استانی 16:50 - 26 آذر 1397
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از سال 89 در استان به هدف برنامه «بروز صفر تالاسمی ماژور» رسیده‌ایم.

تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسید

‌به گزارش ایسنا، دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان این‌که در استان تا پییش از سال 76 سالیانه شاهد تولد حدود 25 بیمار بتاتالاسمی ماژور بودیم، اظهار کرد: برنامه کنترل بروز بیماری بتاتالاسمی ماژور از سال 76 با هدف کاهش بروز این بیماری با غربالگری همه داوطلبان ازدواج و شناسایی زوجین ناقل تالاسمی، هم‌زمان با  دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز آغاز شد.

وی افزود: در قالب این برنامه و با برگزاری جلسات آموزشی، مشاوره، مراقبت و خدمات تشخیص پیش از تولد و سقط درمانی جنین مبتلا به بیماری، پس از گذشت سه سال از اجرای برنامه، بروز بیماری به متوسط سه تولد در سال کاهش یافت که بیانگر موفقیت بسیار چشمگیر این برنامه است.



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: از ابتدای اجرای این برنامه تاکنون حداقل از تولد حدود 450 بیمار تالاسمی ماژور پیشگیری شده که با توجه به درد و رنج بیماران و آسیب‌های روحی خانواده‌های درگیر بیماری اقدامی بسیار ارزنده و انسانی صورت گرفته است.



شکیبا با بیان این‌که تولد هر بیمار تالاسمی حدود 100 هزار دلار خسارت به سرمایه‌های ملی وارد می‌کند، گفت: با این احتساب اجرای موفق این برنامه حدود 45 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال داشته است.



وی با بیان این‌که از ویژگی‌های برنامه تالاسمی حساسیت و مراقبت ویژه زوجین از بدو شناسایی تا پایان سن باروری است که هر ماهه بطور فعال تحت مراقبت و مشاوره کارشناسان و پزشکان مشاور سیستم قرار می‌گیرند، یادآور شد: با احتساب حدود 1200 زوج ناقل در استان سالیانه شاهد حدود 36 هزار مراقبت و مشاوره فعال در سیستم شبکه‌های بهداشتی درمانی هستیم که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

انتهای پیام


10002671
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است