اجتماعی 12:28 - 08 خرداد 1394
فانی خبر داد
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم، معلمان، اولیاء و خود دانش ​آموزان و سایر دستگاه​‌ها نمی​‌تواند به نتیجه مطلوب خود برسد.

افزایش 53 درصدی پوشش پیش دبستانی در کشور

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی​ اصغر فانی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که بعدازظهر روز گذشته در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: شورای آموزش و پرورش استان‌​ها در دولت تدبیر و امید حداقل ماهی یک‌بار در مراکز استان​‌ها و شهرستان‌​ها برگزار می‌​شود که دستاوردهای بسیار مهمی داشته است.

وی به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: سند تحول نظام آموزش و پرورش سال 82 کلید خورد و در سال 91 به تصویب شواری عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند مهمترین سند بالادستی و جامع‌​ترین سند آموزش و پرورش است که مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر اجرای آن تأکید بسیاری دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که نقشه‌راه اجرایی این سند آماده شده است، تصریح کرد: در سال 93 نقشه راه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تدوین شد و این نقشه‌راه، مبنای برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش است.

فانی با بیان این‌که استراتژی ما در دولت یازدهم ارتقای آموزش و پرورش است، گفت: یکی از سیاست​‌های این استراتژی، ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی است. آموزش و پرورش یک میلیون نیروی انسانی دارد که از این تعداد نیرو به خوبی استفاده نشده است و این نیروها نیاز به ساماندهی دارند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون وزارت آموزش و پرورش تفاهم​نامه همکاری با 21 دستگاه​ دولتی و غیردولتی را امضاء کرده است، بیان‌کرد: معتقدیم مردم باید در آموزش و پرورش حضور و مشارکت داشته باشند. همکاری با سایر دستگاه‌​هاست که آموزش و پرورش را به نتیجه می‌رساند.

وزیر آموزش و پرورش تمرکززدایی را از دیگر سیاست​‌های این وزارتخانه دانست و عنوان‌کرد: در سازمان‌​های متمرکز، خلاقیت و نوآوری به شدت پایین است. آموزش و پرورش که سازمان بسیار بزرگی است، باید به سمت عدم تمرکز برود. همچنین تحقق بودجه و افزایش بهره​برداری از اعتبارات، از سیاست​‌های دیگر وزارتخانه است. نتیجه این سیاست ارتقای مدیریت آموزش و پرورش است.

فانی با بیان این‌که آموزش و پرورش خوزستان به دلیل جنگ، نیروی انسانی قابل توجهی را از دست داده است، گفت: خوزستان به دلیل شرایط جنگ مشکلاتی پیدا کرد و در توسعه آموزش و پرورش نیز عنایت و توجه خاصی به آن نشده و همانند کاری که برای دیگر استان‌​ها انجام می‌شد، برای خوزستان هم انجام ​شد، که این خطا است.

وی در ادامه عنوان کرد: برای حل این مشکلات در استخدام نیروهای جدید آموزش و پرورش سهمیه ویژه‌​ای برای خوزستان در نظر گرفته شده است. همچنین به میزان اعتباراتی که از بودجه عمرانی استان به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود، وزارت آموزش و پرورش نیز به همان میزان، اعتبارات ملی در اختیار استان قرار خواهد داد. البته این‌ها کافی نیست اما قدمی برای حل مشکلات خوزستان است.

افزایش 53 درصدی پوشش پیش دبستانی در کشور

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که موافق آن هستم معلمانی که در مناطق دارای مشکلات بدی آب و هوا فعالیت می‌کنند، دریافتی بیشتری داشته باشند، تصریح‌کرد: همچنین آمادگی این را داریم تا در خصوص برنامه‌های سوادآموزی استان خوزستان هر آنچه که در حوزه وزارت آموزش و پرورش باشد، اعتبارات آن را تأمین کنیم. اولویت جدی برای توسعه پیش ​دبستانی‌​ها داریم به‌طوری که مناطق تحت پوشش پیش​ دبستانی‌ها در کشور طی یک سال از 38 درصد به 53 درصد افزایش یافته است. در توسعه پیش​ دبستانی‌​ها توجه ویژه‌​ای به مناطق دو زبانه و محروم داریم.

هنوز شاخص‌​های طرح رتبه‌​بندی نهایی نشده است

فانی با اعلام این‌که هنوز شاخص‌​های طرح رتبه‌​بندی نهایی نشده است، اظهارکرد: دولت در آخرین جلسه سال 93 طرح رتبه​ بندی معلمان را با بودجه 1350 میلیارد تومانی برای سال جاری تصویب کرد؛ این طرح با هدف افزایش انگیزه و مهارت و شایستگی معلمان بوده است. در برخی رسانه ​ها نقدهایی بر شاخص​‌های این طرح مطرح شده است اما اعلام می‌​کنیم که تاکنون هیچ شاخصی نهایی نشده است.

