استانی 22:03 - 04 بهمن 1399
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد
ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در هفته گذشته تعداد بستری‌ شده‌های جدید کرونا در استات تا حدودی افزایش داشته، گفت: تعداد فوت شدگان بر اثر کرونا در خراسان رضوی نسبت به پیک سوم ۹۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۹۰ درصدی فوتی‌ها و افزایش بستری‌های کرونا در خراسان رضوی

محمدحسین بحرینی طوسی امروز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در برگزاری مراسم عزاداری دهه فاطمیه تمام تلاش خود را کردیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نحو احسن صورت گیرد. مردم و مسئولان برگزاری این مراسمات نیز همکاری خوبی با ما داشتند، گرچه نارسایی، ناهنجاری و کمبودهایی وجود داشت که تذکرات لازم داده شد.



وی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی جدی ما این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، ضعیف شده است، گفت: افزایش این امر سبب می‌شود که به سمت پیک چهارم برویم. برای جلوگیری از این رویداد باید تذکرات و توصیه‌ها را جدی بگیریم. همچنین تعداد بستری‌های جدید، تعداد بستری‌ها در مراقب‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا روی خط ثابت حرکت می‌کند. در سطح ملی شیب به سمت بالاست که خوشبختانه هنوز در خراسان رضوی این شیب بالا اتفاق نیفتاده است.



افزایش تعداد بستری‌شده‌های کرونا در هفته گذشته



بحرینی ادامه داد: هفته گذشته تعداد بستری‌ شده‌های جدید تا حدودی افزایش داشته است و اینکه آیا این آمار خطرناک است یا خیر در هفته‌های آینده مشخص می‌شود. بر همین اساس باید نظارت بیشتری صورت گیرد و از پروتکل‌شکنی جلوگیری شود. حضور کارکنان در ادارات به صورت صددرصدی اعلام شد و دورکاری برای افراد مسن و آن‌هایی که دارای بیماری‌های خاص‌ هستند، ادامه دارد.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: به آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و موسیقی اجازه فعالیت داده‌ایم به شرط اینکه حضور افراد با حداکثر یک سوم ظرفیت باشد و ایجاد فضای مناسب و وجود تهویه هوای استاندارد ضروری است. همچنین در مورد تالارهای پذیرایی و مجتمع‌های آبی با توجه به حجم و وسعتی که دارند ظرفیت حضور افراد را تعیین می‌کنیم و سپس می‌توانند بازگشایی شوند.





وی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری جدید در استان خراسان رضوی ۹۶ نفر بوده است. کل بستری‌ها شامل ۴۵۳ نفر ، بخش مراقب‌های ویژه ۱۷۳ نفر و پنج نفر فوتی داشته‌ایم. در هفته سوم آبان روند بستری جدید به ۴۲۰ نفر رسید که این روند کاهش داشته است. در هفته سوم دی‌ماه تعداد بستری‌ها ۱۰۷ نفر اعلام شد. در هفته چهار دی ماه شاهد افزایش بوده‌ایم که تعداد آن‌ها به ۱۱۱ نفر رسید. این افزایش هر چند کم باید برای ما یک زنگ خطر تلقی شود.



تعداد فوت شدگان در استان نسبت به پیک سوم ۹۰ درصد کاهش داشته است



وی با بیان اینکه در اوج بیماری و هفته چهارم آبان ماه تعداد بستری شدگان ۲۱۳۲ نفر بود که در حال حاضر ۴۹۶ نفر هستند، خاطرنشان کرد: در هفته سوم دی ماه تعداد بستری‌ها ۵۰۳ نفر و هفته قبل‌تر از آن ۶۱۲ نفر بوده‌ که این نشان‌دهنده روند نزولی است. همچنین در بخش ویژه ۴۲۸ نفر بستری شده‌اند که همچنان روند کاهش را نشان می‌دهد؛ یعنی در هفته دوم دی‌ماه ۲۱۵ نفر، هفته سوم ۱۹۵ نفر و هفته چهارم ۱۸۸ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته‌ایم. تعداد فوت شدگان در استان نسبت به پیک سوم ۹۰ درصد کاهش داشته است.



بحرینی درمورد نرخ شیوع بیماری کرونا در کل کشور و خراسان رضوی گفت: از لحاظ شیوع این بیماری در وضعیت بد، شهرهای مازنداران، سمنان، گیلان و خراسان جنوبی در صدر قرار دارند. سپس خراسان رضوی در رتبه ۲۷ قرار می‌گیرد. همچنین از لحاظ وضعیت خوب ابتدا سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، قم و سپس خراسان رضوی قرار دارد و رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌ایم. همچنین شهرستان مشهد از لحاظ وضعیت شیوع کرونا رتبه ۱۹ و از لحاظ وضعیت خوب رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است. شهرستان‌های فیروزآباد، جوین، بینالود و محولات وضعیت خوبی دارند.همچنین شهرستان‌های صالح آباد، خلیل‌آباد، قوچان و سبزوار در وضعیت بدی قرار دارد.



وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری شدگان جدید تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۱ نفر بود، تعداد کل بیماران ۲۹۵ نفر و در بخش مراقب‌های ویژه ۱۱۸ نفر بوده است. اگر به صورت میانگین و هفته‌ای به این آمار نگاه کنیم، تعداد بستری‌های جدید در دانشگاه ۲۶۵ نفر و و در سه هفته گذشته به ترتیب ۹۶، ۸۸، ۷۸ نفر است که در این هفته به ۸۳ نفر رسیده است. در اواخر آبان و اوایل آذر روند کل بستری‌ها ۱۲۸۷ نفر بوده که اکنون به ۳۴۰ نفر رسیده است. میانگین روند بستری در بخش مراقب‌های ویژه در اوج شیوع ۲۸۹ نفر بوده و اکنون به ۱۳۱ نفر در هفته سوم دی ماه رسیده است.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر درصد مثبت شدن بیماران سر پایی افت قابل توجهی داشته است. در زمان اوج این بیماری از صد نفر، ۶۲ نفر یعنی ۶۲ درصد افراد نتیجه تست مثبت داشته‌اند که اکنون این رقم به ۸ درصد رسیده است. در شهرستان مشهد، در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری شدگان ۵۰ نفر، تعداد کل بستری‌ها ۲۳۸ نفر و تعداد بستری شده‌ها در مراقب‌های ویژه ۱۰۲ نفر است.



وی با بیان اینکه یکی از عوامل شیوع کرونا سفرهای مردم است، ادامه داد: مسافرت‌ها سبب تشدید این بیماری می‌شود. از مردم به خصوص مشهدی‌ها تقاضا دارم به مسافرت نروند، زیرا ممکن است از این وضعیت خوبی که داریم، خارج شویم. همچنین در نظر داشته باشند برای مهمان‌ها و زائرانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به صورت بسیار خوشایند تذکر دهید.‌



بحرینی درخصوص ابتلای نوجوانان و جوانان به کرونا در خراسان رضوی گفت: در دی ماه افزایش معنی‌دار کرونا در بین کودکان و نوجوان در مشهد و خراسان رضوی نبوده‌ایم، اما در تهران و اصفهان ابتلا در بین جوانان و نوجوانان حدود ۱۲ درصد بیشتر بوده است. البته این آمار برای ما هشداری است که بیشتر مراقب باشیم تا در خراسان شاهد ابتلا جوانان و نوجوان نباشیم.

انتهای پیام 


10917559
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است