وبگردی 21:34 - 08 خرداد 1395
هاوکینگ، زوکربرگ و میلنر جاه‌طلبانه‌ترین پروژه کاوش حیات فرازمینی را کلید خواهند زد؟

استارشات، بلندپروازی بشر برای فتح ستارگانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است در جاه‌طلبانه‌ترین برنامه‌های کاوش کیهان، موشک‌های کوچکی به فضا فرستاده شود تا گوشه‌های ناشناخته فضا را رصد کنند.



دانشمندانی ازجمله استیفن هاوکینگ و حامیانی ازجمله سرمایه‌گذاران اینترنتی مانند یوری میلنر (از سرمایه‌گذاران فیسبوک، اسپاتیفای و...) و مارک زاکربرگ (بنیان‌گذار فیسبوک)، نانوکرافتی را به اعماق فضا خواهند فرستاد تا دورترین مناطق در تاریخ گونه بشر را درنوردد.





حامیان این طرح امیدوارند بتوانند در عرض 20 سال، موشک‌های کوچکی را 40 تریلیون کیلومتر دورتر به دل فضا بفرستند و تصاویری دریافت کنند که حامل نشانه‌های حیات باشد.



این پروژه بشدت بلندپروازانه (که البته بسیاری از فیزیکدانان در عملی بودن آن تردید جدی دارند) ممکن است پرده از اسراری غریب بردارد و اجازه عکسبرداری از یکی از محتمل‌ترین مکان‌های میزبان حیات در دنیاهای دیگر را بدهد. هدف پروژه استارشات این است که ربات‌هایی کوچک را به منظومه ستاره‌ای آلفا ـ قنطورس در 40 تریلیون کیلومتری زمین بفرستند. طی کردن این مسافت با فضاپیماهای امروزی 30 هزار سال زمان می‌برد، اما در این پروژه جدید، امید بر این است با اتکا به موشک‌های کوچک طراحی شده، در عرض 20 سال به مقصد برسند.



برخی دانشمندان بر این باورند منظومه آلفا ـ قنطورس، سیاره‌ای شبیه زمین در خود جای داده و یافتن بخش‌های زیست‌پذیر در آن را دور از واقعیت نمی‌دانند. این وسیله قرار است به تصویربرداری از آن قسمت‌ها پرداخته و شاید از این راه بتوان انواع دیگر حیات را در دنیاهای دوردست کشف کرد.



به گفته یوری میلنر، فضاپیماهای ساخته شده، نانوکرافت‌هایی با وزنی در مقیاس گرم بوده و با اتکا به بادبان‌های خورشیدی هدایت‌شده با نورافکن‌ها در فضا حرکت خواهند کرد. طراحی خاص آنها، پرواز با سرعت یک‌چهارم نور را ممکن می‌کند.



پروفسور هاوکینگ در گردهمایی که به این منظور برگزار شد در نطقی گفت: مایه اصلی تمایز ما، شکستن محدودیت‌های ماست. جاذبه، ما را به زمین میخکوب کرده، اما امروز من سوار بر هواپیما به اینجا آمدم. می‌پرسید چطور این محدودیت‌ها را می‌شکنیم؟ ما این کار راه با مغزها و ماشین‌هایی که می‌سازیم انجام می‌دهیم. هاوکینگ افزود: محدودیتی که اکنون پیش روی ما قرار دارد، خلأیی بزرگ است که بین ما و ستاره‌ها قرار گرفته است. اکنون قادریم آن را هم با بادبان‌های خورشیدی (solar sails) و سبک‌ترین فضاپیمایی که تاکنون ساخته شده است، بشکنیم. امروز تعهد خود را به جهش بعدی‌مان در گیتی اعلام می‌داریم؛ چراکه ما انسانیم و پریدن در ذات ماست.



به گفته دانشمندان همکار در این طرح، این فضاپیما‌ها تصاویری از سیاره‌های احتمالی و اطلاعات علمی دیگر را به زمین مخابره خواهند کرد. یوری میلنر می‌گوید: داستان بشر، داستان جهش‌های بزرگ است. ما امروز برای جهش بعدی به سوی ستارگان آماده می‌شویم. آیا قادر خواهیم بود واقعا به ستاره‌ها برسیم؟ آیا در دوران زندگی ما این اتفاق خواهد افتاد؟



موشک‌های کوچک ساخته شده از رایانه‌هایی تشکیل شده‌اند که می‌توانند روی یک بیسکویت وِیفر جا بگیرند! کوچک شدن هر چه بیشتر اجزای رایانه‌ها به این معنی است که تمام قطعات مهم ازجمله دوربین‌ها، پیشرانه‌ها، منابع قدرت و تجهیزات هدایت را می‌توان روی صفحه‌ای کوچک ـ که به عنوان یک کاوشگر فضایی کاملا مجهز عمل کند ـ جا داد.



قبل از ساخت این موشک‌ها، ابتدا باید تمام اجزایشان را روی زمین ساخت؛ از جمله باید به ساخت نورافکنی اشاره کرد که بتواند راکت‌ها را تغذیه کند و همچنین یک سفینه مادر که تمام اجزا را به فضا ببرد و از آنجا پرتاب اصلی را انجام دهد.



تیم پشت پروژه گفته که به لطف قیمت رو به کاهش اجزای رایانه‌ای، این گروه قادر خواهد بود راکت‌ها را با خرج چند صد هزار دلار به فضا بفرستد.



منبع: جام‌جم



انتهای پیام/






7932843
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نامگذاری سال‌های مختلف نشان دهنده منظومه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی انتخاب اسامی شعارهای سال بدان تاکید دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به جواب پرتکرارترین سوال‌ها درباره سلامت که در گوگل جستجو شده است پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور است که برای کاهش تبعات آن هم مردم و هم مسوولان می‌توانند اقداماتی انجام دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کنکور ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال گذشته در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ماه) برگزار می‌شود با این تفاوت که سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون تاثیر خواهد داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرمای جدید است و ماحصل آن نیز عکسی می‌شود که پیام جالب توجهی از نتیجه و آخر و عاقبت امثال وی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سوئد را بهشت گردشگران می‌خوانند اما یکهزار و ۶۰۰ روز است که «حمید نوری» یکی از شهروندان ایران؛ غیرقانونی در این کشور بازداشت شده است و در حالی که سوئدی‌ها مدعی حقوق بشر هستند اما ابتدایی‌ترین حقوق او را نقض کرده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دمای انجماد، روغن موتور، ضد یخ و سایر مایعات خودرو غلیظ می‌شوند، این می‌تواند باعث شود که موتور به سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است