گوناگون 18:54 - 24 مرداد 1397

تربیت نیروهای متخصص بر اساس نیازها نیست

به گزارش خبرنگار مهر،ایرج نظری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه بهداشت و درمان، دخالت افراد سیاسی در تصمیمات فنی است و در صورت ادامه روند این دخالت ها، کار ارائه خدمات توسط کارشناسان حرفه ای و فنی مختل می شود.

وی با بیان اینکه گاهی با این دخالت ها، کیفیت فدای کمیت می شود، افزود: برخی نمایندگان مجلس اصرار دارند در حوزه انتخابی خود دو بیمارستان داشته باشند این در حالی است که وجود دو بیمارستان در یک شهر کوچک توجیهی ندارد و می توان یک بیمارستان را به صورت کامل تجهیز کرد.

نظری بیان کرد: بدون تردید اگر این دخالت ها کم تر شود شاهد ارائه خدمات بهتر و بیشتری خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: با توجه به مشکلات زیادی که خوزستان با آن مواجه است، هر روز درگیر مسائل روزمره هستیم و در بسیاری از مواقع به جای بهبود کیفیت فعالیت های خود، برای رفع حوادث تلاش می‌کنیم.         

وی با اشاره به آتش‌ سوزی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم اتفاق افتاده اما مدیران و معاونان دانشگاه علوم پزشکی اهواز  برای بررسی وضعیت تا مرز هور پیش رفتیم با این وجود یکی از نمایندگان مجلس از وزیر سئوال کرده است که چرا در امر تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای مردم در بخش بهداشت و درمان در آن منطقه برای پوشش این حادثه فعالیتی انجام نشده است؟ این در حالی است که همه فعالیت‌های لازم انجام شده و نمی‌دانیم برخی‌ چه انتظاری دارند؟ آیا انتظار دارند برای یک حادثه بیمارستان احداث شود؟ 

نظری گفت: آمار و ارقام نشان می دهد همه مراجعان به مراکز درمانی بر اثر انتشار دود آتش ‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم،خدمات لازم را دریافت کرده و هیچ مشکلی در این زمیه وجود ندارد و آن چیزی که بیشتر مردم را ناراحت می‌ کند شرایط جوی ایجاد شده در منطقه است که شرایط زندگی و کار کردن را در شهرهای خوزستان سخت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: این نماینده مجلس باید سئوال خود را تصحیح کرده و بپرسد که چرا پس از گذشت دو ماه تاکنون اقدام جدی برای مهار آتش صورت نگرفته است و وزارت خارجه شکایت می ‌کرد که چرا در امور ارتباطات خارجه برای مهار آتش ‌سوزی کاری نکرده ‌اند. 

نظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به رغم اعلام دعوت به همکاری و انتشار آگهی استخدام برای جذب نیروهای متخصص در حوزه هایی همچون کادر پرستاری و تکنسین بیهوشی، متأسفانه متقاضی زیادی برای استخدام ثبت نام نمی کنند و این بدین معنی است که شرایط تربیت نیروهای متخصص بر اساس نیازها نیست.

شیوه جذب توریست درمانی نادرست است

نظری در خصوص توریسم درمانی در خوزستان با بیان اینکه همه در کشور به دنبال کسب درآمد از توریسم درمانی هستند، گفت: همانگونه که بخش بهداشت و درمان می‌خواهد از این روش درآمدزایی کند، شرکت های هواپیمایی نیز به دنبال درآمدزایی هستند و در همین راستا پرواز از آبادان به مشهد و تهران و استان ‌های دیگر را برقرار می‌ کنند به طوری که توریست بدون دریافت ویزا از آبادان به شهرهای دیگر و استان‌های دیگر می رود و خدمات دریافت می کند. این موضوع ضرری است که سازمان‌های دیگر به خوزستان وارد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همجواری بسیاری از استان ‌های کشور با کشورهای همسایه سودآور است اما خوزستان در همجواری با کشور عراق جز مسائل حاشیه‌ ای که این همجواری ایجاد کرده، سودآوری ندارد.

منابع مالی بخش دارو باید تأمین شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر اعمال تحریم‌ ها بر بخش دارو اظهار کرد: همه کسانی که در این موضوع تصمیم گیرنده هستند اعلام کرده اند که سعی می‌ شود هیچ‌ گونه مشکلی در بخش دارویی و تجهیزات پزشکی رخ ندهد و منابعی را برای این موضوع در نظر گرفته ‌اند.

نظری با بیان اینکه اختصاص منابع به تنهایی کافی نیست و باید منابع مالی مدیریت شوند، ادامه داد:  در گذشته نیز منابع مالی اختصاص داده شده بود اما با آن منابع مالی زین اسب و وسایل دیگر خریداری کرده بودند بنابراین باید بر منابع مالی نظارت شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص پیشگیری از تاثیر تحریم‌ها تمهیداتی اندیشیده است. به طور حتم مشکل خواهیم داشت اما امیدواریم با مشکل زیادی مواجه نشویم و مسائل را به حداقل برسانیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت بهداشت آب خوزستان گفت: زیرساخت ‌های آب و فاضلاب در استان بسیار مشکل دارد به گونه‌ ای که طی سال گذشته بیش از ۸۰ درصد زمان جلسات کارگروه سلامت غذایی خوزستان به مسأله آب و فاضلاب اختصاص یافت.

