گوناگون 11:00 - 28 خرداد 1398

کرسی «نگاهی به عاطفه در فلسفه علامه طباطبایی» برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، کرسی ترویجی «معنای عاطفه در انسان شناسی فلسفی علامه طباطبایی؛ پرسش‌ها و امکان» با ارائه بحث زهرا داورپناه هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و کارشناسی محمدتقی کرمی (دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) پنج شنبه ۳۰ خرداد از ساعت ۱۱، در مرکز مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار خواهد شد.

مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم در بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵ واقع است.

خلاصه بحث:

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان٬ بسیاری از آیات مرتبط با جنسیت را با این گزاره مبنایی توضیح می‌دهند: حیات زنان٬ حیاتی احساسی و حیات مردان٬ حیات عقلانی است. در عین حال در نظر ایشان٬ امتیاز نوع انسان از نوع حیوان صرفاً «عقل» است و مبنای عمل حیوانات٬ عاطفه و احساس است. به نظر علامه طباطبایی چون تربیت کامل هر نوعی باید با پرورش امتیازات همان نوع انجام گیرد، تربیت اسلامی بر پایه «تعقّل» است٬ نه عاطفه و احساس.

موارد مذکور سبب طرح این پرسش می‌شود که مشخصاً کدام جز از وجود انسان در نگرش فلسفی و انسان شناسانه علامه طباطبایی معادل عاطفه در واژگان المیزان است و چرا این قوه در زنان حاکم یا معارض با عقل شناخته شده است؟ امید است تلاش در جهت تدقیق فلسفی عاطفه بتواند مفهوم مبهم اما به شدت مورد استناد عاطفه زنانه را روشن‌تر کند.


10152840
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است