استانی 10:05 - 29 مهر 1399
ایسنا/گلستان یک کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان با اشاره به‌ عدم وجود کارگاه‌های فرآوری پیله به نخ ابریشم در گلستان، گفت: با ایجاد این کارگاه‌ها می‌توان بستر تولید و تأمین ابریشم را با قیمت مناسب‌تر در استان فراهم کرد.

‌جای خالی کارگاه‌های فرآوری پیله ابریشم در گلستان

سکینه عبدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ابریشم‌بافی و تولید آن در منطقه استان گلستان فعلی سابقه‌ای دیرینه تاریخی دارد و در عهد صفویه، یکی از مناطق مهم تولید ابریشم در ایران بوده است.

وی افزود: صنعت ابریشم‌بافی در میان مردمان شهر و روستاهای رامیان، مینودشت و مناطق ترکمن‌ نشین استان گلستان خصوصاً شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه رواج دارد.

عبدالله نژاد با اشاره به اینکه این هنر نسل به نسل از گذشتگان به مخاطبان امروز رسیده است، تصریح کرد: موانعی بر سر راه تولید محصولات ابریشمی در استان قرار گرفته که موجب کاهش میزان تولید شده است. امروز خانواده‌ها پرورش پیله ابریشم را در سطحی محدود انجام می‌دهند تا حداقل این هنر اصیل و بومی، در بین فرزندان و بستگان خودشان حفظ شود.

این کارشناس هنرهای سنتی گلستان افزود: یکی از مشکلات در این بخش، عدم وجود کارگاه‌های فراوری پیله به نخ ابریشم به‌صورت ماشینی در استان است. پیله‌های تولید شده در استان ما به مناطق دیگر ارسال می‌شود و بعد از فراوری و تبدیل‌شدن به نخ‌، با قیمت بالاتر مجدداً وارد استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بر روی نمونه‌سازی محصولات جدید کار شده است، افزود: امروز علاوه بر تولید چادرشب، دستمال، رومیزی، حوله و دیگر کاربردهای قدیمی، از ابریشم در طراحی و تولید مانتو، کیف، رومیزی‌های امروزی و ... نیز استفاده می‌شود.

عبدالله نژاد با اشاره به اینکه ابریشم‌بافی بازار خوبی دارد، تصریح کرد: واسطه‌ها و دلالان از استان‌های دیگر پیله‌های کرم ابریشم و پارچه‌های خام را از تولیدکنندگان گلستانی خریداری و بعد از تبدیل کردن به محصول، از کشور صادر می‌کنند. این محصولات به‌صورت چمدانی از کشور خارج می‌شوند و آمار درستی هم از صادرات چندانی به این شکل وجود ندارد.

وی گفت: در این صنعت می‌توان اشتغال‌زایی زیادی در بخش‌های پرورش کرم ابریشم و پیله، ابریشم‌کشی، رنگرزی و فرآیند بافت پارچه ابریشم و ... داشته باشد که کمک زیادی به اشتغال و درآمد استان می‌کند.

عبدالله نژاد، عدم وجود پایانه صادرات محصولات صنایع‌دستی را یکی از بزرگترین مشکلات این بخش در استان دانست و گفت: این امر باعث شده محصولات صنایع‌دستی که با همت هنرمندان استان تولید شده، به شکل چمدانی از کشور خارج شود.

این کارشناس تصریح کرد: اگر شرایط برای حضور هنرمندان استان در نمایشگاه‌های کشورهای خارجی و عرضه محصولاتشان فراهم شود، بازار بسیاری خوب و پایداری برای فعالان این حوزه به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام


10771801
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است