ضرورت تامین اعتبارات ملی جهت ارتقای آموزش و پرورش خوزستان

همچنین امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ​ریزی خوزستان در این جلسه با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان گفت: وضعیت آموزش و پرورش در خوزستان مطلوب نیست و در تخصیص اعتبارات و سرانه پرداختی مدارس نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: مبلغ 807 میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان اختصاص داده شده که از این میزان 77 میلیارد ریال به مدارس عشایر و 703 میلیارد ریال جهت تکمیل و احداث فضاهای آموزشی در استان اختصاص داده شده است.

حاجتی تصریح‌کرد:​ اعتبارات کتاب سلامت در خوزستان تامین شده است. مطالبات آموزش و پرورش نیز پیگیری شده که تاکنون 112 میلیارد ریال از آن وصول شده است. انتظار داریم که اعتبارات ملی برای طرح‌های پیشنهادی جهت برنامه‌های ارتقای آموزش و پرورش استان از جمله برگزاری کلاس‌های تابستانه تامین شود.

لزوم در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای معلمان و رسیدگی به مدارس خوزستان

همچنین اسماعیل ارزانی‌بیرگانی، فرماندار اهواز در این جلسه با بیان این‌که در شهرستان اهواز 1500 مدرسه وجود دارد، گفت: جمعیت دانش‌آموزی اهواز 200 هزار نفر است که این تعداد از جمعیت دانش‌آموزی بسیاری از استان‌های دیگر کشور بیشتر است.

وی افزود: در اهواز مدارس قدیمی، کلنگی و فرسوده وجود دارد که عمر بسیاری از آن به 50 سال هم می‌رسد و ما در دوران دانش‌آموزی خود در آن‌ها درس خوانده‌ایم. وضعیت مدارس شهر به شدت نامطلوب است و همچنین کمبود معلم در شهرستان اهواز احساس می‌شود.

ارزانی تصریح کرد:​ خواسته اصلی ما این است که امتیاز وی‍ژه​ای برای معلمان خوزستان در نظر گرفته و به وضعیت مدارس رسیدگی شود.

اثرگذاری ریزگردها و تعطیلی مدارس بر آموزش و پرورش خوزستان

منصور قمر، فرماندار ماهشهر نیز در این جلسه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات را مشکلات اصلی آموزش و پرورش این شهرستان عنوان‌کرد و گفت:​ آموزش و پرورش ماهشهر، عنایت و توجه وزارت را می‌طلبد؛ همچنین موضوع ریزگردها و تعطیلی مدارس نیز آموزش و پرورش خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان این‌که برخی از مدارس ما قدیمی و فرسوده است، افزود: برای جبران این مشکلات نیاز به توجه وزارت آموزش و پرورش به خوزستان است.

تدوین برنامه یک‌ساله آموزش و پرورش خوزستان

همچنین محمد تقی ​زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در این جلسه گفت: اولین اقدام در شورای آموزش و پرورش خوزستان طرح و به‌خوبی دنبال شد، تدوین برنامه یکساله آمورزش و پرورش بود. پس از بررسی چالش​های آموزش و پرورش استان این برنامه با 26 شاخص و با محوریت معلم، دانش‌آموز، اولیا و فضای آموزشی تدوین و به شهرستان​ها ابلاغ شد.

وی افزود: اولین شاخص این برنامه بی‌سوادی است؛ استان خوزستان رتبه سوم بی‌سوادی کشور را با 650 هزار بی‌سواد دارد. خوزستان، استانی دو زبانه است و با محرومیت ​های بسیاری همراه است و به همین دلیل توسعه پیش ​دبستانی​ ها از دیگر برنامه​ های آموزش و پرورش استان بوده است، به‌طوری که خوزستان در رتبه نخست پذیرش نوآموزان در دوره پیش​ دبستانی قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که ارتقا و به‌سازی نیروی انسانی از دیگر برنامه ​های یکساله آموزش و پرورش استان است، گفت: خوزستان، استانی صنعتی است اما توسعه در آن صورت نگرفته است. سالانه 7 هزار متقاضی انتقال نیرو در آموزش و پرورش استان داریم و به همین دلیل خدمات رفاهی و درمانی فرهنگیان از دیگر برنامه​‌های ما بوده است.

تقی​ زاده عنوان کرد: برنامه توسعه پنج ساله آموزش و پرورش خوزستان در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شده و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال آماده شدن است.

انتهای پیام


6464340
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است