گوناگون 19:58 - 02 اردیبهشت 1397
با قابلیت دسترسی به ۴۰۰ هزار حدیث؛
قم - مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از رونمایی پایگاه جامع الاحادیث با قابلیت دسترسی به ۴۰۰ هزار حدیث با حضور آیت الله خاتمی در قم خبر داد.

پایگاه جامع الاحادیث در قم رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پایگاه جامع الاحادیث به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور پس از سه دهه تلاش فعالان عرصه‌های علمی و پژوهشی و همچنین فنی آماده عرضه به محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی است.

وی با اشاره به زمان رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث بیان داشت: این پایگاه روایی، پنجشنبه هفته جاری با حضور آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری در قم رونمایی خواهد شد.

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان داشت: در پایگاه جامع الاحادیث؛ احادیث کتب شیعه در ۱۹۹ عنوان و در قالب نزدیک به ۴۰۰ هزار حدیث گردآوری شده است و تقریباً هیچ حدیثی در کتب شیعی سراغ نداریم که در این پایگاه وجود نداشته باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های وب‌گاه جامع الاحادیث که آن را از نسخه‌های مختلف نرم‌افزار جامع الاحادیث متمایز می‌سازد حدیث محوری در شیوه‌ عرضه است و در این وب‌گاه به جای عرضه کتابها، فهرستی از احادیث اهل بیت(ع) از کتاب‌های حدیثی استخراج و ارائه شده است.

حجت الاسلام بهرامی عنوان کرد: بسیاری از کتب حدیثی دارای اعراب نبودند که یکی از کارهای مهمی که به همت پژوهشگران و متخصصان علم حدیث صورت گرفت، اعراب گذاری این احادیث بوده است و امکان متن کاوی و نشانه گذاری احادیث یکی از ویژگی‌های بارز این پایگاه به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: در این پایگاه، احادیث گروه بندی و از روش متن کاوی استفاده شده است که با کلیک بر روی واژه‌های مد نظر، می‌توان حدیث مربوطه را مشاهده کرد و اینکه کلمه مد نظر در چه کتب روایی استفاده شده است را نیز به مخاطب نشان می‌دهد که این امر می‌تواند کمک شایان توجهی به پژوهشگران عرصه علوم حدیث نماید.

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ابراز داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های پایگاه جامع الاحادیث، قابلیت مقایسه‌ای احادیث است که هر حدیث امکان مقایسه با ۵ حدیث دیگر را در منابع روایی دارد و در واقع این پایگاه قابلیت دسترسی به احادیث مرتبط، شرح حدیث و اطلاعات سندی را به مخاطب می‌دهد.

وی عنوان کرد: در پایگاه جامع الاحادیث فیلترهای مختلفی بر روی احادیث ایجاد شده که از جمله آن‌ها می‌تواند منبع حدیث را اشاره کرد که از چه منابعی استخراج شده است و از طرفی امکان شخصی سازی، برچسب گذاری و ایجاد کتابخانه شخصی نیز برای مخاطبان وجود دارد.

حجت الاسلام بهرامی تصریح کرد: پایگاه جامع الاحادیث زیرساخت لازم برای کار محققین و پژوهشگران علوم اسلامی را فراهم می‌آورد و کار را برای آنها تسهیل نموده است.

مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه در طول تاریخ تشییع نگارش احادیث امامان معصومین یکی از دغدغه‌های مهم شیعیان بوده است افزود: امروز توانستیم که با استفاده از امکانات و فناوری‌های جدید همه احادیث شیعی را در یک پایگاه و وبسایت جمع آوری کنیم.

وی به تولید نرم افزار موضوعی معجم بحارالانوار ۲ نیز اشاره کرد و افزود: ۱۶ سال طول کشید تا محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی این احادیث را موضوع بندی کنند که قابلیت دسترسی از طریق کلید واژه‌ها به این احادیث وجود دارد.


9754437
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است