فرهنگی‌هنری 07:46 - 05 اسفند 1398
نگاهی به دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر
در حالی نمایشگاه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز دوشنبه (پنجم اسفند ماه) به پایان می‌رسد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اختتامیه آن به زمان دیگری موکول و همین امر باعث شده که دفتر جشنواره دوازدهم فجر فعلا باز بماند.

جشنواره‌ای که کرونا ناتمامش گذاشت!

به گزارش ایسنا،‌ این نخستین سالی است که تمام بخش‌های جشنواره تجسمی فجر در یک مجموعه واحد گرد همه آمده‌اند. جشنواره‌ای که از ۲۹ بهمن‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا و با نمایش ۹۰۰ اثر در بخش‌های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید و همچنین بخش‌های چارسوی هنر و چارخانه کار خود را آغاز کرد.

در نخستین بخش نمایشگاه یعنی پیش از ورود به سالن اصلی، چیدمانی به چشم می‌خورد که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین به آثار جشنواره تجسمی اضافه شده است.

نام این اثر «فرجام» است که در روی زمین چیدمانی فلزی قرار گرفته و یادآور لاشه سوخته شده هواپیما است و بر روی دیوار نیز نام تمام جانباختگان این حادثه تلخ حک شده است. در استیتمنت این چیدمان آمده است: «گاه نام اشخاصی که هرگز آنها را ندیده‌ایم و هیچ تصوری از آنها نداریم به واسطه مواردی خاص برایمان مهم می‌شوند و سوالاتی را در ذهن‌ ما می‌سازند که شاید هیچ وقت به پاسخی شفاف نرسیم. درست مانند چمدانی که با هزاران آمال و آرزو بسته می‌شود و در ابتدای حرکت متلاشی می‌شود! و ما هیچ نمی‌دانیم که صاحبان این نام با چه اندیشه و انگیزه‌ایی در سفر بوده‌اند و چراهای بسیار دیگر که ... ؟!!!»

مسیر نمایشگاه با آثار بخش طوبای زرین جشنواره دوازدهم تجسمی فجر ادامه می‌یابد. در این بخش آثار گوناگونی در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف در حوزه‌های نقاشی، مجسمه و سرامیک دیده می‌شود که برخی از آثار نیز دارای قیمت هستند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در توضیح این قیمت‌گذاری گفته است که در جشنواره تجسمی امسال برای نخستین بار برخی از آثار به خواست خود هنرمندان قیمت‌گذاری می‌شوند تا شاید از این طریق بازار هنر نیز تقویت شود. در واقع قرار است جشنواره تجسمی فجر مسیری باشد برای رسیدن آثاری که هنوز به حراج‌های هنری راه پیدا نکرده‌اند.

با ادامه مسیر، بخش عکس آغاز می‌شود. تک عکس‌ها یا مجموعه‌های عکسی که اغلب نگاهی اجتماعی و گاهی اعتراضی دارند. البته در این سالن نیز آثار مجسمه، سرامیک و چیدمان هم دیده می‌شود. همچنین بخش پایانی این سالن به عنوان یکی از بخش‌های ویژه این دور از جشنواره هنرهای تجسمی فجر به شهید قاسم سلیمانی اختصاص یافته است. 

فضایی که در مرکز آن تابلوی معروف حسن روح‌الامین به همراه دسته‌ گل‌هایی در مقابل آن، قرار گرفته است و در طرفین آن دو هنرمند مشغول خلق آثاری از چهره این سردار ملی هستند. عباس برزگر گنجی نقاشی چهره این سردار ملی و علی لوائی ساخت سردیس شهید سلیمانی را برعهده دارند. قرار است این آثار همزمان با اتمام نمایشگاه جشنواره نیز به پایان برسند. 

سایر بخش‌های نمایشگاه‌ نیز به بخش خوشنویسی، نگارگری، کارتون و پوستر اختصاص دارد. 

بخش چارسوی هنر نیز که از جشنواره یازدهم و با هدف ارتقای بازار هنر آغاز شد، امسال نیز یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه جشنواره به خود اختصاص داده است. این بخش که حضور گالری‌های تهران و شهرستان و نمایش و فروش آثار هنرمندان این گالری‌ها را در برمی‌گیرد، در سومین طبقه موسسه صبا برگزار شده است.

انتهای پیام


10410189
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است