علمی فناوری 17:05 - 25 مهر 1400
دکتر طیبی با بیان این‌که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و تصمیمات عاقلانه و صحیح مدیران در دو برنامه پنج ساله به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم، گفت: ما در جهاد دانشگاهی همواره می‌کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی: همواره می‌کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در افتتاحیه کلینیک تخصصی آبزیان سازمان جهاد دانشگاهی تهران، فعالیت در حوزه آبزی‌پروری را از فعالیت‌های خوب جهاد دانشگاهی تهران برشمرد و افزود: این موضوع با امنیت غذایی و سلامت مردم سر و کار دارد.

وی با بیان این‌که از بدو تأسیس جهاد دانشگاهی تاکنون کوشیده‌ایم در زمینه توسعه و پیشرفت دانش‌بنیان کشور الگوی مناسبی باشیم، خاطرنشان کرد: می‌توان با اقتصاد دانش‌بنیان و با اتکا بر توان داخلی و فناوری علمی خود و برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت رفع نیازهای ملی و بومی کشور خدمات شاخصی ارائه کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که توقع ما از هر واحد آن است که بتوانند با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت ما حداکثر در ۲ تا ۳ زمینه کاری شاخص و مدعی حل مشکلات کشور باشند، گفت: اگر جهاد دانشگاهی تهران در حوزه فنی مهندسی گزینه اول نباشد قطعاً گزینه دوم در کشور است.

دکتر طیبی با بیان این‌که فعالیت در حوزه آبزیان کار ارزشمندی است که جهاد دانشگاهی تهران در آن حوزه فعالیت می‌کند، به توسعه فرهنگی اشاره کرد و گفت: قطعاً توسعه کشور نیازمند حضور افراد توسعه‌یافته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی و فناوری است.

در ادامه این مراسم دکتر مسعود کمبرانی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که می‌کوشیم در این واحد فعالیت‌های چشمگیر مورد نیاز کشور و خارج از کارهای روتین و مرسوم دیگر سازمان‌ها را انجام دهیم، افزود: جهاد دانشگاهی تهران سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال فعالیت در حوزه آبزی‌پروری اعم از تولید واکسن و ... را دارد و متخصصان توانمند و مجربی در این حوزه و با امکانات و هزینه فراوان توانسته‌اند استانداردهای پایه را برای کلینیک آبزیان تأمین کنند.

وی افزود: سعی شده این کلینیک، مرکزی کامل و جامع برای آبزیان باشد و طی ۲ تا ۳ سال آینده به برند و مرکزی مرجع برای آبزیان کل کشور تبدیل شود. خوشبختانه تاکنون نیز فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام شده و طرح‌های فناوری خوبی هم به اجرا در آمده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران از دیگر اقدامات این واحد از جهاد در جهت اشتغالزایی جوانان را ایجاد اشتغال شبکه‌ای برشمرد و افزود: در این راستا در نظر داریم با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم دامپزشکان سراسر کشور تحت شبکه‌ای با رعایت استانداردهای لازم با کلینیک تخصصی آبزیان همکاری داشته باشند. تاکنون با چندین تولیدکننده فرآورده‌های دریایی صحبت شده تا مرجع تغذیه مطمئنی را برای آن‌ها تأمین کنیم.

دکتر کمبرانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی تهران در بحث اشتغال شبکه و در زمینه مشاوره روانشناسی و سلامت روان خانواده و مردم فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده است و مرکز مشاوره جهت سازمان جهاد دانشگاهی تهران بستر مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان روانشناسی است.

وی با اشاره به وجود حدود ۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیل روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا گفت: از این تعداد تنها ۵ تا ۶ هزار نفر زیر نظر انجمن روانشناسی ایران هستند اما ما می‌کوشیم با راه‌اندازی مرکز مشاوره «جهت» شمار فراوانی از روانشناسان(قریب ۱۰۰ هزار روانشناس) را برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به کار بگیریم، بدین ترتیب جهاد تهران توانسته در حوزه اشتغالزایی هم فعال باشد.

ایجاد مزرعه الگو برای تولید ماهی سالم، تولید بچه ماهی مقاوم از طرح‌های کلان پیشنهادی

همچنین دکتر احمد عرفان‌منش مدیر راه‌اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که امروزه دنیا رویکرد جدیدی به آبزیان دارد، افزود: براساس اعلام ۲۰۱۷ فائو با افزایش جمعیت جهان روبرو هستیم که این موضوع منابع طبیعی برای تأمین پروئتین را محدود کرده است، باید از آبزیان در جهت رفع این کمبود استفاده کرد.

وی با بیان این‌که فرمول پرورش ماهی در ابتدا ساده و تنها شامل مرزعه آب و گوشت سالم بود، افزود: اما بتدریج آیتم‌های دیگری چون واکسن و ضایعات حاصل از پرورش ماهی و آب آلوده مطرح شد که در نهایت به محیط زیست وارد می‌شوند.

مدیر راه‌اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران افزود: بر اساس آمار رسمی کشور از ۴۰۰ میلیون تخم ماهی قزل‌آلا که وارد صنعت گوشتی کشور می‌شود حدود ۲۰۰ میلیون تخم به گوشت(۵۰ درصد) تبدیل و بقیه در قالب ضایعات وارد محیط زیست می‌شوند.

دکتر عرفان‌منش دومین موضوع حایز اهمیت در آبزی‌پروری را بحث مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه ایران به‌واسطه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در این زمینه جزو ۵ کشور نخست دنیاست.

وی نوپا بودن آبزی‌پروری و ضعف کشور در این حوزه را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: از این‌رو نیازمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم و از اهداف راه‌اندازی کلینیک آبزیان توسعه و بهبود آبزی‌پروری است.

مدیر راه‌اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران ایجاد شبکه ارتباطی ملی، دسترسی ارزان جامعه به پروتئین در آینده را از دیگر اهداف تأسیس این کلینیک دانست و خاطرنشان کرد: پایداری در کسب و کارهای مرتبط با آبزیان از دیگر اهداف است.

دکتر عرفان‌منش با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماهی در دنیا یادآور شد: از طرح‌های کلان پیشنهادی ایجاد مزرعه الگو برای تولید ماهی سالم، تولید بچه ماهی مقاوم برای کاهش میزان ضایعات و کاهش میزان مصرف آنتی‌بیوتیک، ارائه خدمات تخصصی و شبکه همکاری با دامپزشکان بخش خصوصی، کاهش میزان تلفات تابستانی ماهیان و ... است.



انتهای پیام 


11276039
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است