استانی 14:24 - 30 فروردین 1400

باغ قرآنی «مدهامتان» برای اولین بار در استان اردبیل راه‌اندازی شد

حجت‌الاسلام صابر طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان، به برنامه‌های این ایام عموماً در فضای مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و فضای طبیعت اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط قرمز کرونایی و اعمال محدودیت‌ها به لحاظ رعایت سلامتی مردم، علی‌رغم اینکه هیچ مسجدی در ماه رمضان تعطیل نیست، اما با روش‌های ابتکاری و شیوه جدید برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در شهرستان خلخال اجرا می‌شود.

وی اجرای طرح «قرآن در طبیعت» را از برنامه‌های خاص ماه رمضان امسال در خلخال عنوان کرد و افزود: یکی از قاریان ممتاز قرآن روستای اندبیل خلخال، به نام سید اسماعیل هاشمی باغ شخصی را به باغ قرآنی «مدهامتان» نام گذاری کرده و برای فعالیت‌های قرآنی در اختیار مردم قرار داده است، در این باغ چندین اصله نهال به نیت شهدای شهرستان خلخال و روستای قرآنی اندبیل کاشته شده و آماده حضور مؤمنین و علاقه‌مندان حوزه قرآنی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال به برنامه‌های تدوین شده برای اجرا در این مجموعه قرآنی اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای باز در طبیعت جهت اجرای برنامه‌های قرآنی و فرهنگی، قابلیت اجرا برای دیگر شهرستان‌ها را نیز دارد و عموماً در این مجموعه قرآنی، فعالیت‌های آموزشی، طرح‌های جذاب تفریحی برای نونهالان و نوآموزان در کنار کلاس‌های قرآن، جلسات جز خوانی و قرائت قرآن و مسابقات قرآنی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام طهماسبی تصریح کرد: روستای اندبیل از معدود روستاهای استان است که تمام افراد این روستا قرآن را فرا گرفته‌اند به گونه‌ای که همه اهالی روستا، یا قاری قرآن، یا حافظ قرآن یا قرآن‌آموز هستند که در مجموع این روستا به‌عنوان روستای قرآنی در استان اردبیل شناخته می‌شود.

به گفته وی یک کاتب قرآن در روستای اندبیل نیز در اقدامی مومنانه ۲ جلد قرآن نوشته و سومین جلد را در دست تحریر دارد.

ضرورت گسترش برنامه‌های فرهنگی برای محرومیت‌زدایی در خلخال

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال اذعان کرد: محرومیت و کمبود فرصت شغلی در این شهرستان، باعث مهاجرت سرپرستان خانوار به دیگر شهرهای کشور شده است و این امر تبعات زیادی اعم از سردی روابط خانوادگی، طلاق، کمبود محبت در بین فرزندان و دیگر آسیب‌ها را منجر شده است اما با وجود این آسیب‌ها، خوشبختانه در شهرستان خلخال بند نسوان وجود ندارد و این امر نشان از اصالت افراد و فرهنگ حاکم در شهر است که مجرم زن در این شهرستان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام طهماسبی برنامه‌های این اداره در سال ۱۴۰۰ مبنی بر تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها» را در قالب هم افزایی و همکاری با دیگر ادارات تشریح و اظهار کرد: شهرستان خلخال از مناطق محروم و کم برخوردار از لحاظ منابع مالی و بودجه است و با وجود اینکه کار فرهنگی و اجرای برنامه‌های دینی نیازمند اعتبار و هزینه است اما در شهرستان خلخال از ظرفیت گروه‌های جهادی و طلاب و قرارگاه فاطمه الزهرا (س)، برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کنیم.

این مسئول افزود: بهره‌مندی از ظرفیت موقوفات و شناسایی واقفین و هم افزایی و همکاری بیشتر با اداره اوقاف و امور خیریه خلخال از دیگر عوامل مؤثر در توسعه فعالیت‌های تبلیغی در این شهرستان است.

وی به بهره‌مندی از فضای مجازی در اجرای برنامه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در شبکه اجتماعی اینستاگرام برنامه‌های زنده با سخنرانی روحانیون و مداحی مادحین اعزامی از تبلیغات اسلامی در ماه رمضان اجرا می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال، به اجرای طرح «مردم ماه» و شناسایی افراد درخشان و شاخص همچون ماه در این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: شناسایی نیروهای ارزشی، مؤثر و فعال فرهنگ دینی شهرستان در قالب طرح «مردم ماه» در خلخال اجرا می‌شود که از آن جمله معرفی شخصی بنام استاد ممنونی نجار و منبر ساز ماهر و برجسته که در کل کشور نیز بی نظیر بوده و نیز شناسایی افراد خیر در هشجین با کمک امام جمعه این بخش، در این طرح انجام شده است.

الگودهی به جوانان در جامعه ما دچار نقصان است

حجت‌الاسلام طهماسبی در خصوص راهکارهای الگودهی سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه اذعان کرد: ما باید داشته‌ها و نقاط قوت خود را در جامعه پررنگ کرده و در بین مردم علی الخصوص جوانان، به الگو دهی بپردازیم و نباید افراد شاخص و نمونه فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و اخلاقی بخاطر نجابت و تقوایی که دارند، مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، بلکه بایستی در حوزه‌های مختلف افراد موفق و شاخص محلات را به مردم معرفی کرد.

وی به طرح فرهنگی، دینی «آخوند محله» در شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: فعالیت‌ها فرهنگی و دینی نیازمند پایگاه و مرکز با فرماندهی فعال است که این پایگاه، مساجد و روحانیون فرماندهان این طرح‌های فرهنگی هستند که با عنوان «آخوند محله» از صفر تا صد برنامه‌ها بایستی به دست روحانی حل شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال با اشاره به اینکه مردم همواره جویای محبت و همراهی هستند، روحانیون را به استفاده از شیوه‌های تبلیغی مؤثر در جذب مردم، علی الخصوص جوانان توصیه کرد و گفت: اگر جوان از مسجد طرد شود یقیناً از مکان دیگر که مطمئناً با آسیب همراه است، سر در می‌آورد و ضربه این آسیب به همه ما برمی‌گردد، پس روحانیون باید با همت مضاعف در نوع تبلیغ خود با حکومت بر قلوب بر محوریت مساجد مردم را بیش از پیش با آموزه‌های انسان ساز دین مأنوس کنند.


11032263
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است