گوناگون 12:11 - 29 بهمن 1397

کتاب «فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین» نقد می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید برای علاقه‌مندان به فلسفه‌ دین با رویکرد تحلیلی عجیب باشد که بشنوند این شاخه از فلسفه‌ تحلیلی با بحران روبه‌روست و کسانی زنگ خطر افول این رشته‌ پرطرفدار را به صدا درآورده‌اند. به گفته‌این عده، سه عامل مهم، نیرو و نشاط را از فلسفه‌ دین ستانده: تکراری شدن و نازایی پرسش‌ها، نادیده‌گرفتن اندیشه‌های ادیان دیگر غیر از مسیحیت به‌ویژه ادیان غیرابراهیمی، انحصار در پرداختن به مسائل فلسفی از دریچه‌ نگاه علمی تجربی پرداختن به این آسیب‌ها اهمیت رویکرد قاره‌ای در فلسفه‌ دین و امتیازات آن را برجسته می‌کند، از جمله توجه به وجه انسانی دین در کنار بررسی وجه الهی آن.

به تازگی کتاب «فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین» به نوشته جمعی از نویسندگان و با سرویراستاری مورنی جوی و ترجمه‌ محمدابراهیم باسط به همت کتاب طه انتشار یافته است. این کتاب درصدد است از خلال بررسی آثار و دیدگاه‌های شماری از فیلسوفان قاره‌ای معاصر همچون دلوز، دریدا، فوکو، لویناس، ریکور و اصحاب مکتب فرانکفورت نظیر آدورنو و هابرماس افق‌های جدیدی را برابر علاقه‌مندان به فلسفه‌ دین بگشاید.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن  ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین» اختصاص دارد که با حضور بابک عباسی، میثم سفیدخوش و محمدابراهیم باسط در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.


10057847
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است