گوناگون 23:05 - 09 مرداد 1394
آنها به من گفتند تهیه‌کننده‌ای معرفی کن و من را با یکی از تهیه‌کننده‌ها آشنا کردند وی به بنده گفت راجع به هزینه فیلمنامه صحبتی نکن فیلمنامه بالای 2 میلیارد تومان هزینه دارد.

فارابی با قراردادی استعماری فیلمنامه ام را خرید
نادر طریقت طی یک  تماس تلفنی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره انتقاداتش نسبت به سازمان سینمایی و بنیاد سینمای فارابی، درباره برخوردهایی که طی دو سال گذشته با وی و فیلمنامه تصویب شده «فراموش شدگان» که یک فیلمنامه‌ای دفاع مقدسی است، اظهار داشت‌:‌ در دوره جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در دولت قبل اعلام شده که بنا دارند از فیلمنامه‌هایی که در ارتباط با امام حسین (ع) است حمایت‌هایی صورت بگیرد. ابتدا بنده با یک فیلمنامه به نام «قیامت» به آنها مراجعه کردم که 800 میلیون تومان هزینه ساخت آنها شد.
 
*به دلیل سوءاستفاده برخی عطای فیلمنامه را به لقایش بخشیدم
 
وی در ادامه افزود:‌ آنها به من گفتند تهیه‌کننده‌ای معرفی کن و من را با یکی از تهیه‌کننده‌ها آشنا کردند وی به بنده گفت راجع به هزینه فیلمنامه صحبتی نکن فیلمنامه بالای 2 میلیارد تومان هزینه دارد و من زمانی که متوجه این سوء استفاده شدم همانجا عطایش را به لقایش بخشیدم و گفتم قرار نیست از کنار فیلمی در ارتباط با اباعبدالله الحسین (ع) پول‌هایی به این صورت وارد زندگی‌امان شود.
 
*چه بد یا خوب اما شمقدری مواضعش مشخص بود
 
او همچنین گفت: جواد شمقدری با تمام نکات مثبت و منفی که نمی‌خواهم به آن ورود پیدا کنم داشت اما یک نکته بسیار مهم را رعایت می‌کرد و آن هم مشخص کردن مواضعش بود بدین جهت که فیلمساز را سرکار نمی‌گذاشت و تکلیفش با خود و فیلمساز روشن بود.
 
طریقت در ادامه گفت: بعد از اتفاقی که برای فیلمنامه «قیامت» افتاد فیلمنامه دیگری با  عنوان «فراموش شدگان» به آنها ارائه کردم که در ارتباط با دفاع مقدس بود. آنها بنده را به یک سردار جنگ به نام حمید باقری معرفی کردند وی 5 سال در جنگ تحمیلی حضور داشته است و با تمام موارد آن زمان اشراف داشت. در جغرافیایی فیلم راهنمایی‌های بسیار خوبی کرد و بعد از آن طی نامه‌ای عنوان کردند که این فیلمنامه یکی از بهترین فیلمنامه‌هایی بوده که تا به امروز خوانده است و هیچ نیازی نبوده که بخشی را به آن اضافه و یا کم کنند.
 
*رضاداد گفت: «ارتباطی به شمقدری نداری ما کمکت می‌کنیم!»
 
این کارگردان در ادامه گفت: اما با توجه به اینکه دوره دوستان به پایان رسیده بود دیگر نمی‌توانستند کاری انحام دهند به همین دلیل آقای عظیمی میرآبادی یک نامه نوشتند و به رئیس سازمان سینمایی اعلام کردند که این فیلمنامه مصوب شده است که در ادامه راه برای فیلمنامه مشکلی  به وجود نیاید.تا اینکه علیرضا رضاداد نیز بر سر کار آمد به دلیل پیگیری‌هایی که بنده داشتم یک روز از دفترشان تماسی با من گرفته شد و طی آن قراری با بنده گذاشتند. در آن قرار حضوری رضاداد به بنده گفت ما می‌دانیم که شما یک فیلمساز مستقل هستند و هیچ ارتباطی به دوره جواد شمقدری ندارید به خاطر همین موضوع کارتان را انجام می‌دهیم تا فیلمتان ساخته شود. 
 
او در ادامه افزود: رضاداد نامه‌ای به احسانی نوشت و او هم با دیدن این نامه و اسناد و نامه‌های موجود نامه دیگر به رضاداد نوشت و در آن توضیح داد که تمام مدارک موجود و درست است این فیلمنامه مصوب شده و باید هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. رضاداد هم به بنده گفت تا به فارابی بروم تا مراحل بعدی طی شود. بعد از عنوان کردم این مراحل طی شده وی گفت یکبار دیگر به صورت فرمالیته این کار را انجام بدهید.
*شورای فیلمنامه فارابی تیشه به ریشه سینما زده‌اند
 
وی در ادامه اظهار داشت:‌ با اصرار بنده این فیلمنامه دوباره به شورای فیلمنامه فارابی رفت. لازم به ذکر است که بگویم این شورا همچون یک گروه فراماسونری است البته نه به معنی توهین بلکه باید واقعا این سوال پرسیده شود چرا در طی این سال‌ها با تغییر معانت‌ سینمایی و دولت این افراد همچنان در فارابی حضور دارند. این‌ها از فیلمنامه‌هایی حمایت می‌کنند که تیشه به ریشه سینمای ایران زده است. رضا بالا، اربابی و اکبر نبوی بخشی از این افراد هستند.
 
