فرهنگی‌هنری 03:59 - 18 مهر 1394
نحوه‌ی واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی، اعتراض برخی هنرمندان خوزستانی را درپی داشته است.

به ما گفتند غُر می‌زنید!

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، موزه هنرهای معاصر اهواز به‌عنوان تنها مرکز هنری معتبر خوزستان برای برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های هنری، چندی پیش به بخش خصوصی واگذار شد. اتفاقی که به گفته هنرمندان، برای جبران کسری بودجه این موزه و ادامه‌ی فعالیت‌هایش باید رخ می‌داد، اما نحوه‌ی این واگذاری و بی‌توجهی به خواست هنرمندان باعث اعتراض آن‌ها شده است. اعتراضی که تا کنون پاسخی از سوی اداره ارشاد استان نداشته است.

هنرمندان معتقدند، اجاره‌کنندگان بخش خصوصی برای کسب پول بیشتر، موزه را به کارهای غیرمربوط و حاشیه‌ای اجاره می‌دهند. بیشتر اعتراض آن‌ها به مشورت نگرفتن از هنرمندان برای این واگذاری و انتخاب فرد نامناسب برای اداره‌ی موزه مربوط است.

به ما گفتند غُر می‌زنید!

جلال خراسانی - هنرمند خوزستانی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌ درباره‌ی مشکلات به‌وجود آمده درپی واگذاری این موزه به بخش خصوصی، اظهار کرد: اداره ارشاد استان موضوع را طوری بیان می‌کند که انگار هنرمندان خوزستانی مخالف بحث اقتصاد هنر و خصوصی‌سازی هستند. در حالی که ما مخالف این بحث‌ها نیستیم، اما دوست داریم اتفاقی که می‌افتد به فضای فرهنگی - هنری خوزستان کمک کند. قضایا از طرف اداره ارشاد طوری نشان داده می‌شود که انگار تا به حال هیچ هنرمند باسابقه و شاخصی در استان نبوده و حالا می‌خواهند بیایند با یک اسب سفید ما را از این وضعیت نجات دهند.

او ادامه داد: با توجه به صحبت‌ها و جلساتی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که افراد شاخص می‌توانند مشاور و کارشناس خوبی برای چگونگی اداره‌ی موزه هنرهای معاصر باشند، اما کسانی که مسؤول اداره موزه و واگذاری آن بودند، از مشورت سر باز زدند و در ادبیات‌شان هنرمندان خوزستان را «غُرزن» معرفی کردند که به‌صورت غیرکارشناسی اظهار نظر می‌کنند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: طبق قانون، اگر قرار است مکان دولتی به بخش خصوصی واگذار شود،‌ اداره آن باید برعهده‌ی فردی باشد که از لحاظ فنی و تخصصی مورد تأیید باشد. سوال اینجاست کسی را که برای اداره‌ی موزه انتخاب شده، چه کسی تأیید کرده است؟ موزه کاملا رایگان در اختیار این فرد قرار گرفته تا هزینه‌هایی را برای استانداردسازی موزه انجام بدهد، اما متأسفانه این فرد تخصصی در اداره یک مکان هنری ندارد. اعتراض هنرمندان این است که وقتی می‌شد با مشورت هنرمندان و کارشناسان این کار را انجام داد، چرا باید این‌قدر غیرتخصصی و شتاب‌زده جلو برویم.

خراسانی ادامه داد: در جلسه‌ای که برای انتخابات انجمن هنرهای تجسمی استان برگزار شد‌، اعلام کردند که موزه در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت. در حالی‌ که طبق تحقیقات ما، موزه چهارماه پیش واگذار شده بود. البته ما در صحبت‌های‌مان اشاره کردیم که یک سرمایه‌گذار حتما نباید یک مدیر موفق باشد، اما در یک ماه گذشته، خبرهای خوبی درباره‌ی نحوه اداره موزه به گوش ما نرسیده است.

این هنرمند گفت: این‌که می‌آیند از اقتصاد هنر و کمک به هنرمندان حرف می‌زنند، گول زدن افکار عمومی است. ما هنرمندانی در استان خوزستان داریم که افتخارات زیادی در بخش‌های مختلف هنری کسب کرده‌اند، اما متأسفانه این کار اداره فرهنگ و ارشاد خیلی به ما ضربه زده و توهین آشکاری برای سوابق هنرمندان است.

او با بیان این‌که هنرمندان از اداره ارشاد خواسته‌اند برای شفاف‌سازی، قرارداد را رسانه‌ای کند، اضافه کرد: یک قراردادی بسته شده و با توجه به درخواست‌هایی که داشتیم، اعلام کردیم که اگر این قرارداد رسانه‌ای شود بهتر می‌توان درباره اداره تخصصی موزه شفاف‌سازی کرد. ما در حال آماده کردن بیانیه‌ای هستیم تا اعتراض هنرمندان را به اداره ارشاد استان اعلام کنیم.

اعتراض هنرمندان به نحوه‌ی اجرای قرارداد است

رضا عدیلی‌پور - دیگر هنرمند استان خوزستان - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اهواز به‌خاطر کسری بودجه نمی‌توانست از پس هزینه‌های خود برآید. این مکان فقط محل فعالیت و ارائه آثار تجسمی در اهواز است و کسانی که می‌خواهند اثری ارائه دهند یا کار هنری ببینند، به این مکان مراجعه می‌کنند. البته سه گالری خصوصی نیز در استان فعالیت می‌کنند که به‌خاطر فضای کوچک و محدودی که دارند با موزه هنرهای معاصر قابل مقایسه نیستند.

او به لزوم واگذاری این موزه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی اتفاقی بود که باید می‌افتاد. اعتراض هنرمندان این است که چرا وارد بازی نشده‌اند و کسی از آن‌ها کمک و مشورت نگرفته است. به‌جز فردی که موزه را در اختیار گرفته، یک هنرمند نقاش که گالری کوچکی هم دارد و یک نفرد دیگر، متقاضی اداره موزه بودند. سوال اینجاست که چرا گزینه مناسب‌تر و بهتری برای اداره موزه انتخاب نشده است.

این هنرمند همچنین بیان کرد: دیگر دلیل ناراحتی هنرمندان این است که زمان کوتاهی قبل از واگذاری موزه، در جلسه‌ای که برای انتخاب هیئت موسس انجمن هنرهای تجسمی استان برگزار شد، اعلام کردند که موزه در اختیار انجمن است تا هم در آنجا مستقر شود و هم مدیریت را برعهده بگیرد، اما این وعده محقق نشد. در واقع ناراحتی هنرمندان به نحوه و شیوه اجرای قرارداد است.

موزه حالت انفعال پیدا کرده است

سامان ترابی - کاریکاتوریست خوزستانی - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در دهه 80 با تلاش بچه‌های خوزستان و فشار آوردن به اداره ارشاد، موزه هنرهای معاصر ساخته شد. این موزه کاملا هم‌راستای موزه‌ها‌ی هنرهای معاصر کل کشور بود و برنامه آن، برگزاری نمایشگاه و ورک‌شاپ بود.

او افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، با تغییر مدیران این موزه حالت انفعال پیدا کرد و تعداد نمایشگاه‌ها کاهش یافت. این مکان بعدها در اختیار سایر ارگان‌هایی که فقط از فضای ساختمانی آن استفاده می‌کردند، قرار گرفت و نمایشگاه‌های بی‌ربط با فضای هنری در آن برگزار شدند.

انتهای پیام


7184121
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است