اقتصادی 20:07 - 06 خرداد 1401
دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی با بیان اینکه اصلاح یارانه‌ها تاثیر مثبتی بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد، گفت: رقابت برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تولید بیش‌تر می‌شود.

اصلاح یارانه‌ها تاثیر مثبت بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد

محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی اظهار داشت: واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود ضربه مهلکی به تولید زده است؛ به ویژه در زمانی که کالاها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد تولیدکننده امکان هیچ گونه رقابتی را نداشت.

وی افزود: قیمت سوخت، انرژی، فعالیت‌های آزمایشگاهی،دستمزدها،مالیات و  بیمه  که به هزینه های تولید مرتبط است گران می‌شود اما هم زمان قیمت کالاها اصلاح نمی‌شود که این امر به تولید لطمه وارد کرده است.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد: یکی خواست های مهم صنایع غذایی کشور  اجرای کامل قانون بهبود محیط کسب و کار است؛ در این قانون اشاره شده است که از تشکل  برای تصمیم گیری ها باید نظر سنجی شود. 

وی تصریح کرد:در همه صنوف به غیر از نانوایان قیمت‌ها توسط خود صنف تعیین می‌شود اما در بخش صنایع غذایی قیمت گذاری به دولت سپرده شده است که لازم است در این بخش نیز تجدید نظر صورت گیرد.

* تنظیم واردات کالاهای اساسی پس از حذف ارز 4200 تومانی

امیر رضا ثابتی پی رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی  اظهار داشت: برداشته شدن ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی صنایع غذایی به روال طبیعی خود سوق می دهد اما مشکلاتی را هم مانند کمبود سرمایه در گردش و کاهش فروش ایجاد کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت روغن با وجود اینکه 6 برابر شده اما افزایش 20 درصدی در قیمت نهایی مواد غذایی آماده داشته است، با این وجود میزان مصرف و خرید این محصولات در روزهای اخیر 50 درصد کاهش یافته است؛ در برخی از صنایع غذایی دیگر مانند سس  در صد تاثیر گذاری در قیمت تمام شده بیشتر و باعث افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت نهایی محصول شده است.

*افزایش بهره وری پس از آزادسازی ارز یارانه ای

ثابتی فر اظهار داشت: با آزاد سازی ارز یارانه ای واردات کالاهای اساسی اما در صنایع غذایی کشور افزایش بهره وری ایجاد می شود  و کیفیت محصولات بالا می‌رود؛ اما برخی از صنایع غذایی در اثنای این کاهش هزینه های خود  ممکن است به سمت تعدیل نیرو برود.

رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد:ما موافق اصلاح یارانه کالاهای اساسی و شفافیت هستیم اما به نظر می‌رسد پس از اصلاح یارانه ها مقاوتی برای خرید ایجاد شده است با این وجود بازار به تدریج به این قیمت‌ها عادت می‌کند هر چند که ممکن است در مقایسه به قبل تقاضا حدود 20 درصد کاهش داشته باشد.

*اصلاح یارانه کالاهای اساسی رقابت را میان تولید کنندگان موادغذایی افزایش داد

وی اظهار داشت: در این شرایط  جدید، رقابت در بازار صنایع غذایی میزان رقابت‌ها بیشتر می‌شود و نباید دیگر قیمت گذاری دستوری در صنایع غذایی انجام شود؛ در صورتی که برندی افزایش قیمت خارج از عرف داشته باشد خود از بازار خارج می‌شود.

ثابتی پی ادامه داد: در بازار صنایع غذایی بین تولید کنندگان برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت (برای حفظ و توسعه بازار) جنگ است و عملا نیازی به تنظیم بازار ندارند؛ حتی آنالیزهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بالاتر از قیمت خود تولید کننده است.

وی تصریح کرد: در موضوع درج قیمت تولید کننده و توزیع کننده اما یک صدا همه تولید کنندگان و توزیع کنندگان مخالف این طرح بودند اما نتیجه ای نداشت.

*مزیت صادراتی موادغذایی هنوز وجود دارد

ثابتی پی در باره امکان صادرات موادغذایی پس از اصلاح یارانه ها گفت: با وجود اینکه ارز ترجیحی تومانی مواد اولیه برداشته شده است اما هنوز دارای مزیت صادارتی هستیم زیرا علاوه  بر ارزان بودن قیمت انرژی، میزان دستمزد ها در ایران در مقایسه با دیگر کشور ها کمتر است و گویا دستمزد ها هنوز برمبنای ارز 4200 پرداخت می‌شود.

ثابتی فر اظهار داشت: از طرفی برای اینکه تولید کننده نیز ضربه نخورد، دولت طرح تشویقی که برای جامعه کارگری دارد، بار مالی آن متوجه کار فرما نکند و به طرق مختلف این هزینه ها را جبران کند.

*جنگ روسیه و اوکراین ادامه یابد قیمت جهانی مواد غذایی دوباره افزایش می‌یابد

 حسن گرجی عضو هیئت مدیره فدراسیون تشکل های صنایع غذایی اظهار داشت: جنگ اوکراین و روسیه وضعیت تامین امنیت غذایی دنیا را با چالش های جدی مواجه کرده است که اصلاح قیمت کالاهای اساسی در کشور مان نیز در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: صنایع غذایی در این شرایط باید 3 تا 4 برابر یک ماه پیش سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند حفظ اشتغال داشته و به تولید خود ادامه دهند. 

عضو هیئت مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی: در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه تا یک سال آینده ادامه داشته باشند قیمت هرتن گندم که امروز 470 دلار است به 700 دلار می رسد.

وی با بیان اینکه اثرات افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی در ماه های آینده به بازار ایران نیز منتقل می شود اظهار داشت:  این شرایط باعث شده که هند و چین با جمعیت بالایی که دارند میزان ذخایر خود را افزایش دهند و صادرات خود را متوقف و محدود کرده اند.

بنگاه‌های کوچک و متوسط پس از اصلاح یارانه کالاهای اساسی آسیب پذیر شدند

رسول قملاقی عضو هیات مدیره فدراسیون  تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی اظهار داشت: فدراسیون تشکلی غیر اقتصادی با رسالت هدایت، پشتیبانی و هدایت و در برگیرنده زنجیره تولید تا مصرف بخش‌های مختلف کشاورزی و صنایع غذای است.

وی افزود: با طرح جراحی اقتصادی که دولت در دستور کار دارد این فدراسیون می تواند یاری رسانی برای اجرای این طرح ملی باشد.

قملاقی اظهار داشت :  پس از اصلاح یارانه کالاهای اساسی بنگاه های کوچک و متوسط بیش‌تر از سایر رقبای خود آسیب پذیر و نیازمند یاری دولت هستند.

عضو هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد: همچنین در این شرایط امکان ایده تا اجرا دشوار شده و علاوه بر ریسک بالا، نیازمند سرمایه اولیه و سرمایه در گردش زیادی است.

وی تصریح کرد: پس از اصلاح یارانه کالاهای اساسی، بنگاه‌های اقتصادی نیازند سرمایه در گردش زیادی هستند که تنها کسب و کارهای بزرگ امکان تامین نقدینگی دارد و لازم است که نقدینگی بنگاه های کوچک و متوسط بخش صنایع غذایی نیز تامین شود.

انتهای پیام/


11575272
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است