کارگردان فیلم «خاطره» تصریح کرد:در نهایت این شورا فردی به نام جمشیدی را مامور کرد تا به من بگوید چه در تغییر در فیلمنامه بدهم و من نیز باز هم پذیرفتم اما وی با پیشنهادی که داد فیلمنامه را از حالت دفاع مقدسی دور کرد و به صورت کامل تبدیل به یک فیلم سیاسی شد و من به هیچ عنوان نپذیرفتم چرا که نادر طریقت اهل کارهای سیاسی نیست. بعد از تمام این کشمکش‌ها داروغه‌زاده پیشنهاد داد که فیلمنامه یکبار دیگر بازنویسی شود بعد از صحبت‌های زیاد در نهایت به دلیل ساخته شدن فیلم پذیرفتم. 
 
*هزینه بازنویسی فیلم‌نامه فارابی را بنده پرداخت کردم/ فارابی با یک قرار داد استعماری فیلمنامه‌ام را خرید
 
این نویسنده و کارگردان سینما ادامه داد:مهدی سجاده‌چی یک جوانمرد به تمام معناست و آنها نیز وی را امین خود می‌دانستند، این وظیفه را بر عهده گرفت البته پیش از آن فارابی طی یک قرارداد استعماری به مبلغ 20 میلیون تومان فیلمنامه را از من خریداری کرد و من همان مبلغ را به طور کامل به سجاده‌چی پرداخت کردم تا بازنویسی فیلمنامه توسط وی انجام شود. در حقیقت پول بازنویسی فیلمنامه فارابی را نیز بنده دادم.
 
نادر طریقت در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که متوجه شدم تمام این مراحل برای گذراندن وقت است پیش ایوبی رفتم اظهار داشت:‌ رئیس سازمان سینمایی به بنده گفت ما 50 درصد از هزینه فیلم را پرداخت می‌کنیم و به آقای امینی سپردند که پیگیر کارهای بنده باشد. بعد از مدتی طی جلسه‌ای که با بنده گذاشتند اعلام کردند آقای جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان به هیچ عنوان با آنها همکاری نمی‌کند و حرف آنها را پذیرا نیست به این دلیل باید صبر کنند تا وی را تغییر دهند و اعلام کردند ما فرد دیگری را می‌آوریم که امین ما باشد!.
 
*ایوبی قول کمک 50 درصدی برای ساخت فیلم داد
 
او در ادامه گفت: طی این جلسات رئیس سازمان سینمایی «حجت‌الله ایوبی» به بنده گفت شما از بابت 50 درصد پرداخت هزینه توسط ما خیالت راحت باشد و با هماهنگی‌های انجام شده از دی ماه سال گذشته ما وارد پیش‌تولید شدیم و ایشان از این موضوع اطلاع داشتند. بعد از اینکه تابش مدیرعامل فارابی شد قبل از ایام نوروز به او مراجعه کردم اما متاسفانه ایشان شناختی نسبت به من نداشتند و من با کمال تعجب پرسیدم چگونه فردی که سینماگر را نمی‌شناسد در جایی می‌نشیند که مرکز اصلی فعالیت آنهاست. در نهایت تعدادی از فیلم‌هایم را به وی دادم تا بعد از مشاهده بتوانیم صحبت کنیم.
 
تا اینکه در نهایت شورا اعلام کرد ما هیچ کمکی به ساخت این فیلم نخواهیم کرد. دوباره جلسه‌ای با ایوبی گذاشتم و وی آقای امینی را مامور کرد تا به این موضوع رسیدگی کند و قرار شد ظرف مدت یک هفته نتیجه نهایی را به بنده اعلام کند.
 
*والله من زورم به شورای فیلمنامه فارابی نرسیده است
 
وی خاطر نشان کرد: بعد از یک هفته وقتی به دفتر رئیس سازمان سینمایی مراجعه کردم رئیس دفترشان به بنده گفت: «آقای ایوبی به بنده گفتند به شما سلام برسانم و بگویید والله من زورم به شورا نرسیده است».
 
*آقای ایوبی شما بهترین سال‌های زندگی من را گرفتید
 
طریقت در پایان گفت: جای تعجب دارد که رئیس سازمان سینمایی نمی‌تواند به شورا نفوذ داشته باشد به همین دلیل نامه‌ای به وی نوشتم که پاسخی ندادند همچنین برای وزیر ارشاد طی یک نامه مشکلات به وجود آمده را یادآور شدم که او هم متقابلا برای رسیدگی نامه را به رئیس سازمان سینمایی ارجاع داد. در نامه برای آقای ایوبی نوشتم. شما بهترین سال‌های زندگی من را گرفتید.

6837015
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است