاد مانع برای توسعه گلستان نیست.


10151194
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است