گوناگون 22:11 - 05 اردیبهشت 1394
صمغ زانتان یک ماده قوام‌دهنده و پایدارکننده است که به طور گسترده‌ای در غذاهای آماده و سایر فراورده‌ها (منند بستنی، سس سالاد، مواد آرایشی و داروها) به کار می‌رود.

این ماده باعث می‌شود که سس سالاد به راحتی از بطری بیرون بیاید، بستنی مزه خامه‌ای‌تر بدهد و اجزای مواد آرایشی تا هنگام استفاده به صورت مخلوط‌شده باقی بمانند.

صمغ زانتان ماده‌ای ست که در طبیعت هم وجود دارد- گاهی به صورت شیره کشدار سیاه‌رنگی بر روی سبزی‌های در حال پوسیدن دیده می‌شود- اما به طور تجاری هم در کارخانه‌ها تولید می‌شود.برای ساختن صمغ زانتان، باکتری «زانتوموناس کمپستیس» به محلول مایع حاوی مواد گیاهی مانند ذرت، سویا یا گندم افزوده می‌شود. تخمیر به طور طبیعی رخ می‌دهد، و باکتری‌ها به عنوان یک محصول جانبی صمغ زانتان را تولید می‌کنند.

البته لجنی که بوسیله باکتری زانتوموناس کمپستیس تولید می‌شود، شباهتی به گونه دانه‌دانه پودرشده صمغ زانتان که در غذاهای سوپرمارکت خواهید یافت، ندارد. برای ایجاد این فراورده مطلوب مشتری، ابتدا این صمغ را از محفظه‌های تخمیر خارج و بعد خشک و آسیا می‌کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا صمغ زانتان را به طور کلی بی‌خطر می‌شمارد، اما برخی از گروه‌های مردمی معتقدند باید از مصرف این ماده خودداری کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که نوزادان زودرس نباید از فرآورده‌های تغلیظ‌کننده حاوی صمغ زانتان مصرف کنند، چرا که دریافت این ماده ممکن است با یک عارضه مرگبار به نام «آنتروکولیت نکروزان» همراهی داشته باشد؛ در این عارضه بخشی از بافت روده نوزاد از بین می‌رود.

این سازمان همچنین سازندگان داروهای بدون‌نسخه را که این ماده در ترکیب‌شان به کار رفته است، ملزم کرده است که برچسب هشدار خطر خفگی را روی محصولات خود بزنند، چرا که این داروها در صورتی که با آب کافی خورده نشوند، ممکن است باعث خفگی شوند.

افرادی که دچار برخی از آلرژی‌های غذایی و حساسیت‌ها هستند، نیز ممکن است واکنش منفی به صمغ زانتان نشان دهند که به صورت میگرن، تحریک پوستی، گازدار شدن روده و اسهال بروز می‌کند.

: LiveScience


6261109
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است