وبگردی 14:28 - 12 اسفند 1393
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان سعودی به نیابت از آمریکا و غرب در منطقه عمل کرده و به دنبال تشکیل ارتش عربی در منطقه برای مقابله با محور مقاومت است.

هانی‌زاده: سیاست عربستان با پادشاه جدید تغییر نکرده است/ سید افقهی: عربستان به دنبال تشکیل ائتلافی علیه محور مقاومت است

حسن هانی زاده در گفت و گو با سایت الف، در مورد سفر همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به ریاض اظهار داشت: همزمان شدن سفر این افراد به ریاض، نشان می‌دهد که عربستان سعودی تلاش می‌کند تا نقش میانجی میان قاهره و آنکارا ایفا کند، با توجه به اینکه ترکیه موضع جانبدارانه‌ای نسبت به اخوان المسلمین مصر دارد و این گروه را جزئی از حزب عدالت و توسعه می‌داند لذا بعد از سرنگونی دولت اخوان المسلمین، روابط ترکیه و مصر به شدت رو به سردی رفت و سطح روابط این دو کشور در حد کاردار تنزل پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین درگیری‌های لفظی میان قاهره و آنکارا نشان می دهد که ترکیه نقش تخریبی ایفا کرده است و تلاش می‌کند تا حاکمیت مصر را متزلزل کند که این امر به تقابل سیاسی و رسانه‌ای میان دو کشور منجر شده است. اکنون عربستان سعودی تلاش می‌کند تا بار دیگر ترکیه را وارد جریانات و رخدادهای جهان عرب کند. در واقع گفته می شود که عربستان درصدد تشکیل یک نیروی منطقه‌ای برای دخالت در مسائل یمن برآمده است و در این خصوص تلاش می‌کند تا در نخستین گام روابط ترکیه و مصر را بهبود بخشد بنابراین سفر اردوغان به ریاض در چارچوب تلاش عربستان برای حل اختلافات مصر و ترکیه و نیز تشکیل یک نیروی منطقه‌ای برای دخالت در مسائل داخلی یمن قابل تجزیه و تحلیل است.

این کارشناس مسائل منطقه ای در مورد سیاست پادشاه جدید عربستان در قبال مسائل منطقه‌ای افزود: سیاست سلمان بن عبدالعزیز تفاوت زیادی با پادشاه سابق عربستان ندارد چراکه عربستان همچنان به نقش منفی خود در قبال مسائل سوریه، عراق و لبنان و یمن ادامه خواهد داد. در حال حاضر امنیت عربستان به ناامن شدن این کشورها بستگی دارد و به نیابت از آمریکا و غرب علیه کشورهای محور مقاومت فعالیت می‌کند.

هانی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد که سیاست عربستان و مصر در قبال اخوان المسلمین، سوریه و لیبی با تضادها و اختلاف‌هایی همراه است و آیا این دیدارها می‌تواند مشکلات این دو کشور را مرتفع کند، گفت: نگاه عربستان نسبت به اخوان المسلمین و همچنین سوریه متفاوت است، باتوجه به اینکه اخوان المسلمین سوریه علیه حاکمیت بشاراسد عمل می‌کند لذا عربستان نگاه ابزاری نسبت به اخوان المسلمین دارد و با توجه به وجود اختلافات در دیدگاه، این موضوع در روابط ریاض و آنکارا تاثیر منفی گذاشته است و اکنون عربستان سعی‌ می‌کند تا روابط خود را با ترکیه بهبود ببخشد.



* سیدافقهی: عربستان به دنبال تشکیل ائتلافی علیه محور مقاومت است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه نیز گفت: حکومت عربستان، مصر و ترکیه به دنبال تشکیل ائتلافی برای مقابله با محور مقاومت هستند اما به قدری تناقض ها و تضادها زیاد است که به سادگی نمی توان گفت محوری که عرب ارتجاع، حکومت السیسی و اردوغان در سر دارند به شکل گیری محوری قوی منجر شود.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با سایت الف در مورد سفر اردوغان و السیسی به عربستان گفت: مسئله اول تحولات شتابان یمن است. در واقع زمام امور یمن تا حد زیادی به دست انصارالله افتاده است و با رویکردی که انصارالله نسبت به سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا و عربستان در یمن دارد باعث شد که این کشورها فورا عکس العمل نشان داده و احساس وحشت کنند چرا که یمن نقطه مهمی برای آنها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر انصارالله درصدد است تا به "تنگه باب المندب" که موقعیت استراتژیک آن کمتر از تنگه هرمز نیست دست پیدا کنند، از این رو مصری‌ها احساس خطر کردند چرا که باب المندب مسیری است که کشتی‌های تجاری و سیاسی از این تنگه وارد دریای سرخ می‌شوند که در آنجا مصری ها حضور داشته و سواحل زیادی هم مشرف به عربستان سعودی دارد. از سوی دیگر ترکیه نیز از افزایش و گسترش انصارالله و نفوذ انقلاب اسلامی ایران در آنجا احساس خطر می‌کند، چرا که پس از پیروزی هایی که ارتش سوریه در مقابل داعش به دست آورد و شکست‌های پی در پی تروریست‌ها، زنگ خطری برای اردوغان شد تا دست به اقدامات جدیدی بزند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تحولات سوریه، یمن و از سوی دیگر مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان، موجب تیرگی روابط مصر و ترکیه شد، پس هر سه کشور احساس نیاز کرده تا چاره اندیشی کنند که چگونه جبهه متعهدی بین ترکیه، مصر و عربستان به وجود بیاید چرا که عربستان و ترکیه به دنبال جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی در عراق، هند، سوریه و یمن هستند. در واقع پادشاه جدید عربستان می خواهد بین السیسی و اردوغان آشتی ایجاد کند تا بستری برای سه مثلث در منطقه آماده شود.

