علمی فناوری 11:21 - 07 تیر 1396
برای درمان سرطان کبد؛
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت و مشخصه یابی نانو سامانه نیوزومی حامل دارو جهت درمان سرطان کبد شدند.

ساخت نانو سامانه حامل دارو توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ محمد امانی مجری طرح تحقیقاتی « ساخت و مشخصه یابی نانو سامانه نیوزومی حامل دارو جهت درمان سرطان کبد» در خصوص طرح خود خاطرنشان کرد:  سرطان‌ کبد یک تومور بدخیم‌ (سرطانی‌) است که‌ از بافت‌ کبد منشأ می‌گیرد؛ این سرطان‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور اولیه‌ از سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ کبدی‌ یا مجاری‌ صفراوی‌ منشأ گرفته‌ باشد یا از گسترش‌ سرطان‌ عضوی‌ دیگر به‌ کبد ناشی‌ شود.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین‌ این‌سرطان‌های‌ گسترش‌ یابنده‌ به‌ کبد سرطان‌های‌ رکتوم‌، کولون‌، ریه‌، پستان‌، پانکراس‌، مری‌ و پوست‌ (ملانوم‌ بدخیم‌) هستند، خاطرنشان کرد: سرطان کبد یکی از شش سرطان متداول در دنیاست و سومین علت مرگ و میر بدلیل سرطان محسوب می شود.

به گفته این محقق دانشگاه  صنعتی امیرکبیر، روشهای موجود برای درمان سرطان کبد شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و پیوند کبد است که تا کنون تاثیر چشمگیری بر روند درمان سرطان کبد نداشته اند و دارای معایبی نیز هستند. 

مجری این طرح تحقیقاتی  عنوان کرد: سیستمهای نوین دارورسانی مجموعه روش هایی هستند که آگاهانه جهت ایجاد تغییرات زمانی یا مکانی در روند آزادسازی دارو در بدن بکار گرفته میشوند. با اعمال چنین روندهایی می توان تا حد زیادی از عوارض دارورسانی سنتی کاست؛ یکی از مرسوم ترین ابزارهای  به کار گرفته شده در سیستم های نوین رهایش دارو ، حامل ها هستند.

وی با بیان اینکه « نیوزوم » یکی از ویژگی پذیرترین و مقرون به صرفه ترین انواع نانوحاملها به شمار می رود، گفت: نیوزوم ها، وزیکول هایی هستند که مواد فعال سازنده سطح آنها غیریونی است از این رو به آنها نیوزوم گفته می شود.

وی با اشاره روند این پروژه اظهار داشت: پس از تحقیقات و آزمایشاتی موفق شدیم نانو سامانه حامل دارو را در راستای درمان سرطان کبد بسازیم.

وی با بیان اینکه این پروژه در مقیاس آزمایشگاهی بوده است، گفت: این پروژه قابلیت اجرایی شدن در حوزه صنعتی (داروسازی) و حوزه درمان سرطان را دارد.

امانی با اشاره به مشکلات در روند انجام این پژوهش گفت: در واقع ضعف عمده این پروژه کمبود تست ها و آزمایشهای تکمیل کننده نتایج است که بخشی از این نقص مربوط به کمبود دستگاهها و بخشی دیگر به علت عدم حمایت مالی از پژوهش ها بوده است؛ این مشکل از ابتدای انجام پروژه تا انتها وجود داشت.

وی گفت: روش جدید سنتز نانو سامانه نیوزومی یکی از قسمتهایی در این پژوهش بود که نوآوری داشت.

وی با بیان اینکه در مدت زمان ۱۴ ماهه توانستیم به نتایج این پروژه دست بیابیم، افزود: در صدد هستیم که تستهای حیوانی و سپس بالینی  را انجام دهیم.

وی افزود: نمونه خارجی این پروژه وجود دارد اما در نمونه ای که ما تولید کردیم بهینه سازی هایی صورت گرفت که در نهایت منجر به تولید محصولی با هزینه کمتر و بازده بیشتر شد. این پروژه با راهنمایی دکتر حمید کشوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نتیجه رسیده است.


9209202
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است