وی افزود: به رغم اینکه تصمیمات خوبی در بخش آب و فاضلاب اتخاذ شد اما زیرساخت‌ ها در خوزستان مشکل دارند و خشکسالی نیز همه فعالیت‌ ها را تحت تأثیر قرار داده است. البته با وارد مدار شدن آب طرح آبرسانی غدیر به شهرهای جنوبی خوزستان بخشی از مشکلات حل شد.

نظری تصریح کرد: در این شرایط فعالیت‌ های خود را در بخش آب و فاضلاب چندین برابر کردیم تا حوادث مشابه ابوالفارس رامهرمز یا رفیع هویزه تکرار نشود. زیرا همانگونه که دیدیم سهل‌انگاری کوچکی موجب مسمومیت تعداد بسیاری از مردم رفیع و رامهرمز شد.

قرار گرفتن در پیک دو بیماری التور

وی افزود: همه مسئولان در حال کار کردن هستند اما خشکسالی و فرسودگی زیر ساخت‌های آب و فاضلاب موجب می‌شود که فعالیت ها نمود خوبی پیدا نکنند؛ با توجه به اینکه در فصل گرما مشکلات بهداشت آب تشدید می ‌شوند و در حال حاضر در پیک دوم بیماری التور هستیم، در این زمینه توجه بیشتری کرده ایم اما باید مردم نیز در استفاده از آب سالم مراقبت کنند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: تصمیم قبلی بر اساس مجموع کمبودهای تخت  بیمارستانی در اهواز اتخاذ شده بود که شاید تجمیع کردن همه تخت‌های مورد نیاز در یک بیمارستان صحیح نباشد بنابراین پس از کار کارشناسی تصمیم گرفتیم یک بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی احداث شود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیربنایی بیمارستان یک ‌هزار تخت‌خوابی انجام شده است، بیان کرد: تنها نگرانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای پرداخت مبلغ ۱۵ درصد پیش‌پرداخت بود که با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد این اعتبار از منابع استانی و کشور تأمین شود.

بنیاد برکت هنوز پای کار نیامده است

نظری با اشاره به پروژه احداث مرکز جامع سرطان که قرار بود توسط بنیاد برکت انجام شود، گفت: قرار بود که بنیاد برکت پیش از پایان سال گذشته کلنگ‌زنی این مرکز را آغاز کند اما همچنان در انتظار هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص احداث بیمارستان تخصصی بیماری های ریوی در خوزستان عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ ایجاد این مرکز منعقد شده است اما باید برای احداث این بیمارستان بودجه ملی تخصیص داده شود که قطعا بودجه احداث این بیمارستان در سال ۹۸ در برنامه بودجه قرار می‌گیرد. اکنون مقدمات احداث این بیمارستان در حال انجام است.

افزایش بیماری های کلیوی

همچنین در این نشست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه درمان مقوله چالش برانگیزی است، گفت: در هر ماه حدود ۷۰ بیمار به تعداد بیماران دیالیزی افزوده می شود.

دکتر مهران ورناصری افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۳۶ بیمار دیالیزی در استان داریم اما متأسفانه بیماری کلیوی مورد توجه مردم قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه۴۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به طور حتم با مشکل کلیوی مواجه هستند، بیان کرد: با توجه به افزایش بیماری کلیوی به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی، دیابت و فشارخون باید بیش از گذشته مراقب طوفان شیوع این بیماری در جامعه باشیم.

ورناصری اظهار کرد: ۵۵ تخت دیالیز توسط بخش خصوصی و ۳۵ تخت نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز وارد چرخه رائه خدمات به بیماران کلیوی شد اما و بنا داریم تأمین تجهیزات مورد نیاز بخش دیالیز باز هم در دستور کار قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: آمارها نشان می دهد خوزستان پس از خراسان جنوبی استانی در ابتلا به سکته مغزی نیز درصد بسیار بالایی دارد.

ورناصری در پایان خاطرنشان کرد: به زودی بیمارستان طالقانی۲ امسال وارد مدار می شود و تاپایان سال جاری نیز اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تکمیل

افتتاح ۱۹ پروژه بهداشتی در هفته دولت

معاون فنی مرکز بهداشت استان خوزستان نیز در این نشست گفت: ۱۹ پروژه به ارزش ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه بهداشت به مناسبت هفته دولت راه اندازی خواهد شد.

دکتر ناصر ضیغمی افزود: مجموع واحدهای ارائه خدمات در سطح دانشگاه های جندی شاپور اهواز به ۹۶۸ واحد خواهد رسید که شامل ۷۱ مرکز خدمات جامع روستایی، ۵۶۰ خانه بهداشت و ۵۹ مرکز خدمات جامع شهری و ۴۷ مرکز جامع شهری و روستایی خواهد بود.


9875526
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است