سیدافقهی تاکید کرد: باید نتیجه گرفت که سفر همزمان این دو فرد به ریاض، به منظور تشکیل جبهه منسجم‌تر با رفع چالش‌های سیاسی در ترکیه از یک سو و کمک تروریست ها صورت گرفته است. در واقع باید گفت که این موضوع نیز دارای پارادوکس‌هایی نیز هست چرا که دعوت ملک سلمان از اردوغان با توجه به حکومت جدید مصر در تضاد بوده و السیسی مایل نیست که اخوان المسلمین طبق حکمی که برای آنها صادر شد به قدرت برسند.

وی ادامه داد: قطعا محور مقاومت با پیروزی انصارالله یمن و هم پیمانانش و همچنین پیروزی‌های ارتش و مردم عراق علیه داعش، در بسیاری از مناطق محور مقاومت را منسجم تر کرده است لذا از سویی پادشاهی سلمان، مصر و ترکیه به دنبال تشکیل ائتلافی برای مقابله با این محور هستند اما به قدری تناقض ها و تضادها زیاد است که به سادگی نمی توان محوری که عرب ارتجاع، حکومت السیسی و اردوغان در سر دارد را به شکل گیری محوری قوی ختم کند. چراکه بحث اخوان در مصر همچنان مسئله اول مصر بوده و همچنین همکاری نیروهای جوان با نیروهای داعش وجود دارد و از سوی دیگر دادگاه مصر حکم اعدام 18 نفر و حکم حبس ابد رهبر اخوان را صادر کرده است که این احکام قابل اغماض نیست و وضع را امنیتی تر کرده است لذا اخوان و هم پیمانانش شرایط را بحرانی تر خواهند کرد.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که السیسی نمی‌خواهد با اردوغان کنار بیاید و این شرایط نیز در لیبی هم به صورت کاملا شفاف مشهود است. ما شاهد تضاد اصلی این سه کشور در لیبی هم هستیم، عربستان سعودی از القاعده حمایت کرده و اردوغان از داعشی‌ها و همچنین اخوانی ها حمایت می کنند که اختلاف دیدگاه هایی نیز در این خصوص وجود دارد، بنابراین یا اردوغان باید دست از حمایت بکشد یا السیسی باید کوتاه بیاید، که اگر به این صورت ادامه پیدا کند به اعلام جبهه جدیدی منجر می شود که بسیار پر تعارض و پر آسیب است.

 

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.


5966501
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» واکاوی ماجرای زنی که بعد از ۱۲سال زندگی‌مشترک به بن‌بست رسیده چون قبل از ازدواج تصور می‌کرده با عشق می‌تواند شوهرش را از دام اعتیاد نجات دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حشاشین مصداق کاملی از همان چیزی‌ست که از آن به‌عنوان پروژه از آن خودسازی و جعل حقیقت در راستای تاریخ‌سازی نام بردم؛ سریالی که بر مبنای مفاهیم خاصه جریان قدرت غرب و با بودجه مستقیم صهیونیست‌ها در سینمای به اصطلاح مصر ساخته و پرداخته می‌شود. ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حشاشین مصداق کاملی از همان چیزی‌ست که از آن به‌عنوان پروژه از آن خودسازی و جعل حقیقت در راستای تاریخ‌سازی نام بردم؛ سریالی که بر مبنای مفاهیم خاصه جریان قدرت غرب و با بودجه مستقیم صهیونیست‌ها در سینمای به اصطلاح مصر ساخته و پرداخته می‌شود. ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» استعفای هالیوا، ارتباط بیشتری با یک شکست دیگر رژیم صهیونیستی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عفاف و حجاب سبب قدرت شده و بانوان زیادی با رعایت حجاب، در عرصه‌های مختلفی موفق شدند و در مسیر پیشرفت گام برداشتند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است